1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Vad behöver man försäkra sig mot i uppställd husbil?

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Bettan o Einar, 11 Oktober 2019.

1. Bettan o Einar

Bettan o Einar HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7470
    Vi kommer att ha husbilen uppställd på vintercamping.
    Kontaktade nyss Trygg Hansa för att höra vad som gäller om man "ställer av" husbilen, men ändå bor/vistas i den.
    Tydligen är det enbart brand och stöld som gäller om husbilen är avställd.
    Enligt kvinnan jag pratade med rekommenderar de att man har bilen "påställd" då man vistas i den.
    Har funderat lite på detta och undrar vilka ytterligare situationer/skador man då är skyddad mot i en uppställd husbil?
    Vad har ni andra för villkor?

Hälsar
    Bettan o Einar

2. KalleiViken

KalleiViken HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Utan ha erfarenhet av skador på avställt fordon så skriver CC fördäkring så här i sina villkor.
    Avställningsförsäkring
    De allmänna villkoren gäller i den mån inget annat framgår av ditt försäkringsbrev eller av
    dessa särskilda villkor.
    Försäkringen kan tecknas för personbil, lätt lastbil och husbil. Försäkringen gäller endast om
    den anges i försäkringsbrevet. Försäkringen gäller endast i Sverige när bilen är avställd i
    vägtrafikregistret och inte brukas.
    Avställningsförsäkringen omfattar stöld, glas, brand, rättsskydd och vagnskada.
    Egendomsskyddets villkor tillämpas. Vagnskadeförsäkring enligt avsnitt F gäller med
    begränsning att skada genom trafikolycka inte ingår.

3. Bettan o Einar

Bettan o Einar HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7470
    Känner att jag blir tvungen att svara mig själv ...
    Efter att ha läst om CC-försäkringen i tidigare inlägg kände jag mig tvungen att kolla upp avställningsförsäkringen närmare. Hittade nedanstående info på fpforsakring.se:
    (Dubbelkollade med TH och det som står nedan är korrekt.)
    upload_2019-10-11_13-47-37.png

KalleiViken gillar detta.
  4. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    CC försäkring

sorry ...läste inte att det gällde TH

Bifogade filer:

Senast ändrad: 11 Oktober 2019
  5. Maxwell

Maxwell HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22545
    Watercircle har bra försäkring som täcker det mesta även när husbilen är avställd☺️

6. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Även när man bor i den?

7. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Ja jag tror de är ensamma om att tillåta att man bor i den avställda husbilen och det gäller även utomlands.

8. Kaj o Gisela.p

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    För mig är det viktigt med en försäkrings som tar hemtransport eller kostnadstäckning för dubbelt boende.

9. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Det är ju hemförsäkringsbiten som täcker det. Med CC har du kvar det skyddet även om du ställer av bor i husbilen.

10. Kaj o Gisela.p

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Och om man inte kan/får flyga hem eller bo i husbilen då ??

11. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Med Folksam faller det långa reseskyddet om man ställer av bilen eller flyger hem mer än 7 dagar. Med CC får du ställa av och bo i bilen. Efter 90 dagar måste du åka hem minst 15 dagar för att få 90 nya dagar. Annars får du betala förlängning på reseskyddet.

12. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Fel..!!! .. Har man folksams försäkring så får du också bo i en avställd husbil utomlands..

13. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Skall ni spara pengar på detta så begär skriftligt tillstånd.
    Finns massor med saker som kan hända. Några exempel , papper eller plast blåser mot gaslågan på spisen , trädgren blåser ner , inbrott , översvämning osv osv.....

14. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Ska vi köra detta en gång till? Ja du får bo i din avställda husbil med Folksam men du har inget reseskydd om du inte ordnat det via en separat försäkring. Att du sen inte bryr dig om det betyder inte att alla andra vill vara utomlands utan reseskydd om något händer dem.

MaJe, Träsko, kjellpettersson och 7 andra gillar detta.
  15. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Livibil ... Du måste ju minst ha varit tillsynsman i grundskolan :confused:... Eftersom du verkar ha koll på vad alla andra vill ha för försäkringar och att jag inte skulle bry mig om att ha ett reseskydd . .:swoon: kan informera dig om att jag bryr mig ... Men det finns omständigheter som gör att jag inte kan ha ett reseskydd omständigheter som varken du eller andra här på Hbk. har att göra med . .. Men jag kan ändå bry mig :yes:

16. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Watercircle har numera ingen avställningsförsäkring, man är alltid fullt försäkrad! Man ställer endast av hos Transportstyrelsen.

17. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Många bud i den här frågan, men i sina villkor för tilläggsförsäkringen ”husbilsextra” ingår möjligheten att ställa av sin bil utomlands.

Här står det i texten:

859B887B-B1A1-47DD-B1F6-C286B8F9A461.jpeg

Eftersom det var många påståenden här på Forumet kontaktade jag Water Circle, som bekräftade att det visst går att ställa av bilen om man har tilläggsförsäkringen.

TommyD

Anders L Eriksson, cgwik, Livibil och 2 andra gillar detta.
  18. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Har inte motormannen watercircle har jag fattat fel? Motormannen går ut nu att nyteckning av husbilsförsäkring finns ingen avställning, den är alltid fullförsäkrad, ställ endast av hos Transportstyrelsen heter det. Jag vet att det är flera som fått det bekräftat via telefon, jag såg det i en annons!

19. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Jag ser nu att motormannen anlitar Gjensidige vad det nu är för bolag!

20. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Ja, du verkar att ha fattat fel ..... :)

Efter ett visst Googlande hittade jag att det är Solid Försäkringar som står bakom M’s Försäkring för fordon.

Motormännen väljer Solid Försäkringar

D.v.s. ditt påstående är säkert riktigt vad gäller M, men har inget med vare sig Caravan Club eller Water Circle’s husbilsförsäkring.

TommyD

PS. Ser att Lasse korrigerat sitt inlägg och bekräftat att det är en annan försäkringsgivare som står bakom M’s fordonsförsäkringar och inte Water Circle. Att jag i en pressrelease hittade ett annat försäkringsbolag, kanske beror på att det är gammal information, hittar inget datum. Kan i alla fall konstateras att M’s husbilsförsäkring inte verkar passa de flesta av oss husbilsägare, som ställer av våra bilar under längre perioder under året. DS

Senast ändrad: 13 Oktober 2019
    Livibil gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.