• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vacuumförpackning inför resan?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Litet kylskåp på 90L med minimal frysfack gör att man måste tänka efter vad som ska med på resan. Förutom torrfoder (knäckebröd, spagetti & ris), konserver, dagligvaror som grädde och ost, man tar naturligtvis med sig någon form av kontokort och lite kontanter i "bakfickan". Och så har det varit på alla våra resor, både söderut och norrut.

En av våra svagheter har varit fullkornsbröd typ Danskt rågbröd som jag normalt bakar själv med råg-surdeg (godast) och förvarar i frysfacket. Problemet är att när mitt bröd tar slut, då måste vi köpa nytt (speciellt i Norge) för dyra pengar... ...och hur löser man problemet då?

I år ska vi testa vakuumförpackat vilket kanske inte behöver uppta plats i kylen/frysen. 6 vacuum-plastpåsar är nu förpackade och ska transporteras i en back i garaget så får vi se hur detta kommer att fungera. En avrapportering kommer att ske efter Nord Sverige & Norge-semestern...

Hör gärna av dig om du har erfarenhet och tips kring vacuumförpackning, vi är totala nybörjare!

upload_2018-6-27_11-35-48.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ekte vakum trykker hardt på brødet, men du kan benytte en nøytral gass - nitrogen i hermetisk lukket plastpose. Det er brukt i en del kommersielle forpakninger. Vi hadde en brødbakemaskin med i husbilen og poser med ferdig oppveide posjoner av allt tørrstoff unntatt gjær som vi brukte tørrgjær og hadde direkte i maskinen sammen med de våte elementer. Litt mer problematisk med surdeig :D

Men de siste årene hadde vi også en liten fryser i garagen bak en Waeco CF110, den ga oss mye fleksibiletet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi hade 35l frys i garaget 1:a året, men detta knäckte AGM batterier ganska fort vid frikamping då laddningen (sol & färd) inte räckte till. Nu har vi visserligen LFP batterier och super-bra laddning, men nästa problem blir vikten (frys + mat = dö-tungt)!

Jag vet inte hur man skulle kunna hantera nitrogen, känns som överkurs för mig, men billig (den billigaste) OBH Nordica vakuumförpackningsmaskin ska testas i år i alla fall. Ska se om det går att förpacka även annat än bröd. En kul grej är att jag kan göra påsarna 100% anpassade till frysfacket (gäller fryst protein)!

obh-nordica.jpg
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag fryser alltid brödskivor, korbvröd och hamburgerbröd först. Sen vacuumförpackar jag det. Då håller det formen riktigt bra. Sen snittar man bara påsen när man tar upp den ur frysen, annars trycks det ihop när den tinar.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vacuumförpackade köttskivor med marinad i blir riktigt bra med. Marinaden trycks in i köttet och mörar det riktigt fint efter ett par timmar i kyl, eller fryst efteråt.

Fördelen med vacuumförpackad mat är ju lättheten att stapla en hel det i frysen i bilen. Blir riktigt effektiv frysutnyttjande..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för bra tips Ch & Ib! Det första jag testade var egentligen egentillverkad vakuumförpackad (enbärs-mörad) pancetta (lufttorkad sidfläsk) som sedan torkas i svalen. Blev kanon! Nu när maskinen redan finns då föll tanken på att nyttja den även till annat är bara mörat. Läste t.ex. att man kan frysa en gryta (t.ex. tillplattad kalops i en plastpåse) och sedan vacuumpaketera den. Häftigt!

Det där med att kunna "stapla" i frysfacket är något som blir väldigt bra för oss. Har tagit mått i husbilen och ska nu tillverka plastpåsar enl. frysfackets LxBxH. Fisk brukar jag fånga själv, kyckling i Norge är bland det billigaste, färska räkor likaså, så det enda som behöver frysas är benfria detaljer från 4-benta gräsätare (stackars bönder, det blir inte mycket gräs i år och kött kommer troligen att bli dyrare nästa år!). Om allt fryses redan hemma, då slipper man belasta husbilens batterier...

 
Toppen