• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller här? Parkering eller?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mnja, det låter jag vara osagt. Så här ser det ut på sidan 21 med mina inringade förtydliganden. Områdesmärken är kvadratiska och ändamålsmärken stående rektangulära.

Visa bilaga 176609

Hur som helst, den ursprungliga skyltningen tycks vara passé.

Ja där ser man. Missade att det var ändamålsskyltar dom visade som exempel. My bad och jag pudlar.
Hittade även skylten som tilläggsmärke nr T 7,2 här så det är absolut ett tilläggsmärke.

Skyltningen är inte passé då det är den utbytta skylten som tråden startade med. Marie på kommunen orkade nog inte titta på bilden hon fått innan hon svarade.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Detta med parkeringsskyltning är spännande och därför tar jag upp denna tråd igen.

Just nu står vi parkerade i Falun mellan järnvägen och sjön Runn. Här finns några parkeringsytor med vanliga parkeringsfickor sida vid sida. Infarten ser ut så här till en av dessa parkeringsytor:

20190823-001.jpg

Skyltningen vid infarten ser ut så här:

20190823-002.jpg

Inget konstigt med den, parkering i 24 timmar inom rutorna.

Det intressanta eller tankeväckande är när jag betraktar in-/utfarten från parkeringssidan som ser ut så här:

20190823-003.jpg

Skyltningen vid utfarten ser ut så här:

20190823-004.jpg

Frågan är då vad som menas. Jag tolkar det som att det varit en zon med parkeringsförbud som slutar vid skylten. Men sedan har det också varit datumparkering alla dagar mellan midnatt och klockan 16, Hur kan det vara datumparkering inom en zon som inte har några gatunummer? För datumparkering innebär väl att parkering är tillåten på ena sidan av en gata jämna datum och vise versa?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är ungefär som jag anade men det är anmärkningsvärt att man lämnar en zon med parkeringsförbud när man kör ut men när man kör in är det till ett område med parkering 24 timmar. Jag misstänker att någon i Falun har haft lite otur när de tänkte. Det skulle kanske ha varit en P-zonskylt med snedstreck i stället för parkeringsförbudsskylt med snedstreck.

Bra länk!
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Det är just denna parkeringsyta med uppmärkta platser som har 24-timmarsparkering(ett undantag från zonregel), en sådan yta eller markerade platser på gata kan finnas inom datumparkeringszon/parkeringsförbudszon.

Tittar man på kartan om parkeringsförbudszon i Falun så är parkeringsytan belägen utanför, men inom zonen för datumparkering.

Tittade på google maps, och då om det stämmer med verkligheten idag, kan man köra in till 24-timmarsparkeringen från parkeringsförbudszonen . När man lämnar parkeringen mot Strandvägen blir man upplyst om datumparkeringszonen, precis som på andra gator i Falun när man lämnar parkeringsförbudszonen

Jag kan hålla med dig om lite förbryllande skyltning om man anländer och lämnar parkeringen via Strandvägen, man har ju inte kört in i parkeringsförbudszonen.
 
Toppen