• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det för skillnad?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Varje år har jag plockat bort batteri poolen på husbilen för att den inte ska dra ur batteriet, men sen har jag krypigt in och satt på poolen och laddat över 1 helg i månaden.

Så dumt tänkte jag i år, nu låter jag poolen va och slår bara av huvudströmbrytaren och låter el kabeln sitta i och slår på ström brytaren 1 gång i månaden över en helg för underhållningsladdning.

Det är väl ingen skilland förutom att jag slipper plocka av och i poolerna på batteriet,, eller har jag fel?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad?

Skillnad? Tja, frågan är mer akademisk så här kommer säkert lika många svar som antalet medlemmar... Men ett batteri som är anslutet löper mycket större risk att laddas ur av krypströmmar än om det är fysiskt frånkopplat. Det kan räcka med lite fukt på ett oönskat ställe för att sabotera batteriet.

Urladdningen kompenseras utmärkt med en uppladdning då o då. Å andra sidan så borde det vara en mycket bättre åtgärd att ta reda på orsaken till läckaget. Mätningen är enkel och ger massor med kunskap.

Om du har el vid bilen och en modern laddare så röstar jag för att ha laddaren inkopplad hela tiden. En duktig laddare ”stänger av sig själv” när den inte behövs och den laddar på den lilla underhållsladdning som kan behövas för att kompensera för självurladdning och ev. krypströmmar. Ladda på, tycker Björn
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad?

Instämmer med föregående. Ha batteriet på laddning hela tiden med en bra modern laddare. Se bara till att laddaren återstartar automatiskt om strömmen bryts. Har själv en tidig CETEC som inte gör det och då kan det bli helt fel.
EssoJ
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad?

Om jag fattade rätt så ska man helst inte ladda via husbilen,bodel samt start batteri. Under säsong så har jag laddning på hela tiden när jag står hemma på uppfarten. Var Kopplar ni ctcen? Vill ju underhållsladda båda batterierna, solpaneler ger ju inget under Jula Täcket.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad?

Om du inte vill använda husbilens laddare så sätt cetecen direkt på ett batteri i taget med några veckors mellanrum. Om man mäter ibland så ser man om man brukar ha någon urladdning, det blir roligare då man lär sig sin Hb.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skillnad?

Har under 12 års tid enbart använt orginalladdaren och stått inkopplad på el året runt. Vår bil är en Hymer 2002 års modell och har haft den sedan 2005. Startbatteriet är fortfarande original medan bodelsbatteriet byttes för tre år sedan. Har aldrig kopplat från några batterier. Min kommentar om CTEC tidigare hängde ihop med att jag trodde att du av något skäl var tvungen att ha batterierna frånkopplade.
EssoJ
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är det för skillnad?

Våra batterier laddas nästan aldrig med el, har ingen möjlighet där vi bor
plus att vi fricampar 8 dygn av 10. AGM batteriet tror jag är 6 år gammalt.

Tommy R
 
Toppen