• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

F

F.d. 29620

Guest
Jag hvar helt tvärsäker på att jag skulle köra endast el från solceller, men efter att blivit nedröstad i den här tråden, så har jag ändrat mig, det verkar både billigare och säkrare med gas för dessa saker,och driva laptop/datorskärm/

Så jag har ingen aning om vad jag behöver, men jag gör ett försök, och eran input är som vanligt ovärderlig!

Själva gasbehållaren; den här verkar ha bra betyg från forumet.

PRAKTO - LPG-FLASKA | www.gasoldirekt.se


Spisplattan, en sån här tex, eller liknande, enkelbrännare räcker för mig. Jag kokar inte potatis, ris eller pasta. Kommer väl att användas max 30 min om
dagen.

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök Portabelt kök - Biltema

en värmare som den här tex, eller finns det bättre alternativ?

https://www.amazon.com/Camco-57331-O.../dp/B000BUV1RK

givetvis kompletteras med co, co2 och gasol, narkoslarm

och en kompressorkyl (länka gärna till en sån!), gärna så ekonomisk som möjligt utan frysfack.kanske den här?

https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/mobicool-c40-compressor-591p.html


Hur länge skulle en sån där behållare räcka, om man driver det jag beskriv ovan? Och hur är det med påfyllning i olika länder? Jag planerar resa över hela europa, så nån form av kit borde vara bra att ha med sig.

Tacka för att ni läste!
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Gjorde en mer utförlig sammanställning på mina kostnader
Blev närmare 50 men har giversvis glömt något men inget stort (tror jag men det är svårt så här i efterhand)
Värmesystemet var dyrast :mad:

Värmesystem 18000 (England)
Toalett 3500 (Tyskland)
Diskbänk o gasolhäll 3500 (England)
Gråvattentank 900 (Tyskland)
Tvättställ,inredning dito 1000 (skroten)
Batterier 3200 (Biltema)
Ny Ctek Dual 900 (HBK)
Ny Ctec 25A laddare 1800 (Blocket)
Plywood 7000 (Sverige)
QSvängbara stolsunderreden 900 (Tyskland)
Taklucka 900 (Tyskland)
Kompressorkyl 8000 (Sverige
Ny Gasoltub 600 (Blocket)
Gasolmaterial 2000 (Hjertmans)
Skruv,mm 300 (Biltema)
Isolering ?

Glömde elfotsteg 2000
Tryckvattenpump 800
Aj,aj :mad:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Gjorde en mer utförlig sammanställning på mina kostnader
Blev närmare 50 men har giversvis glömt något men inget stort (tror jag men det är svårt så här i efterhand)
Värmesystemet var dyrast :mad:

Värmesystem 18000 (England)
Toalett 3500 (Tyskland)
Diskbänk o gasolhäll 3500 (England)
Gråvattentank 900 (Tyskland)
Tvättställ,inredning dito 1000 (skroten)
Batterier 3200 (Biltema)
Ny Ctek Dual 900 (HBK)
Ny Ctec 25A laddare 1800 (Blocket)
Plywood 7000 (Sverige)
QSvängbara stolsunderreden 900 (Tyskland)
Taklucka 900 (Tyskland)
Kompressorkyl 8000 (Sverige
Ny Gasoltub 600 (Blocket)
Gasolmaterial 2000 (Hjertmans)
Skruv,mm 300 (Biltema)
Isolering ?

Glömde elfotsteg 2000
Tryckvattenpump 800
Aj,aj :mad:


Fantastiskt Affezell, tack så jättemycket! Det var exakt nåt sånt här som jag ville se. Och du har köpt massor med saker som jag inte behöver, så´det bådar gott för mig! En mycket bra lista!
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Har du utrymme, så är det billigare att köpa ett vanligt kylskåp som du har i hemmet. Finns massvis av billiga, som är nästan nya, som blir över när folk renoverar hemma.
Kör den via inverter, som du kan ha till annat med.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Den bilen jag köpte var sparsamt inredd till husbil. Rev ut hela bilen och faktiskt bara behöll vattentanken. Jag kan ju dra av från de 50 det jaj sålde t.ex diskbänk,gammalt biltema kylskåp,den gamla toan. Detta belopp kan jag givetsvis räkna av från vissa detaljer jag nu kom på t.ex
Elektriskt fotsteg (2000),solcell(1000)
Försöker vara så noggrann som möjligt så att du får en så tydlig översikt som möjligt :)
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Har du utrymme, så är det billigare att köpa ett vanligt kylskåp som du har i hemmet. Finns massvis av billiga, som är nästan nya, som blir över när folk renoverar hemma.
Kör den via inverter, som du kan ha till annat med.

Hmm, det är ju en intressant tanke, trodde de skulle sluka mer el än en avsedd för 12v? eller syftar du enbart på inköpspris?

Den bilen jag köpte var sparsamt inredd till husbil. Rev ut hela bilen och faktiskt bara behöll vattentanken. Jag kan ju dra av från de 50 det jaj sålde t.ex diskbänk,gammalt biltema kylskåp,den gamla toan. Detta belopp kan jag givetsvis räkna av från vissa detaljer jag nu kom på t.ex
Elektriskt fotsteg (2000),solcell(1000)
Försöker vara så noggrann som möjligt så att du får en så tydlig översikt som möjligt :)

Underbart! Har man riktigt tur så kommer man över en Sprinter som redan har en dieselvärmare monterad, det är ju inte omöjligt att verkstadsbilarna har en sån. Samma med monterade fönster. Det lutar mer och mer mot att importera en från europa... utbudet är så mycekt större!
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Jag menar inköpspris, förbrukningen har jag inte koll på, men håller på att provkör och den verkar inte dra så mycket.

Har ju mer nytta av fler solceller och batterier än ett dyrt litet kylskåp, så jag lägger hellre pengarna på det.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Jag menar inköpspris, förbrukningen har jag inte koll på, men håller på att provkör och den verkar inte dra så mycket.

Har ju mer nytta av fler solceller och batterier än ett dyrt litet kylskåp, så jag lägger hellre pengarna på det.

Yes,det håller jag med om!

Jag funerar på att köpa en sån här för att mäta min strömförbrukning hemma, men är de värdena överförbara på en husbils setup? Det kan inte ta för 120 v Om inte, finns det någon foreml som jag kan använda för detta syfte?Det hade variot fint att sitta här hemma i lugn och ro och räkna ut exakt hur mycket mina prylar drar som jag vill ha med mig,, för att sen beräkna ens batteribank/solcellsuppsättning efter det.

Elenergimätare - ESIC | Clas Ohlson
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Gamla absorbtions kylskåp får du säkert gratis på tippen om du frågar snällt. Skulle däremot avråda från det. Givetsvis går det att driva dom via en inverter när man kör men sedan kommer dom snart tömma dina batterier. Då är det bättre att köpa ett absorbtionskåp som är avsett för 12V. Det verkar tårta på tårta att först kräma ur batteriet för att driva en inverter för att få 220V. En inverter har också en förlust. Har du ändå beslutat att ha ett absorbitionsskåp så finns det billiga på skrotarna avsedda för just 12 V. Satsa då hellre på en billig kompressor kylbox. Min åsikt!!
Dieselvärmare brukar ofta vara standard i nyare sprinter men då är det en vattenvärmare om man skall ha golvvärme annars har du ingen nytta av den. Satsa i så fall på en Truma gasol med vattenberedare. Du kan också komma billigare undan genom att köpa en kinavärmare sen beroende på om du skall ha den för vatten eller varmluft.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Gamla absorbtions kylskåp får du säkert gratis på tippen om du frågar snällt. Skulle däremot avråda från det. Givetsvis går det att driva dom via en inverter när man kör men sedan kommer dom snart tömma dina batterier. Då är det bättre att köpa ett absorbtionskåp som är avsett för 12V. Det verkar tårta på tårta att först kräma ur batteriet för att driva en inverter för att få 220V. En inverter har också en förlust. Har du ändå beslutat att ha ett absorbitionsskåp så finns det billiga på skrotarna avsedda för just 12 V. Satsa då hellre på en billig kompressor kylbox. Min åsikt!!
Dieselvärmare brukar ofta vara standard i nyare sprinter men då är det en vattenvärmare om man skall ha golvvärme annars har du ingen nytta av den. Satsa i så fall på en Truma gasol med vattenberedare. Du kan också komma billigare undan genom att köpa en kinavärmare sen beroende på om du skall ha den för vatten eller varmluft.

Yes, jag är enbart ute efter luftvärme, vattenvärme bryr jag mig inte om öht. Det blir till att djupdyka i varje del när det kommer till köp sen, nu försöker jag som sagt bara samla generell info så jag får en överblick, det är många komponenter som skall fixas!
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Yes, jag är enbart ute efter luftvärme, vattenvärme bryr jag mig inte om öht. Det blir till att djupdyka i varje del när det kommer till köp sen, nu försöker jag som sagt bara samal generell info så jag får en överblick, det är många komponenter som skall fixas!

Det finns givetsvis konvektorer med fläkt för att få ut varmluft. Så har jag mitt nu.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Gamla absorbtions kylskåp får du säkert gratis på tippen om du frågar snällt. Skulle däremot avråda från det. Givetsvis går det att driva dom via en inverter när man kör men sedan kommer dom snart tömma dina batterier. Då är det bättre att köpa ett absorbtionskåp som är avsett för 12V. Det verkar tårta på tårta att först kräma ur batteriet för att driva en inverter för att få 220V. En inverter har också en förlust. Har du ändå beslutat att ha ett absorbitionsskåp så finns det billiga på skrotarna avsedda för just 12 V. Satsa då hellre på en billig kompressor kylbox. Min åsikt!!
Dieselvärmare brukar ofta vara standard i nyare sprinter men då är det en vattenvärmare om man skall ha golvvärme annars har du ingen nytta av den. Satsa i så fall på en Truma gasol med vattenberedare. Du kan också komma billigare undan genom att köpa en kinavärmare sen beroende på om du skall ha den för vatten eller varmluft.

Om det är mitt förslag att köra en hemma kyl via inverter du syftar på, så är du helt ute och cyklar.

Det är inga absorbtions kylskåp utan kompressor kylskåp.
Jag skrev nästan nya och de drar mindre än det jag testar.
Det jag provar nu är 15-20 år gammalt, 180 cm högt och det går via inverter, med en underhållsladdare på 7 A och det räcker till fast jag kör lite andra saker ibland. Har även klarat ett strömavbrott på 36 timmar.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

måste man inte vqra nog med att de är helt horisontella?

jag tror inte att ett normalt kylskåp (eller ett halvt) får plats i min tänkta rigg dock. det lutar ärligt talat mot en enkel kylbox att börja med, funkar inte det så får jag titta efter ett kylskåp .
 
Toppen