• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är vitsen med en Plåtis??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 27593

Guest
Man kanske rent av skulle kunna ställa av personbilen från april till november?
 
F

F.d. 27593

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

En viktiga fördel med ett plåtbyggt fordon är, att om man av någon anledning kommer i diket, kan man klara sig med lite bucklor och kan åka vidare. Med ett husbilsbygge blir det bara faner och plastskivor kvar och det är färdigåkt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad är vitsen med en Plåtis??

En viktiga fördel med ett plåtbyggt fordon är, att om man av någon anledning kommer i diket, kan man klara sig med lite bucklor och kan åka vidare. Med ett husbilsbygge blir det bara faner och plastskivor kvar och det är färdigåkt.

Alla bilar är inte tillverkade av plast (men är förmodligen lika ömtåliga ändå).
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Hej ! Vi har också köpt plåtis! Vår fundering är: om man har fällbart cykelställ på dragkroken, kan man öpnna bakdörrana då?
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Vi kan inte öppna dörrarna med cykelstället på dragkroken. Bygeln tar i mot så man får tänka sig för vad behöver jag på resan. Genom att vika upp en av sängarna så kommer vi åt det mesta.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej ! Vi har också köpt plåtis! Vår fundering är: om man har fällbart cykelställ på dragkroken, kan man öpnna bakdörrana då?

Atera 3 är den enda? cykelhållaren som det ska fungera att öppna bakdörrarna när den är monterad. Dock ska det skilja några cm i höjd på dragkrokar från olika tillverkare och de högsta ska inte fungera så bra.

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vårt cykelställ hänger på hö-bakdörr och det är inga problem att öppna dörrar. Dragkrok väger ca 40 kg (onödig vikt) vilket är mer än både cyklar och cykelstället.
PS. Vi sålde vår personbil för den behövdes inte längre, inte försäkring och inte skatt, besiktningar, service + annat underhåll. Adjö till många som vi bidrog med att försörja genom personbilsägande... DS.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
De största fördelarna med plåtisar är ju smidigheten i trånga utrymmen (ex. i äldre städer) samt billigare färje- & broavgifter. Även bränsleförbrukningen är lägre speciellt vid lite högre hastigheter (110-130 km/h).

Plåtisar är, generellt sett, billigare i inköp och skatt = fördel.

Lastutrymme = nackdel i plåtis, fördel i större bil. Av det skälet valde vi bort plåtis:ar då vi vill ha med fullstora el-cyklar (á 25 000 - 30 000kr/st = för dyra att hänga utanför) samt 2st fullstora vandingsryggsäckar plus bord/stolar & grill samt lite verktyg. Allt detta får naturligtvis plats i en plåtis (samtidigt) men på bekostnad av att utrymmet inte går att använda.

Utrymmet vid dagar med sämre väder = lite trångt i plåtis. Visst det är betydligt större och bekvämare än i ett fjälltält så nog funkar det allt men det blir bekvämare i en lite större bil. Speciellt om man betänker skitväder som håller i sig några dagar.

Den begränsade mängden färskvatten och storleken på gråvattentanken i en plåtis är definitivt en nackdel. Här krävs påfyllning betydligt oftare än i en bil med större tankar. Detta i sin tur påverkar "friheten". Visst vatten kan man, speciellt i norra Sverige & Norge, lätt få tag på i naturen. Och det finns ju moderna mindre filtreringsmetoder men dessa lösningar är minst sagt primitiva.

Begränsad isolering (vintertid) är också en nackdel med plåtisar jämfört med de större helintegrerade bilarna.

Vi ser idag inte att en plåtis skulle vara rätt bil för oss men vem vet i framtiden värderar vi kanske annorlunda. Segmentet "plåtis" har ju uppenbarligen kommit för att stanna.

Det hade varit intressant att ta del av en undersökning för att reda ut hur stor andel av husbilsägarna som byter till respektive från en plåtis. Är det vanligare att man börjar med icke plåtis och sedan byter till en. Eller tvärt om (börjar med plåtis och byter till icke plåtis?

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Vi valde länge mellan en "stor" husbil och en plåtis, även om plåtisar nog alltid låg väldigt bra till.
Vårt behov är ju inte att bo i Spanien halva året utan vi åker på hund och hästtävlingar, en och annan bandag med MC osv.
Då är smidighet, framkomlighet prioriterat. Få andra husbilar kommer fram på de skogsvägar vi kört på till hundtävling och träning.
Dessutom skulle den faktiskt kunna dubblera som vardagsbil, om vi bara kunde komma överens hemma om vilken annan bil som ska bort :)
Men om prioriteringarna ändras och vi tröttnar på sommarstugan så blir det bums en större bil.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Tjena, började med en plastis (Sunlight T68), bytte sen upp oss till en plåtis.
Har inte märkt av sämre isolering, nästan samma lastutrymme pga höga långbäddar, känns inte trång för 2 personer, har samma tankkapacitet som i förra bilen.

Skulle inte byta tillbaka vad jag känner idag men man vet aldrig, det kan bli ännu mindre också

Ha det // Per
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vitsen med en plåtis är väl i princip bara att den är liten på utsidan. Fördelarna som kommer med en plåtis är enligt min mening kopplade mest till just utsidans storlek och att det är vanlig lättlagad bilplåt ifall något händer.
I övrigt ser jag inte speciellt många fördelar med en plåtis jämfört med en "vanlig" husbil i samma längd. Trångt inne, ont om lastutrymme, små vattentankar, liten kyl och faktiskt en ganska smäckig känsla på en del inredningar. Förhållandevis dyra också tycker jag om man jämför med annan husbil i samma storlek och kvalitets/utrustningsnivå. Beror troligen på att den är dyrare att bygga.
Vet att jag svär lite i kyrkan men vi har testat och bytte ner oss till plåtis och sen gått tillbaka till helintegrerad igen. Upplever inte den ett dugg klumpig eller "osmidig". Kan inte heller minnas att vi har blivit tvungna att strunta i ett mål eller ta annan färdväg p.g.a att bilen varit för stor.
Möjligen kan det bli en plåtis igen om jag blir ensam på ålderns höst..
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
En stor fördel med plåtis är att plötsligt har man en MPV... Kan fälla undan sängen, lasta in byggmaterial, moped, m.m. Tankar för vatten verkar vara ungefär lika stora som i en plastis och utrymmena inne i skåp och lådor räcker mer än väl till för oss. När vi varit på en runda i europa lastade gumman och jag ur hälften som vi inte behövt och det blev en stor stapel inne i huset! Visst, man kanske tänker lite mer som en backpacker, men vi är förvånade hur mycket vi fått plats med. Och nödutgången baktill känns bra om det skulle behövas. Isoleringen har inte känts som någon brist ens under nollan. Vi kör året runt, men övernattar sällan under vinterhalvåret...
Man kör nog lite tuffare med en plåtis än en ordinär husbil, men det känns säkert i.a.f.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen