1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Vad är detta för uttag på en Pilote 1991?

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av Mikael Daxberg, 4 November 2018.

1. Mikael Daxberg

Mikael Daxberg HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25786
    Hej!
    Jag har ett uttag på min Pilote 1991. Är det någon som vet vad den fyller för funktion?
    20181104_121432.jpg 20181104_121443.jpg

2. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Du kommer säkert att få många gissningar, och har du tur är det någon annan Pilote-ägare som vet.

Annars är väl det enklaste att fråga en Pilote-återförsäljare.

Pålle

3. lars o margareta

lars o margareta HBK Medlem

Kommun:
    Hudiksvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6977
    kan det vara ett tv antennsutag

4. husbilar

husbilar HBK Medlem

Kommun:
    Vingåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5348

5. husbilar

husbilar HBK Medlem

Kommun:
    Vingåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5348
    Fråga tidigare ägare.

6. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1035
    WillerWalle och Arkilles gillar detta.
  7. Mikael Daxberg

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25786
    Tack för informationen men vad innebär det konkret? "Houses electrical socket and water pump connection. Complete with plug set for pump cable and sealing cap for water spout".

Vattenpump har jag men den är inte kopplad till uttaget.

8. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Efter att ha kollat länken Dethleffskvalite gav så verkar det vara ett uttag för en yttre elektrisk pump att använda för att pumpa IN vatten till bilen via vattenuttaget.

MVH
    Hans

9. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
  10. Mikael Daxberg

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25786
    Tack för svaret. Om jag förstår det hela rätt kopplas en slang från pumpen till den runda "pipen" och vattnet pumpas in där istället för den vanliga vattenintaget.

11. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det finnes et kabel/slange sett for disse koblingene, hadde slik inne i service luken på min Flair 2008. I Garasjen lå det med en posen med lyseblå deler for bruk av kontakten. Ene kontakt slange var enkel fordirekte kobling til byvann. Den bilen hadde og en mekanisk velger slik at jeg kunne velge om vannet skulle fylle tanken eller gå direkte på innsiden av trykkpumpen.

Denne kontakten ligner mye på de som var vanlig på engelske vogner fra den tiden og ble brukt til å løfte vann fra en kanne eller tank utvendig over i den innvendige tanken. Disse gamle manglet en låsning som førte til at en ikke kunne sette byvann direkte på kontakten.

12. Linder

Linder HBK Medlem

Kommun:
    Torsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8937
    Grattis! Du har en anslutning för utvändig dusch, visserligen bara kallvatten. Helt ok för att skölja av stövlar, hundtassar o likn. Tillverkat av COMET som är en av de de största tillverkarna av Dusch/Köks kranar till Husvagnar och Husbilar.
    Du måste ha en duschslang med en liten pigg i anslutningen som öppnar ventilen i utkastaren, anslut en strömbrytare och pumpen startar.

OBS Titta om anslutning går till din Pump eller direkt till vattentanken. Hos mig går den till Pumpen och fungerar därför som dusch.

Comet Dusch.jpg

Senast ändrad: 5 November 2018

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.