• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gör Ni om

F

F.d. 6238

Guest
Skatten skulle öka till 20:- milen.

Vill inte starta en tråd med POLITISKA åsikter, utan jag vill endast ha kommentarer :HUR GÖR DU????

Jag menar så här att om t.ex. OM vi skulle få en skatt på 20:- milen eller något liknande. Hur skulle Ni göra Då med Ert bilkörande med Husbilen???

Alltså, en rak fråga bara???
Skulle Ni köra mindre???
Skulle Ni kanske skaffa Husvagn???
Skulle Ni sälja Husbilen och åka med den "vanliga" bilen och ta in på Hotell eller Vandrarhem??

Eller skulle Ni göra något annat??
Detta skall bli mycket intressant att höra era åsikter.
hälsn. från kurt i Monica o Kurt
:confused::confused::confused::confused:
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vad gör Ni om

Hej Kurt.
Jag har också en fråga ?
Vem katten vill köpa Din eller annans husbil om skatten blir 20 kr/mil .
Det blir en och annan ,men till vilken pris ?
Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej undrar vad husbilen kostar nu milen med skatter, diesel ,avbetalningar
campingavgifter mm tror att de eventuella 20 kr milen är marginella men det
är klart att det kommer å påverka man kör ju med all sannolikhet mindre
men man får väl försöka dra in på nåt annat eller gud hjälpe tjacka husvagn
igen.

Häls Mikael o Carina

ps hoppas att den som kommer med ett sånt förslag kommer att drabbas
av olja o fjäder,
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Då får man nog vara på sin vakt. Vår regim vill inte att vi sölar ner i miljön om vi åndå gör detta så skall det kosta mer än vi orkar betala. Så var på din vakt- fattig som rik-med husbil eller inte vi kommer att kvävas av skattetrycket. Var är alla fransmän?????
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

:cool:Ja du Kurt, det här med smärtgränser är väl subjektivt? jag för min del kommer nog att åka lite mindre, vi kommer nog att stanna på dom olika platser som vi besöker en längre tid i stället för att besöka flera platser med den följden att, vi kommer inte att sprida ut våra pengar på ett större geografiskt område som tidigare,med allt vad det innebär.

Skulle sen den här galloperande kostnadsbilden fortsätta i samma snabba takt, ja då får vi sluta åka helt enkelt.

DS alla har vi vår smärtgräns nu eller senare.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Ja, det är ju ett litet dilemma. När smärtgränsen är nådd står man väl där med husbilen utan att lyckas sälja den, för vem har råd att köpa husbil då?

Det blir väl att man åker runt i närområdet och det behöver iofs inte vara fel.

Dock finns det mycket saker man kan skära ner på innan husbilen ryker! :yes:

Mvh / Per
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Jag har klarat av både att sluta röka och snusa, men att sluta åka husbil kommer inte i fråga.
I stället får man spara in på annat som politikern sa, kosta vad det kosta vill.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Vad gör Ni om

En ökning av skatt på 20 kr/mil skall ställas mot vad det kostar idag.

I dag kostar det mellan 40 - 50 kr/mil för en nyare bil som körs 1500 mil/år om alla kostnader såsom fasta- finnans- och rörliga kostnader tas med. Fasta- och finnasnkostnader är 2/3-delar av den total milkostnaden.

För att behålla milkostnaden 40 - 50 kr/mil efter en skattaehöjning på 20 kr/mil så får man öka den årliga körsträckan till 3000mil/år.
:twitcy:

Det gäller att se möjligheterna.

Dä ä bar å åk.

Sven-Åke
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vad gör Ni om

Det skulle förvåna mig om det införs en Km baserad skatt för privatbilar.

Detta skulle i så fall innebära att man öppnar för en massa fusk med manipulerade vägmätare och byråkrati med ev. plomberingar.
Ett helt separat system skulle kosta för mycket.

Lättare att beskatta bränslet för fuskar man där och förbrukar mindre är ju syftet uppnått.

Tänker tillbaka på när vi för många år sedan hörde skräckhistorier om att bränslet kanske skulle kosta 10:-/litern.
Detta skulle ta död på privatbilismen....

Men vi anpassade oss och fördelen med den integrerade värld vi lever i nu är att inget land kan avvika för mycket i förhållande till grannen för då fixar marknadskrafterna till det.

Så vi har slutat röka vilket är bra för hälsan och blir många sköna mil i Husbilen .
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Är det någon som har funderat på hur denna avgift skall tas ut och vad skall skatteverket läsa av för att bassera skatten ??? Är det vägmätaren i husbilen är ju detta en enkel match att komma runt!!!!!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Första husbilen vi hade var försedd med kilometerräknare i ena framhjulsnavet. Med jämna mellanrum och vid ut- respektive inresa i Sverige stämplades speciella kort som skickades in till skattmasen. Därefter kom ett käckt inbetalningskort.

Enda fördelen med detta system, och som inte är applicerbart idag, var att när jag kom in i landet och skulle bli tillfrågad om jag hade något att förtulle förekom jag alltid tullaren med att fråga var jag skulle hämta stämpelkort för att stämpla in km-räknaren. Jag fick alltid en utförlig förklaring var expeditionen låg, och frågan om jag hade något att förtulla kom aldrig. Lite skatteåterbäring blev det på så sätt.
 
Toppen