• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Otroligt läcker!

Visst är den läcker!

Min är av enklare modell och där inte möjligheterna att expandera finns, men den ryms inte heller i min nya lilla leksak.

Vilket öde den mött...... uppe på ett skåp i gästrummet. Trist för en gammal reskamrat, troligen har den rest klart. :(

IMGP5801.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Kul att denna tråden fortfarande lever upp ibland. Får uppdatera mitt inlägg 34. Tänk vad olika intresse vi har. Trots åldern så det roligaste jag vet nu är att cykla i skogen. Cyklar mitt sista lopp www.xcup.se för säsongen nu på lördag, och det är skitkul.
 

Bilagor

  • 29.3.JPG
    29.3.JPG
    7,1 MB · Visningar: 3

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: VAD åker ni i när...............

Om det är OK att även ta upp bruksbilarna (hobbybilarna finns i tidigare inlägg) så bytte hustrun i veckan till den röda nedan. Den gamla häcken som står bakom är den jag själv kör sedan snart tio år och är den jag beskriver i tidningsartikeln (som gjordes för 10.000 mil sedan ;) ).
 

Bilagor

  • OpenMini.jpg
    OpenMini.jpg
    208,8 KB · Visningar: 5
  • iPhone 4S 001.JPG
    iPhone 4S 001.JPG
    185,1 KB · Visningar: 12
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jaguarerna är alltid vackra och jäkligt underskattade:(

Fast min personliga uppfattning om "kojorna" är att de slutades tillverkas iom att att de tog bort den smidda veven i EN 40 stål år1969, he he.
Sen blev det skit....

Fast jag såg ett YouTube klipp om en modern koja med modifierat chassie och skrämd motor åkte på "Ringen" på samma tid som en Pagani Zonda.......

Då går det jäkligt snabbt:yes:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: VAD åker ni i när...............

Jaguarerna är alltid vackra och jäkligt underskattade:(

Har haft några sådana, två tolvor (XJ S3 samt XJ-S, den senare har jag faktiskt kvar fortfarande, se tidigare inlägg i tråden), samt har hustrun haft en XJ Sovereign 1997 som bruksbil för ett antal år sedan när barnen var riktigt små. Den funkade utmärkt att ha som bruksis trots småbarn och barnvagn men var svårparkerad utanför dagis och stormarknaden bland oaktsamt folk så den såldes innan det blev någon skavank på den ;)
 

Bilagor

  • IMG_1127.JPG
    IMG_1127.JPG
    899,8 KB · Visningar: 2
  • IMG_0773.JPG
    IMG_0773.JPG
    883,7 KB · Visningar: 2
  • IMG_0802.JPG
    IMG_0802.JPG
    1,4 MB · Visningar: 2
F

F.d. 22215

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Många gånger har jag suktat efter en Jaguar, främst en MK II? ......som kommissarie Morse hade men tyvärr har det har aldrig blivit någon Jaguar för mig :(
Däremot har jag införskaffat en cykel till :)
En BMW K75C-86, snart veteran! Nu är jag uppe i totalt 7 fordon och har inte plats för fler :(
 

Bilagor

  • 026b (2).jpg
    026b (2).jpg
    203 KB · Visningar: 1

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: VAD åker ni i när...............

Många gånger har jag suktat efter en Jaguar, främst en MK II? ......som kommissarie Morse hade

Själv har jag en annan detektivbil högt på min vill-ha-lista, en Bristol som kommissarie Lynley kör. Behöver inte vara just en 410, det är svårt nog att lägga vantarna på en Bristol öht även om de dyker upp någon gång då och då.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Själv har jag en annan detektivbil högt på min vill-ha-lista, en Bristol som kommissarie Lynley kör. Behöver inte vara just en 410, det är svårt nog att lägga vantarna på en Bristol öht även om de dyker upp någon gång då och då.
Var tvungen att kolla upp den, en sådan har jag aldrig sett i verkligheten! Den såg inte så pjåkig ut :) Själv har jag aldrig varit så exklusiv i mitt anglofila billetande, har dock ägt en vit Ford Corsair och varit nära att bl a köpa en Ford Cortina GT och en Rover 2000 V8 en gång i tiden.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Engelska bilar är underbara:D
Främst för att de luktar så gott........en fin avstämd blandning av läder, ädelträ samt lite aning bränd olja.
Har man då ett gäng skapligt synkade SU på plats så är det fullkomligt.

Fast doften i en Amazon är också trevlig. Den väcker barn och ungdomsminnen från ett rökande föräldrapar i framsätet under långresor samt en åksjuk lillasyster som inte tålde cigglukten........:oops:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jo dom minnena kommer jag ihåg, Fast det var en Merceders 190 D med rattväxel och en konstig hastighetsmätere med ett rött band.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Engelska bilar är underbara:D
Främst för att de luktar så gott........en fin avstämd blandning av läder, ädelträ samt lite aning bränd olja.
Har man då ett gäng skapligt synkade SU på plats så är det fullkomligt.

Fast doften i en Amazon är också trevlig. Den väcker barn och ungdomsminnen från ett rökande föräldrapar i framsätet under långresor samt en åksjuk lillasyster som inte tålde cigglukten........:oops:
Jodå, cigarettröken kommer jag ihåg, i mitt fall var det endast min mor som rökte och det är kanske därför jag aldrig rökt?? I mitt fall är jag uppväxt i diverse olika folkvagnar men jag hämtade min förstfödde son 1989 i en californiavit fyrdörrars Amazon av årsmodell 1962 :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jo dom minnena kommer jag ihåg, Fast det var en Merceders 190 D med rattväxel och en konstig hastighetsmätere med ett rött band.

En sådan åkte jag och hustrun, med mina föräldrar och en italiensk inneboende, i på vår första husvagnstur till kontinenten. 55 hk och stor tung vagn över St Bernardspasset. Det gick, fast sakta.
Desto fortare ner för backarna vid Kassel. Höll på att ta en ände med förskräckelse - pendling som drev ekipaget över hela motorvägen ett par gånger, men det slutade väl.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

St Gotthardspasset ska det vara förstås.:oops:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Vi var tre grabbar som gemensamt köpte en 220 diesel med ytterst okänt miltal av en begbil handlare här i Mjölby.

Vi jobbade borta i veckorna och denna bebisblå Merca drog oss och husvagnar land och rike kring.

Motorn var så slut att den gick inte att starta på vanligt sätt utan vi fick alltid bogsera igång den:oops:, men väl igång så gick den.....

Mycket, mycket sakta i uppförsluten och fort nerför, så snittet var ju OK.

Jag kan lova att vi hade inga bilar i rumpen ........för där var sikten noll:oops:

Jag tror vi hade bilen ett par år innan den fick ta en resa till de sälla jaktmarkerna.

Sen fick vi köpa en Baggebuss på jobbet (Banverket) som skulle bytas ut.
Vi upptäckte att den var begåvad med en sprillans ny utbytesmotor och var enormt ful och småbucklig.
Fast iom att vi då jobbade borta i veckorna så fans tid i överflöd för en renovering som vi genomförde löpande:)
Bilen isolerades invändigt och kläddes med nån ljus upphittad matta samt att vi hadde tillgång till en Svensk Mästare i dragkamp som fick rikta upp karossen inifrån med sin grova ben och stora fötter...blev ok:rolleyes:

Sen lackade vi bilen i ett Lokstall i Katrineholm med en färg ( beige)som vi även kom över till ett högst överkomligt pris.

Alla soffor och stolar revs ur och framstolar köptes på en skrotfirma i Valla norr om Katrineholm......
Där bak blev det två snurrfottöljer och en kylbox samt ett hål i golvet med tratt....man hade ju lärt sig hur en SJ vagn såg ut.
Nåväl den bilen kördes av oss i säkert 10.000mil och lånas ut av oss till folk i bekantskapskretsen som flyttbil,campingbil, festivalbil samt att den kördes efter vi sålt den minst ett par Spanienturer......
Tyvärr så tog rosten knäcken på den bilen .....de var ju lite känsliga på den punkten baggebussarna..
Det var en bil som gav både oss och andra nöje:D
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Själv åker jag VW buggy med 2,1liters wasserboxer med turbo

BR0907.jpg


is1006.jpg


Och barnen åker en radiostyrd halvskala buggy som är en hyffsad kopia av min stora:

t376.jpg


t378.jpg


en parantes är väl att V70turbon man åker till vardags kanske inte räknas som jätteslö heller..

//Rydh
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Radiostyrd?
Får inte barnen styra själva;), eller är de för små ännu?

Förklaring önskas:D
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: VAD åker ni i när...............

Jo den är helt radiostyrd, sonen var 9-10 månader gammal när den var färdigbyggd och sen har lillasyster "kört" den, grejer för att kunna köra den med elektroniskt fly by wire dubbelkommando finns hemma men det har inte blivit byggt ännu, och nu när sonen är 4,5 och dottern snart två så tror jag att den snart får bli helt direktstyrd istället.

Jag kan meddela att den väcker lite uppmärksamhet när en "underårig" vant till synes styr den mellan dyrgripar på diverse bilutställningar!

//Rydh
 
Toppen