• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaccination Frankrike?

F

F.d. 53016

Guest
Vi planerar att åka till England/Skottland i början av juni med färjan från Calais till Dover. Vår hund - Engelsk bulldogg har en 3-årig rabiesspruta som räcker till 2017. Det påstås att Frankrike kräver att sprutan ska tas samma år som man kommer dit. Kan detta stämma - Är inte Frankrike med i EU. Har försköt att få information på Jordbruksverkets hemsida men där blir man bara snurrig. Har även pratat med veterinär i Helsingborg men dom hade ingen aning. VAD gäller?
Hoppas att ni kan hjälpa mig/Krister
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vaccination Frankrike?

Vi har varit i Frankrike 2 ggr senaste året. Ingen bryr sig om vare sig vår hund eller om den är vaccinerad.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vaccination Frankrike?

Vaccination är väl att vi inte sprider sjukdomar ..... inte för att vi ev.blir kontrollerade:twitcy:
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Vaccination Frankrike?

Hej
Frankrike i sig godtar Vaccinations tillverkarens rekommendationer, dvs en del vaccin har en verkningstid på 1 år andra på 3 år så det måste man själv hålla reda på (och svenska vet.) Vi vaccinerar med Nobivac 3-års vaccin och har flera gånger åkt både till Frankrike o England utan problem. En del verkar ha blivit nekade på någon enstaka campingplats i Frankrike om de ej haft ett års vaccin, då är det enskilda campingägarens bestämmelser inte Frankrikes, detta har aldrig inträffat för oss under de senaste 5 åren och vi spenderar 4 - 6 veckor där varje år. Innan du åker till England måste du ge hunden avmaskning mot dvärgbandsmask och detta skall dokumenteras i passet, sedan har du 5 dagar på att köra dit. Vi använder Drontal Comp, finns receptfritt på Apoteket. För min hunds skull vaccinerar jag även mot Leptospiros, parasiter som lever i vattendrag från Danmark och neråt och kan ge njursvikt samt att jag använder Scalibor Vet. skyddar mot fästingar ,loppor rävskabb och myggor. Om att ta hund till Frankrike o att EU regler gäller hittar du på Franska Ambassadens hemsida.

Sylvia & Mimmtrix Fritz Jägermeister (välberest weimaraner)
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vaccination Frankrike?

Tyvärr gick vår hund bort i höstas, men jag har varit i Frankrike med hund i 9 år, det som ossi 36 skriver är rätt. Lycka till med resan
 
Toppen