• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårt vackra Sverige

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Tillbaka hemma efter ett antal veckors fricamping i Sverige helt gratis :), vid sjöar eller älvar från Smygehuk i söder till Kiruna i norr, inte en natt utan att vi hittat en mysig plats att övernatta tack vare Rast & Camp och Fricamping apparna. Totalt blev det ca 900 mil i vår vackra natur. Vackrast var det nog att fira midsommar på högfjället norr om Gäddede utefter vildmarksvägen. Vi behövde inte koppla in oss till elnätet ens när vi gräddade våra våfflor, 400 Watt solceller och en Inverter på 2000 Watt räckte utan problem till.
:mcride:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vårt vackra Sverige

Enda gången man börjar snegla åt appleträsket är när man ser dina fantastiska bilder men jag förstår att det ligger mer bakom än en bra app.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vårt vackra Sverige

Tack men faktiskt mycket enklare än man tror, appen iMovie gör i stort sett bildspelet automatiskt. Det svåraste är att hitta musik som Youtube accepterar!

En annan sak som irriterar är att både Youtube och Facebook försämrar bildkvaliteten, ursprungsbildspelet är två snäpp skarpare.

Jag fotograferar med iPhone, bilderna förs automatiskt över till iPad med Airdrop där de rätas upp och beskärs med Snapseed. Öppnar iMovie, markerar de bilder och ev. musik som skall vara med. Klart!

Att lägga upp bildspelet på Youtube är enkelt men blir tyvärr med skärpeförlust.
Antagligen för att spara utrymme.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Vilka fricampingappar finns att tillgå och har bra info, dvs. vilka använder du/ni?

Rullar iväg norrut nu på fredag och första målet är Luleå men vägen dit blir krokig och vi har ingen tid att förhålla oss till. Nästa mål blir Ritsem ELLER Abisko och lite fjällvandring.

Mvh!
// Niklas
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vårt vackra Sverige

Vilka fricampingappar finns att tillgå och har bra info, dvs. vilka använder du/ni?

Rullar iväg norrut nu på fredag och första målet är Luleå men vägen dit blir krokig och vi har ingen tid att förhålla oss till. Nästa mål blir Ritsem ELLER Abisko och lite fjällvandring.

Mvh!
// Niklas

Förutom de ovan nämnda så kan HBK:s ställplatslista vara användbar då den innehåller såväl ställplatser, parkeringar och rastplatser.
För en övernattning i norr så behöver ni egentligen inga appar eller listor alls, det finns övenattningsplatser i stort sett överallt.
Det är en helt annan situation här än på västkusten där husbilar ofta är ovälkomna, ofta har vi här uppe blivit tilltalade i positiva ordalag när vi stannat vid en by och handlat i deras affär.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Tack!

Har också iPhone och sökte på fricamping (i App Store] men fick ingen träff, när jag skrev förra inlägget, gjorde ny sökning en stund senare och nu hittades apparna ni namngivit. Tackar & Bockar.

Vad är skillnaden mellan appen Fricamping & Fricamping Premium (förutom att premium kostar 10kr)?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vårt vackra Sverige

Ja knarrevik de komprimerar nog ganska hårt på Youtube möjligen ända upp till en faktor 10:1 dels för bandbredden och dels för lagringen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Hmm, får inte appen Rast & Camp att fungera på plattan (Samsung Galaxy S2).

I samband med installation där man kan välja [Öppna] funkar den. Men när jag försöker öppna programmet via ikonen som installerats på "skrivbordet" får jag ett felmeddelande (se bild).

Har prövat att avinstallera och på nytt installera appen flera gånger men samma visa varje gång. Någon som har en idé om varför och om det finns en lösning?

På min gamla iPhone funkar det dock som det skall.

Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • Screenshot_20170726-200711.png
    Screenshot_20170726-200711.png
    2 MB · Visningar: 7

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vårt vackra Sverige

har man tillgång till HBK hemsida, så behövs inga appar:twitcy:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Nu får du allt vara mer konkret. I appen (programmet) ligger nästan 11000 rastplatser/ställplatser inlagda.

Jag behöver inte tillgång till Internet för att köra programmet (appen) vilket krävs för att ha tillgång till vår fina hemsida.

Om man vill finns även funktionaliteten för att följa på kartbilden var man befinner sig (funktionalitet som inte är livsnödvändig men smidig att ha).

På vilket sätt menar du att hemsidan ersätter ett bra lokalt nedladdat program?
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Vårt vackra Sverige

Om jag aktiverar flygplansläge, d.v.s ingen internetåtkomst fungerar inte min Rast & Camp. Hur gör du för att köra appen offline?

Må gött
Jan-Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Om jag aktiverar flygplansläge, d.v.s ingen internetåtkomst fungerar inte min Rast & Camp. Hur gör du för att köra appen offline?

Må gött
Jan-Åke

Rätt, fel av mig. När jag kör programmet i min iPhone är den ju uppkopplad mot Internet via 3G (har en äldre telefon). Och då funkar det.

Men när jag har plattan uppkopplad mot vårt hemmanätverk (WiFi) funkar det bara i direkt anslutning till installationen. Men när jag stänger programmet och åter försöker starta upp det får jag felmeddelandet enl. inlägg #12 ovan. Har inte prövat at ansluta plattan till mobilnätets Internetuppkoppling (4G), skall testa det när jag kommer hem från jobbet idag.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vårt vackra Sverige

Samma felmeddelande oavsett om jag aktiverar Internet via 4G eller Wifi.

Någon som fått det att fungera på Samsungs plattor Och har något tips på vad jag behöver förändra?

Mvh!
// Niklas
 
Toppen