• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Mange husbiler har konstruksjoner som hindrer brann, har denne uken sett bilder av et par biler som har vært utsatt for brann - den ene tok det fyr på baksiden av kylskåpet - Gasol-lekasje. Isolasjonen i sandwichveggen hadde smeltet og samlet seg i bunnen av veggen, inne var det endel røykskade. I det de fikk stengt gasolen til kyskåpet døde brannen nesten med det samme.

Den andre hadde kjørt med et punktert dekk til det tok fyr, også her smeltet endel av isolasjonen. Aluminiumen på inn og utsiden buklet seg og lakken ble missfarget, teppekledningen på innervegg hadde og smeltet og rent ned.

Begge bilene ble kjørt til fabrikken i Tyskland og reparert.

Har selv sett en brann på en campingplass, det startet i forteltet og spredde seg raskt til vognen - etter kort tid var det bare rammen igjen av vognen. Heldigvis sto det ingen bil inntil hverken vogn eller fortelt så det var nesten 2 m klaring til neste enhet slik at det ikke ble spredning, selv om naboene ble svidd endel.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Detta är ingen kritik mot CaravanClub, är själv medlem, utan jag vill bara påvisa att när man diskuterar 4 metersgränsen mellan fordonen så avser det campingplatser. Inom denna 4 metersgräns tillåter man uppställning av förtält och personbil, alltså är gränsen mellan dessa brännbara föremål ofta knappa metern.

Idag kom tidningen Caravan och bifogat en "Medlemshandbok", på sidan 6 i den finns en bild av en campingplats som tydligt visar vad jag beskriver.

Samma plats via MapsGoogle.

Visa bilaga 56138

Caravan clubb är ingen brandmyndighet vad jag vet dom bara rättar sig efter lagar och bestämmelser dom har varit föregångare på det området.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Dom ggr. vi varit på getterön så har avståndet mellan bilarna varit max 1-1.5 m då finns inte mycket plats för markisen.Stolar får man ha framför/bakom bilarna.
Eller gå en bit ifrån och mysa. Synd på ett fin ställe.
HaDe Hasse

Märklig iaktagelse, måste jag säga. Har varit där otaliga ggr, aldrig har avståndet ner mot havet mellan bilarna varit mindre än 2 m.

Stig.B.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Sist vi stog där var det ca. 7-10 meter till nästa HB
HaDe Hasse
 
G

Granducan

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Nu börjar jag undra om man ska agera ordningsman som medlem i husbilsklubben.:wideeyed: Jag tycker det känns tråkigt med allt gnäll om avstånd och markiser, solstolar, hundgaller m.m. Vi har rest i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Belgien och Luxenburg och till 90% använt ställplatser och det har aldrig varit någon som yttrat några negativa åsikter eller kommit springande med brandsläckare. Då vi har hundar har vi ibland fällt ut markisen lite för att ge hundarna skugga och även haft några delar kompostgaller utställda vid husbilen. Vi har däremot alltid varit noga med att anpassa oss till platsen och de gällande reglerna (utan tumstock) aldrig stört någon, jag har dessutom för vana att vara vänlig mot andra och blunda för deras eventuellt störande beteende. Trots allt kan vi störa oss på allt, men man mår absolut bättre av att visa vänlighet och det handlar oftast om något dygn.

Så njut av era husbilsturer istället för att agera självpåtagna ordningsmän.
Och ha en skön sommar..............:twitcy:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Smaken är som baken..... För min del trivs jag inte om hb står för nära varandra - jag kan tänka mig att acceptera 3 m men inte närmare och som någon skrev - håller inte de måtten så kör vi vidare - svårare än så är det inte tycker jag.

Sedan vågar jag nog påstå att de flesta trivs bäst om de får lov att sitta utanför sin hb i det fina vädret och det finns säkert fler än jag som inte tål hur många soltimmar som helst och gärna vill sitta under markisen - man behöver ju inte ha den utfälld så långt det går. Kan man hitta en skuggsida runt hb så funkar det ju också bra.

För vår del känns det bäst om man står på en bra ställplats och betalar sina 100 - 150 kr då kan man leva efter de mått som vi önskar.

En plats som vi trivs väldigt bra på är Ystadplanen. Där fungerar det oftast bra utan att folk har synpunkter på varandra.

Ha en trevlig sommar - hoppas de flesta hittar platser som passar er!:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Varför är det så intresant att bo tätt, är man van vid det hemma det kann vara så, den som bor trångt är kanske inte så bort skämd med utrymme som dom som bor på landet gansks logiskt, och då har dom kanske en annan syn på förtätningen eller hur.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Tänk att en sådan trivial fråga kan locka till så många olika synpunkter.

Det finns inte rätt eller fel på frågan som ställdes. Använd sunt förnuft så blir det bra för alla.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Ur en broschyr på en ny Stellplatz. Som synes har de flesta förståsigpåarna skjutit över målet, eller också har firman dålig kontroll på vad som är tillåtet.

Per-Åke
 

Bilagor

  • stellplatz.jpg
    stellplatz.jpg
    16,9 KB · Visningar: 320
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Det är ju inte fråga vad som är tillåtet generellt... Har aldrig hört att det skulle finnas regler per land eller något annat om markiser, stolar eller mellanrum!

Varje formell ställplats (som den på bilden) har ju sina egna regler. Ofta uppsatta på en tavla bredvid.

hälsning
jyrki:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Som gode eksempler er det på flere plasser i Mosel dalen avmerket "båser" for husbilene med plass for å ta ut markis og møbler. I Minheim står bilen på grus og hver bil har sin lille plen, I Klüsserath er første rad mot Mosel oppdelt i båser på gresset, men resten av den store flaten er åpen for fri plassering om det ikke er et treff på gang, da regulerer de ut i fra antall påmeldte. Enkirk har fri plassering på hele området, her er det og fritt frem for markiser.

Generelt ser det ut til at stellplatze med betaling gir mer åpenhet for uteliv enn gratisplassene, som ofte er markert med maks 4m bredde på hver plass - har opplevd 3m brede ruter også - da blir det ikke my plass mellom bilene. På en 3m plass kan jeg ikke åpne den store sideluken bak!
 
H

hcarlsson1956

Guest
Ibland så tar man ut markisen för att det är solsken, och stolar och bord tar man ut och ställer in när man är klar och det är självklart att man gör.
 
F

F.d. 58689

Guest
Enl MSBs rekommendationer gäller 4 meter. Se bif fil.
 

Bilagor

  • 26602.pdf
    1,1 MB · Visningar: 38

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
När det händer vill man nog vara mer än 4 meter bort Bilderna är från ställplatsen Los Alcázares förra hösten Enligt personalen gick det dock bra även för ägarna till bilen
3D918BBA-21D8-4F15-9B55-BEC1DB2BFD1F.jpeg 5A95F01B-5DD8-4EC8-82C0-FA1DE558CEC7.jpeg 557EE402-B753-4CCD-A07C-9B783029D6D1.jpeg
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
:( Jäklar vad hemskt! Man kanske ska uppgradera till en 6 kilos pulversläckare...
Märkligt att den högra flaskan verkar har spruckit? De flaskor vi har i Sverige ska ju inte haverera, utan att säkerhetsventilen ska släppa gasen innan-
 
Toppen