• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta?

K

Kurt-Erik

Guest
Hej,

jag är nybörjare och har precis skaffat min första bil, en Pilot Pacific P8 från 2004. Efteråt upptäckte jag den här på golvet under bordet. Ser ut som en inbyggd kupévärmare med fläktvred i steg och ett skjutvred som jag antar ska vara värmen. Fläkten går på utan problem men jag får ingen värme ut. Har provat utan och med 220V inkopplat. Hur får jag värme från den?
 

Bilagor

  • IMG_20171031_105327.jpg
    IMG_20171031_105327.jpg
    1,4 MB · Visningar: 34

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

Det är en värmeväxlare , när du kör och du har fått upp motortemperaturen så cirkulerar varmvattnet till elementet som sitter inuti , du får vrida på fläktvredet så ska det blåsa varmluft. Fläkten drivs av 12 volt.
 
K

Kurt-Erik

Guest
Sv: Vad är detta?

Aha, tack alla. Det stämmer nu får jag värme. Förstår dock inte riktigt nyttan. När bilen går får jag ju värme ifrån systemet i alla fall. Men nu vet jag vad det är:spinny:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad är detta?

Aha, tack alla. Det stämmer nu får jag värme. Förstår dock inte riktigt nyttan. När bilen går får jag ju värme ifrån systemet i alla fall. Men nu vet jag vad det är:spinny:

Precis som "husbilar" skriver, vid kall väderlek räcker inte bilens värmepaket till för att värma upp även bodelen. Det är ju bara dimensionerat för en förarhytt. I en husbil är ju den totala volymen som vill hållas varm (även vid -25C) avsevärt mycket större.

Mvh!
// Niklas
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta?

Precis som "husbilar" skriver, vid kall väderlek räcker inte bilens värmepaket till för att värma upp även bodelen. Det är ju bara dimensionerat för en förarhytt. I en husbil är ju den totala volymen som vill hållas varm (även vid -25C) avsevärt mycket större.

Mvh!
// Niklas

Vid -25 grader gäller det att ha vattenburen värme installerad med värmeväxlare om det ska bli varmt enbart av motorns vatten. :) Ps. Då får man även varmvatten och kan ta sig en dusch när man stannat. Helt gratis. Ds :)
 
Toppen