• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta för rör under bilen?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej i helgen då jag skulle tömma ut vatten som fanns i vattentanken passade jag på att spola detta genom kranen i badrummet har en bursten viseo 2014.

När jag står ute och har gråvattentanken öppen så det rinner direkt ur den ser jag att det rinner vatten under bilen ur en slang som mynnar ut precis under handfatat som jag spolar i.

Vatten rann utmed kjolen på bilen handfatet är vid bakhjulet och fram så det droppade ner på avgasröret samt ur denna slang som mynnar under bilen och under handfatat.

Kollade och det fanns en likadan under köket på andra sidan alltså en slang som kommer ut.

Min fråga är jag har aldrig sett det komma vatten ur denna slang förut men nu när jag öppnade kranen för fullt så rann det ur den och under bilen.

Kollat i alla utrymmen där avloppet och slangar går inga läckor. Dock har det alltid runnit undan dåligt i badrummet kan det ha med detta och göra är det någon form av överflyllnadsskydd?

Har tryckpump med bra tryck i skall tilläggas, och dessa rör är inte frostvakt eller avtappning för slangar de sitter bak vid pannan. Ej heller utlopp för vatten eller avloppstank.

Frågan blev lång för vad två rör kan vara.

Har sedan testat systemet med att spola vatten inget vatten kommer ut under bilen och hör att det rinner till avloppstank.

MVH Ulf
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta för rör under bilen?

Hej vi har en Nexxo,
är nog samma konstuktion på den som på din Viseo. I diskbänks och tvättställskåpet sitter ett T-rör på avloppsledningen från vattenlåsen, därifrån går en spiralslang genom golvet ut under bilen.. Denna slang är en avluftning.
Min tanke är som så. Troligen när du spolade kraftigt ,så rann det dels ner i tanken men också över och ut genom denna avvluftning.
Hasse
 
Toppen