• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Övernattade hos Bengt i Örkelljunga, och blev påmind om att det skall vara 4 meter eller mer mellan bilarna, på grund av riskerna vid eventuell brand......................

Vi har övernattat många gånger hos BiÖ, senast var natten till den 11 maj och har aldrig upplevt några 4 meter mellan husbilarna. Möjligen på dagtid händer det att det kan vara glest emellan husbilarna, men på kvällarna brukar det vara fullt.

Kräver man 4 meter emellan så finns det campingplatser att tillgå. Men tyvärr tillåter man även parkering av en vanlig bil inom avståndet.

Åberopa brandrisken är relevant att göra på campingplatser där man ofta kan se att man både eldar gasolkök och grillar i förtälten.

När det gäller avstängd gasol ombord på färjor är det något helt annat. Det beror på att husbilarna står i slutna utrymmen. Genom att ha gasolflaskorna stängda förhindrar man att någon husbil har öppen låga, tex kylskåpet igång, och för att förhindra att gasol kan läcka ut.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Dom ggr. vi varit på getterön så har avståndet mellan bilarna varit max 1-1.5 m då finns inte mycket plats för markisen.Stolar får man ha framför/bakom bilarna.
Eller gå en bit ifrån och mysa. Synd på ett fin ställe.
HaDe Hasse
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Hej Gunnar.
Jag förstår inte vad det är för skillnad på en campingplats och ställplats i detta avseende. Det handlar ju om spridningsrisken till närliggande bil eller husvagn om det skulle inträffa något hos grannen. Jag har sett närmare avstånd och jag själv har "syndat" på avståndet, men detta kommer ju från den centrala myndigheten (MSB).
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

I skuggan av alla diskussioner om indragna ställplatser för att folk "brer" ut sig med markiser och annat på ställplatser, så är jag intresserad av att få reda på vad som anses vara riktig placering av husbilen när man stannar på ställplatser som saknar markering eller annan avgränsning mellan varje bilplats.
Vi utgår i frågorna från att bilarna parkeras sida vid sida.
1. Vad är bästa avstånd till grannens bil, utan att man anses "breda ut sig"?
2.är det fritt att backa in på platsen eller köra in på platsen om
anvisning/regler saknas?

Vore fint att också få veta om det är samma synsätt på dessa frågor för ställplatser i övriga Europa.
:confused:

Detta ämne synes inte vara lätt. Av alla olika svarsalternativ kan man dock utläsa att sunt förnuft är en ledstjärna. När det gäller säkerheten och då i första hand brandsäkerheten så gäller även här "sunt förnuft", då det inte finns vedertagna regler att tillgå.
Jag tycker mig inse att vi kan skönja samma situation på ställplatser, liknande vad vi ser i i hamnar uti kustsamhällen på sommaren. Man "fendrar av" och "knör" in så många som möjligt så att man kan gå torrskodd i hela hamnen. I dessa hamnar gäller ju också sunt förnuft, dock kanske inte baserat på säkerhet.
Hur som helst, jag har svårt att hänga med vad som är rätt eller fel. Hoppas att inget allvarligt händer.
Kanske borde detta mitt inlägg passa bättre i "Gnälltråden". :D:D:D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Dan-Ola; Det gäller campingplatser med den risk det är med uppställda husvagnar med förtält i vilka man både eldar gasolkök och grillar etc.

Jag kan inte förstå att vi i Sverige skulle ha det annorlunda än i övriga Europa, där har man haft ställplatser under många år och med betydligt fler husbilar.

Hade man haft olyckstillbud med bränder i husbilar på ställplatserna så hade man säkert infört större avstånd mellan husbilarna för länge sedan.

Något märkligt fenomen som tycks helt förbigåtts (av MSB) är alla småbåtshamnar där man tillåter båtar med gasolanläggningar och stora tankar med bensin ligga med en fenders avstånd.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

goldfinger,,hej,, dina inlägg är i allra högsta grad relevanta,,ock ännu bättre!! de körs på #öppet forum#,,vem som helst som har intresse av husbil kan läsa detta,,kan knappast bli bättre:p
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Ställplats! Parkering med övernattning. En bättre Ställplats med rutor, ja karnse bord stol uppe när man sitter där, med lite tur också markis. Ställplats upplever jag som en plats där man får stå! Utan att någon ska klaga på oss.
Annars tar man in på en Härlig Camping med bord stolar markis, och myser.
Ha en härlig vår & sommar semester.
P.s
Förr övenatta på div ställe ( Alla gilla oss ) MEN Inte NU ÄR NI FLER::wub:
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om du kallar en vanlig allmän parkering för ställplats så är det parkeringens regler som gäller. Är den uppmärkt måste du stå inom markeringen och kan inte hindra någon att ställa sig i rutan bredvid. Det finns mig veterligen inte 4meters avstånd enl. lag för personbil kl.2.
Att det finns på camping det förstår jag.
På den tiden jag var långliggare så fanns det dom som drog ut sin husvagn på våren och hem på hösten år efter år.
Besiktigade inte den, skattade inte heller och hade troligtvis bara garageförsäkring eller ingen alls. Men sådant kontrollerar man kanske idag?
För min del om det är ont om plats så välkommen i rutan intill.
Gasolanläggningen provtrycker vi varje år.

Hälsn. Krister :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om du kallar en vanlig allmän parkering för ställplats så är det parkeringens regler som gäller. Är den uppmärkt måste du stå inom markeringen och kan inte hindra någon att ställa sig i rutan bredvid. Det finns mig veterligen inte 4meters avstånd enl. lag för personbil kl.2.
Att det finns på camping det förstår jag.
På den tiden jag var långliggare så fanns det dom som drog ut sin husvagn på våren och hem på hösten år efter år.
Besiktigade inte den, skattade inte heller och hade troligtvis bara garageförsäkring eller ingen alls. Men sådant kontrollerar man kanske idag?
För min del om det är ont om plats så välkommen i rutan intill.
Gasolanläggningen provtrycker vi varje år.

Hälsn. Krister :)
Ja det hoppas jag att ni provtrycker varje år , men ni kan ite lita på att grannen bredvid gprov trycker varje år.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om det är en markerad ställplats så är det normalt inte tillåtet, men det brukar framgå på "välkomstskylten" vad som gäller på platsen.

På platser som nu aktuella Rydebäck, Getterön och även Ystad vid reningsverket mfl. har både folk med husbil och husvagn uppträtt som om det vore campingplatser, med känt resultat.

Står man ensam eller ett par husbilar på en undanskymd plats som inte används som en välfrekventerad parkeringsplats är det kanske inga problem med att avnjuta campingliv där.

Gunnar, du "glömde" Tosteberga som är en väldigt populär ställplats, dit kommer många redan på torsdagen och ställer sig så man kan gråta, många gånger helt utan hänsyn med utfällda narkiser o.s.v, när man väl kommer dit på fredagen efter att man jobbat så finns ingen plats p.g.a ovanstående och ingen tendens att rätta till heller, suck!!
Höst, vinter och tidig vår är detta inget problem vid denna fina ställplats.

Pilot
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Tyvärr är det ofta mentaliteten "jag gör som jag vill och skiter i regler och i andra " som gäller på många ställplatser så det är inte konstigt att det försvinner platser att stå på.

I Tyskland (kommer inte ihåg var) fick vi en lapp på rutan som bestämt påpekade att vi stod på en ställplats och inte en camping, allt beroende på att vi hade 2 stolar på en gräsplan framför bilen.
Läs reglerna på många ställplatser utomlands så är det uppenbart att de har tuffa regler vad gäller ställplats kontra camping.

Om vi vill breda ut oss så är det camping som gäller, sen hjälper det inte att "vi bara har markisen ute lite" eller "det finns plats" eller "jag tycker.........."
Det måste till en attitydförändring hos många husbilsåkare annar kommer det bara att finnas ett ställe att stå på.

Trosa har ju tuffat till sig vad gäller ställplatserna, även där förståligt, i höstas när vi kom dit var det fullt på planen framför hamnen gått och väl 4 meter mellan bilarna, markiser utfällda bord och stolar mellan bilarna. Lite disciplin så hade lätt 3-4 bilar till fått plats.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Det var på tiden tysklads fanatikerna fick reda på att det inte ärv det mönsterland som dom vill ha det till.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Namnet Ställplats säger vad det är, en plats att ställa sig på, ibland finns möjligheten att fälla ut markis, sitta på stolar vid ett bord och äta. Utomlands finns ställplatser som är nästan som en campingplats där du betalar kanske en hundring och där är det ok. Ta längs Mosel vid vinfestivalen där står husbilarna många dagar på samma ställplats och på vissa kan du även boka en plats.

Camping där kan man sin lilla tomt och där är det ok att ställa ut möblemanget i flera dagar.

Sunt förnuft gäller men det har tyvärr inte alla.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Skulle vara intressant att få läsa lite statestik på hur många husbilsbränder det sker på ställplatser.

Avståndet 4 meter är nog ett önskemål för att få tillräckligt med utrymme för den "egna komforten". Om det skulle vara brandrisken som är avgörande så skulle det bli rätt glest i alla båthamnar där avståndet oftast är "en fender" till nästa båt, och nog har de flesta av dagens båtar gasol för diverse ändamål.

Tror ändå även utan tillgång till statestik att brand eller rättare sagt spridningsrisken är rätt liten.

(Har själv varit med om en incident i en Dethlefs 5820 för en del år sedan. Efter en natt med dålig sömn på grund av buller från intensiv godstågstrafik glömde sambon att stänga "sparlågan" när kaffet var klar men fällde ner locket över lågan. Det tog faktiskt inte många minuter förrän man kände den karakteristiska doften av bränt trä. Ingen öppen låga som tur var men efter denna händels blev det en aluminiumplåt både för att dölja skadan och för att det inte skulle upprepas.
Dagens kök har som tur är en automatiska avstängning när man fäller ner locket.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Hej.
För 2 år sedan när vi kom till Honfleur (Fr) och leta plats på deras stora ställplats.
Ja vi fick leta, de vi fann var en liten plats att tränga oss in på.
Frågade vår blivande granne om det var ok.
Jo då det var ok. Plats att öppna våra dörrar och lite till blev det.(ca:1,5m)
Hon sa att föregående natt hade de en granne som blockerade deras bodels dörr delvis.
Honfleur har en ställplats till utanför byn som är helt ok. Så får man gratis motion på köpet när man tar sig till centrum.
Stephan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Kan berätta en solskenshistoria från Frankrike om då vi i kvällningen kom till en full ställplats. En fransk gentleman såg vår belägenhet och kontaktade på studs ett antal av gästerna, som inom tio minuter trängde samman sina bilar för att ordna en plats åt "Svenskarna". Det är vid sådana tillfällen man gläds över mänskligheten. Historien blir inte sämre av att kvällen avslutades i allmän förbrödning över några flaskor vin och lämpliga tilltugg. Och detta trots att ingen av fransmännen kunde något annat språk än sitt lands vilda tungomål, ett språk som vi stod helt främmande inför. Men med vänlighet, glädje och välvilja kan man enkelt överbrygga sådana petitesser. Behöver jag säga att vi stannade på platsen betydligt längre än vi tänkt oss?

Staffan
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

I Portugal existerar inga bestämde regler. Ser man en plats man vill parkera på tränger man in sej. Jag kunde lyssna på deras TV hela kvällen.

Detta var på en JÄTTESTOR P-plats, med hur mycket plats som helst. Så ibland undrar man vad folk tänker med.
 

Bilagor

  • avstånd.jpg
    avstånd.jpg
    78,8 KB · Visningar: 40
  • P-plats.jpg
    P-plats.jpg
    77,1 KB · Visningar: 42
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Felet i grunden är att komuner och privata aktörer inte hunnit med att förstå att man måste skapa platser till husbilarna. MEN och där ger jag mig inte en tum, skall man skapa en plats skall det vara 4m mellan. Att det inte redan har blivit"lag" på detta är för att det inte inträffat något än......Jag har varit på plats och fått ut en vuxen och två barn ur en husvagn detta räcker för mig själv var jag 14år och hjälpte min pappa glömer det aldrig det var övertänt på mindre än minuten.

I Gävle vid hamnen finns ett mycket bra exempel hur det skall se ut. Jag har stått på många ställen men blir det för trång åker jag hellre vidare. Tyvärr så kommer man inte snart vidare för allt är fullt. Och då mina vänner står vi med våra ögonstenar utan värde ingen vill köpa dom...

Men det finns hopp När väl kommuner och privata aktörer får upp sina blå då kommer det att bli riktigt bra. Jag tycker att vi glömmer bort att det jobbas hårt i vår lilla klubb med att få fram platser guldroser till er alla!!!! Tänk tanken om det skulle jobbas lika hårt rakt över....

Allt snack om markiser in/ut bord o stolar är inte ett problem Problemet är inställningen hos allmänheten mm. när vi ställer oss på "fel" ställe enligt dom och allt bara för att det inte finns organiserade platser i tillräcklig mängd att man slipper se för många husbilar på ett och samma ställe.

Och jag köper fullt ut att man klagar på att deras utsikt är förstörd när 25husbilar parkerar vilt framför deras tomt. Inte så kul kanske om man pröjjsat 7mille för sommarstugan vid hamnen.... Eller ännu värre när dessa 25 åkt och halva deras liv finns kvar.... var finns alla ni gnällpoliser då......i detta forum kryllar det av er varför öppnar ni inte munnen? eller ringer in reggnr. för det är ett miljöbrott. Själv har jag en egen metod ser jag någon skräpa ner öppnar jag vänligt munnen. Hjälper det inte plockar jag upp det själv. lika dant med hundskiten ligger det en mäla jämte min hundars så får jag plats i min påse med det med..

Om vi i framtiden skall slippa inkvartera oss på campingar så måste krafttag till att skapa ordning och reda. Att det sedan finns guldkorn att stå på lite off blir nog svårt för där biter vi oss själva med att lägga ut platserna här.....och vipps så blir det förbud. Men även jag har en ide som jag jobbar hårt på vi får se hur det går fortsättning följer.

Mikkeman
 
Toppen