• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
I skuggan av alla diskussioner om indragna ställplatser för att folk "brer" ut sig med markiser och annat på ställplatser, så är jag intresserad av att få reda på vad som anses vara riktig placering av husbilen när man stannar på ställplatser som saknar markering eller annan avgränsning mellan varje bilplats.
Vi utgår i frågorna från att bilarna parkeras sida vid sida.
1. Vad är bästa avstånd till grannens bil, utan att man anses "breda ut sig"?
2.är det fritt att backa in på platsen eller köra in på platsen om
anvisning/regler saknas?

Vore fint att också få veta om det är samma synsätt på dessa frågor för ställplatser i övriga Europa.
:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

En vanlig "rymlig" P-ruta för husbilar i Tyskland och Frankrike är ca 4 X 8-10 meter.

Det är på en ställplats inte tillåtet att fälla ut markis eller ställa ut möbler, ej heller att laga mat/grilla utanför husbilen.

Jag anser att dessa regler som funnit under många år i utlander bör kunna vara riktlinjen även för Sverige.

När det gäller platser utan markerade rutor och som är populära som parkeringsplatser för vanliga bilister tex vid badplatser, sevärdheter etc. bör vi visa stor hänsyn och se det som en ställplats och placera våra husbilar enligt ovan.

Det vilar ett stort ansvar, inte minsta på oss i HBK, att föregå med gott exempel genom att uppträda så att vi inte får allmänheten och kommunerna mot oss
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Kan du utveckla detta Gunnar

"Det är på en ställplats inte tillåtet att fälla ut markis eller ställa ut möbler, ej heller att laga mat/grilla utanför husbilen."

Jag grillar alltid och fäller ut markisen om det går tar fram stolar om det går. Du menar kanske ställplatser som är en P-ruta
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om det är en markerad ställplats så är det normalt inte tillåtet, men det brukar framgå på "välkomstskylten" vad som gäller på platsen.

På platser som nu aktuella Rydebäck, Getterön och även Ystad vid reningsverket mfl. har både folk med husbil och husvagn uppträtt som om det vore campingplatser, med känt resultat.

Står man ensam eller ett par husbilar på en undanskymd plats som inte används som en välfrekventerad parkeringsplats är det kanske inga problem med att avnjuta campingliv där.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

....................Det är på en ställplats inte tillåtet att fälla ut markis eller ställa ut möbler, ej heller att laga mat/grilla utanför husbilen...............

Jag håller stort med ovan men att ställa ut ett par stolar tycker jag kan vara ok om plats finns ex. framför bilen eller direkt bakom. Detta är också vad jag noterat vid ett stort antal ställplatser i ex Tyskland. Att man sedan inte bör plocka ut större solstolar, bord mm håller jag självklart med om. Att tända upp grillen på en trång ställplats ser jag som ett satans otyg. Brandrisken är mycket stor och risken för värmeskador på bilar som står intill gör det mycket olämpligt. Ser jag någon göra detta så påtalar jag det och sedan kommer bransläckaren fram som nästa steg.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Det är nog väldigt olika på olika "ställplatser".

I Luneburg t.ex. där den formella ställplatsen är jättebra och fin är platserna stora och det finns många om har alla möbler och grillar ute.

I Heiligenhafen, som nu snart stängs, och som nu inte var någon speciell trivsam ställplats heller, kunde man inte göra detta vid bilen.

Det finns massor av formella, märkta ställplatser av dessa båda ytterligheter i Europa.

För det andra har vi "övernattningsplatserna" eller de informella ställplatserna, parkeringar, vägren osv, på dem tar man ju aldrig ut sina möbler eller grillar..., om man nu inte kan ta sig till närliggande glänta eller strand med sina grejer. Här kan avståndet någon gång vara lagom att kunna öppna dörren... Sedan är det ju till var och en om man vill stanna eller inte.

Att visa hänsyn till de boende i närheten eller andra parkerande är viktigast.

Precis hemkommen från 5 månader i Europa,
med bilen parkerat vid en av Stockholms gator

jyrki
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

kul läsning detta,,ett litet bord där går bra,,men ingen grill,,fäll ut markis ibland,,inga solstolar,,bara bakom bilen,osv-osv,,vi har ju ett kort som vi visar polisen när så önskas,,att vi får framföra ekipaget,,kanske att vi skulle behöva ett kort också för beteendet på en s.k.ställplats,,

de bästa är väl att ta reda på vad som gäller på stället,,om nu inte detta går så kan man ju istället ta tillvara på förnuftet,, skulle inte detta heller fungera så finns de ju ett kort som är väldigt bra att ha till hands,,lite mindre än svänglappen,,tror de står s.c.r. på det,,ock ett underbart vackert giltighetsmärke man kan köpa till,, har man ett sådant kort,,tjaaa,,då kan man fälla ut en markis på 50-meter,,ock en hel grillkåta,,kanske också ett 50-manstält,,TRÖTT!!!!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om det är en markerad ställplats så är det normalt inte tillåtet, men det brukar framgå på "välkomstskylten" vad som gäller på platsen.

På platser som nu aktuella Rydebäck, Getterön och även Ystad vid reningsverket mfl. har både folk med husbil och husvagn uppträtt som om det vore campingplatser, med känt resultat.

Står man ensam eller ett par husbilar på en undanskymd plats som inte används som en välfrekventerad parkeringsplats är det kanske inga problem med att avnjuta campingliv där.

Bra information.
Kanske borde denna information också spridas till medlem med förtroendeuppdrag inom HBK vilken liksom jag själv syndade på denna punkt med bord och stolar.
Lasse J
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Innan jag började åka med husbil utan tältade tog jag vid rast alltid fram campingbord och stolar när vi stannade. Även fika utomhus naturligtvis. Det var aldrig någon som ifrågasatte eller påstod att vi campade bara för campingmöbler var uppställda. Kan inte förstå skillnaden mellan rast med husbil (som inte existerar som begrepp) och personbil.

Per-Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Ystad reningsverk ...

är en mycket delikat och intressant fråga. Marken ägs inte av kommunen utan är donerad till fritidsändamål. Men kommunen har satt ut en stor sopkontainer och två BajaMajor.

Sen har vi då tre regelverk att hantera när vi rullar ut på gräset: vägtrafikförordningen, terrängkörningsförordningen och allemansrätten. Till sist, vilken praxis finns på området, först skapat av Ysta' borna och sedan av husvagns- och husbilsfolk?

Kommunen försökte i samverkan med lokal campingägare att styra upp verksamheten på området men fick backa. Jag tror personligen inte av vi i HBK kan skapa några regler som Ysta´borna och utländska turister kommer att rätta sig efter utan jag tror mer på modellen "Ta seden dit du kommer".

Jag har personligen uppfattningen att det är en sed på platsen att ställa sig i snygga rader, ta fram två stolar och ett bord under markisen och grilla en bit mat. 24 h på vardagar och lite längre under helgen.

Var försiktiga med att skapa nya regler åt andra - ta seden dit du kommer.

För att svara på frågan 'Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil' så är det nog markägaren i första hand och de som väljer att stå kvar i andra hand som äger den frågan.

Klicka på bilden:
 

Bilagor

  • y.JPG
    y.JPG
    90,3 KB · Visningar: 455
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Håller nog med dem som anser att man bör vara väldigt restriktiv med att "markera revir" på olika sätt.
Att ta fram bord och stolar under kortare uppehåll och med skapligt väder kan nog vara OK, men fäller man ut markisen misstänker jag att man nog betraktas som en "campare".

(Är själv väldigt restriktiv med i första hand markis, i andra hand bord modell större med bordsduk.)

Sedan är det nog så att en del av drivkraften bakom alla synpunkter på husbilars uppträdande kan härledas till den vanliga svenska avundssjukan. Finns absolut ingen anledning att ge kritikerna fler argument än nödvändig. Det spenderas redan idag massor av kulor från SCR för att få in oss på deras campingplatser och det kan vara ett bra argument för ett "förnunftigt uppträdande".:rolleyes:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Med all respekt för dina kunskaper Gunnar, vill jag ändå påpeka att det, inte minst i Frankrike och då beläggningen inte varit på topp, vid flera tillfällen har hänt att en spontan uppställning skett så till vida att bilarna ställts på varannan parkeringsruta, för att på så sätt möjliggöra ett utrymme för bord och stolar mellan bilarna. Vid exempelvis den den östra stranden i Sant Marie de la Mere är detta närmast att anse som normalt. Nu ska dock påpekas att p-platserna här håller normalbredd och inte fyra meter. Tilläggas ska också att dessa utrymmen naturligtvis försvinner om det visar sig att senkommande gäster är i behov av desamma.

När det gäller att backa eller köra in på en plats tycker jag styrs av hur de bilar står som redan finns på plats. Jag skulle högst ogärna ställa mig "dörr mot dörr" gentemot grannen. Om sedan den första bilen på plats backat eller kört på plats är fullkomligt egalt. Själv föredrar jag nog att ha kylaren i rätt riktmning för en snabb avfärd om någonting skulle hända som kräver en snabb avfärd. Detta naturligtvis under förutsättning att inga skyltar föreskriver en parkering i en viss riktning. Men då, å andra sidan, faller ju frågeställningen.

Staffan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Sedan tycker jag nog att en utfälld markis känns betydligt mer som att man mutar in en "tomt" än bara ett mindre bord och ett par stolar. För att inte tala om diverse vindskydd och hundstaket? :wideeyed:
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Jag blir lessen då vi kommer till en ställplats och ser att det inte finns utrymme för vår bil
eftersom många har satt ut sina markiser och bord som på en campingplats! I senaste sommar kom vi till Biaritz på kvällen och fann en vacker centralt belägen ställplats men avståndet mellan bilarna låg på 4 -5 m så vi kunde inte komma in ! Man borde visa hänsyn så att andra också kan stå på ställplatser!
Mvh Tom
 
Senast ändrad:

BenkeUppsala

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Övernattade hos Bengt i Örkelljunga, och blev påmind om att det skall vara 4 meter eller mer mellan bilarna, på grund av riskerna vid eventuell brand. Enligt uppgift åker tydligen brandväsendet eller om det var något vaktbolag runt och kontroller detta, och någon (enl. uppgift) hade blivit väckt mitt i natten och tvingats flytta bilen :(
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Hej.
När det gäller säkerheten vid brand är det minst 4 m. mellan bilarna eftersom dom innehåller gasolanläggning. Det andra borde väl vara sunt förnuft hos vuxna människor.
Tack.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Men när det gäller ställpltser så visar det sig at därinte fins sunt förnuft alltid.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Hej.
När det gäller säkerheten vid brand är det minst 4 m. mellan bilarna eftersom dom innehåller gasolanläggning. Det andra borde väl vara sunt förnuft hos vuxna människor.
Tack.

Detta med brandsäkerhet är en del av bakgrunden till att jag öppnade denna tråd.
I Tyskland som exempel så blir det på många ställplatser inte stort avstånd mellan bilarna . Det skulle nog bli väsen om man hävdade 4 meter som säkerhetsavstånd på dessa platser?
Frågan blir då vad är det som gäller?
1. På en bilfärja förväntas du av brandsäkerhetskrav att stänga ner gasolanläggningen.
2.Gäller det brandsäkerhetskravet när man parkerar sin husbil på en allmän parkering också?
3.Skiljer sig en ställplatsparkering från en vanlig parkering i detta avseende?

:confused::confused::confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

ja våga knappt läsa:p men,,ni håller ju med,,finns ingen personlig anklagad,,vi måste ta åt oss detta som händer ock ökar i omfattning??? ja tycker detta,,ja har inte tidigare läst så mycke negativ kritik,,vi får ta skiten kollektivt,,vem annars? de känns inget vidare att lagt ner tid.bensin,telefon för att åstadkomma nåt man känner stolthet över,,ja själv gör detta,,ja blir skitglad när ja kan erbjuda en plats till nån annan,,
ock de behöver inte gå snett,, bara vi inser att alla platser(ALLA) är till för allmänheten,,ja hade gärna skrivit detta på både #fulklubben# ock MHC,,
men ja är inte medlem där,,likt förbannat är ja omskriven på fulklubben,,flera gånger,,ja bryr mej inte,,två gånger har ja bytt tele på profilen,,för dj-ligt,,men ett pris som man får ta ibland,,

vi måste fortsätta att fixa platser,,även om dom kommer andra tillgodo,,så ser de ut gott folk,,ha de ,,teddi,,:p
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Hej.
Jag kan tänka mig att dom flesta använder gasol tex. kylskåp mm. när man står på en ställplats, då har man ju inte stängt av sin anläggning som tex. på färjor.
 
Toppen