• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vi har beställt en Plåtis, en Malibu 640. som vi får nu på vårkanten. Det ska bli spännande. Vi började med en jänkare på 12 meter för 25 år sedan, så nu är längden nästan halverad. Vi har haft några "vanliga" husbilar, både hel- och halvinttegrerade emellan. Vi beställde en bil med 4.000 Kg totalvikt så att vi skulle slippa fundera på lastvikten. Vi är naturligtvis medvetna om att plåtisen är trängre invändigt än en "vanlig" husbil men å andra sidan kan det bli trångt i en "vanlig" husbil också, med något barn-barn ombord. I min husbilsvärld så är man mycket utomhus.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Får nog komplettera mitt svar så mina referenser framgår när jag skriver att lastkapaciteten i en plåtis är begränsad (varför vi valde bort plåtis) samt storlek på vattentankar och isolering.

Vi vill kunna få med oss motorcykeln utan att ha släpkärra. För det krävdes ett lastutrymme med en höjd > 120cm och lastvikt i garaget > 250 kg. Alt. ta med 2st fullstora el-cyklar samt stora vandringsryggsäckar (packade) och ändå ha plats kvar för bord, stolar, verktyg. Cyklarna hade kunnat hängas bakpå en plåtis men priset/st = ca. 30 000kr så jag tror att de flesta här inne hade velat ha en annan lösning.

Vattentanken i den gamla husbilen var aningen liten (100 lit). I vår nuvarande har vi 200 lit vilket räcker bra.

Vi vintercampar dvs vi behöver/vill ha en bil där vi har en bekväm inomhustemperatur om +21 till +22C vid utomhustemperatur -20 till -30C utan att en full P11 tar slut på 24h. Bilen vi har idag har dubbelgolv (22cm lasthöjd = perfekt för skidor mm.) och i övrigt 38mm isolering tak/väggar & golv.

För att ytterligare förlänga tiden vi klarar oss utan "måsten" har vi införskaffat en extra toakassett. På wish-listan (också detta för att bli än friare vintertid) står fast gastank (LPG).

Jämför man dessa siffror blir det kanske tydligare med vad jag avsåg i mitt tidigare inlägg.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 
Senast ändrad:

biggles-1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
21051
Medlemskap
2024
Ett argument för plåtis som ingen noterats, men som är väldigt tydligt för oss, är lastvikt kontra totalvikt.

Efter över 40 år på motorcykel, med minst en långresa söderut varje år, bestämde vi oss för att byta fordon och övergå till husbil. Till att börja med hyrde vi, för att sedan köpa en ny Hobby T70 GE -16.

Redan innan köpet tänkte vi "plåtis", men trodde att den kanske skulle bli för liten. Argument för och emot en plåtis har andra redan nämnt och där vi håller med om de flesta, men vi hade också en känsla av att köra runt "en massa luft" med Hobbyn. Vi fyllde helt enkelt inte ut alla ytor i Hobbyn, då totalvikten inte medgav det.

För att få med oss det nödvändiga i Hobbyn, fick vi klassa om den till 3650 kg (p g a från början låg lastvikt)!

MEN något vi inte hade reflekterat över som nya husbilsägare, var att vi nu plötsligt körde omkring med ett fordon, som klassades som lastbil utanför Sveriges gränser! Plötsligt fick vi inte köra mer än 80 km utanför Sveriges gränser (t o m 70 km i Danmark på landsväg), vissa vägval/gator fick vi egentligen inte längre ta, vi fick inte heller ställa upp/parkera där vi kanske ville, GPS´n i bilen hade en förinställning för lastbil som inte gick att ändra = den valde vägar för lastbilar o s v.

Så därför står vi nu här två år senare och har sålt vår Hobby till förmån för en ny plåtis, som skall levereras i slutet av mars. Plåtisen är 6,35 m med långbäddar och ger oss möjlighet att lasta 500 kg inom totalvikten 3500 kg och det känns bra

Vi kommer nu att kunna köra som en vanlig personbil och inte som en lastbil. Känns lite som att vår motorcykel nu fått fyra hjul och oändligt mycket mer yta och finesser än vad vi tidigare haft :)

Så här tänkte vi och i all välmening!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var inte illa med 500 kg lastvikt Nils, vi har inte lika mycket tillgodo men klarar oss ganska bra ändå. Gäller att prioritera och att kunna samsas med logistiken på insidan.

En av våra första A-ha upplevelser var genom Bretagne's små byar när vi stötte på handbyggda stenbroar från Romersk tid. Dels var dom smala och begränsade till 3,5 ton men också väldigt gamla och sköra. En annan gång tog vi fantastisk fin bergsväg CV70 (via Guadalest) i samband med hemresan och vad hände då? En bit upp i bergen, CV70 hade helt enkelt spolats bort av allt regnande och då hamnade vi på andra byvägar. Vi fick vrida backspeglar för att komma vidare med knappt några cm mellan vissa hus eftersom det inte fanns andra alternativ. Stackars dom som fick vända pga "plastbilens" extra bredd på (tror jag) ca 35 cm!

En stor plåtis (eller hybrid: plåt & plast):
1200@80.jpg
 

biggles-1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
21051
Medlemskap
2024
En liten återkoppling då vi nu har rest med vår Globe-Traveller Challanger Z 2018 i 1 månad och är riktigt nöjda. Vi känner att vårt val att byta "ner" oss till en plåtis, var helt rätt för oss.

Efter 3 veckors vandring i Aosta-dalen/Italien (nästan 500000 steg!), har vi nu åkt in i Syd-Frankrike via Cinque Terra i Ligurien. Första veckorna låg vi stilla vid ett hotell, men har sedan dess rört oss varannan var 3:e dag. Vi har redan varit i situationer, där vår Hobby inte hade tagit sig fram (t ex när gps'n visade in oss på en MYCKET SMAL gata i kraftig uppfartsbacke!). Vi har också kunnat dra fördelen av det mindre formatet, genom att fått sista ställplatsen på en camping p g a att vi just hade en "mindre" bil .

Husbilen har mer än väl uppfyllt våra förväntningar bl a genom att den är smidigare att köra, inte behandlas som en lastbil (> 3500 kg) och är lättare att komma till för rengöring/polering o s v, vilket passar oss.

Våra 500 kg i lastvikt, visade sig i praktiken bli knappt 400 kg, då vi valde att installera fast gastank innan avfärd (känns som en befrielse att slippa behöva bry oss!) samt att vi rostskyddsbehandlade underredet (hjulhusen och delarna av underredet var faktiskt redan rostskyddsbehandlade när vi fick bilen).

Vi vägde sedan bilen vid flera tillfällen och fick olika vikter varje gång, frustrerande (100 kg som mest i diff)! Utan cyklar och dragkrok men toppade i övrigt, vägde vi sedan in oss en sista gång i Kropp utanför Helsingborg i slutet av maj och vågen visade då på exakt 3500 kg och så fick det bli!!!

Något som förvånat oss är att vi nu använder vår markis vid nästan varje uppställning, medan vi på Hobby'n nästan aldrig använde den. Kan inte förklara varför, det bara var så) Kanske för att den stora sidoöppningen (skönt för det mesta!) även är en stor öppning när det börjar regna! Här är då markisen ett måste och blir som en farstu!

Vi skall väl också nämna att bilen ÄR trängre invändigt än på Hobby'n, men inget som stör oss. Det blir istället till att tänka till lite extra innan saker stuvas. I vårt fall, som har en traditionellt "sovutrymme" à la "halvintegrerat" (ovanligt för plåtisar, men en av anledningarna till vårt val, att inte använda bakdörrarna för tillträde till bodelen), blir det en del spring till bakdörrarna utifrån (mest p g a vår egen ovana).

Solpanelerna är en ny bekantskap för mig och har fungerat utmärkt, bara tuffar och går. Kompressorkylskåp (Domestic) är även det en ny upplevelse, där vi reagerar på att vi får väldigt mycket kondensvatten inne i kylskåpet. Har tagit bort kylfacket och det kanske förändrad balansen. Hm ... får testa lite när vi åter är hemma, om några veckor.

I all välmening om det kan bidra till någons funderingar.

Mvh Nils & Maria
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen