• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra bilder är ute på nätet.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tänkvärt.
Kan inte minnas att någon skrivet om detta tidigare. Ni som lägger ut bilder här på forumet och är i tron att det bara är medlemmar med lösen som kan se dom, får tänka om. Det är kanske bara jag som tänkt så. Hur som helst så var jag på Google "Bilder" och skrev husbil i sökfältet och på sidan tre kom där upp en bild (Husbil 1924) som jag lagt upp för något år sedan.
Kan kanske vara bra att veta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

En arbetskolega frågade vilken sorts husbil vi hade. Sa åt honom att skriva efter min boksavering på Google och döm om min förvåning när den hamnade högst upp. Bilder här från klubbsidan.

Därför har jag sanerat lite bland bilderna och texten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Därför har jag sanerat lite bland bilderna och texten.

Varför, det är väl ingen hemlighet att allt man lägger ut på nätet kan återanvändas. Därför lägger professionella fotografer ut sina bilder i litet format som knappast går att skriva ut.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Visst är det så. Men som jag skrev så har jag bara sanerat lite.

Inte raderat allt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Ja, det är viktigt att man är medveten om att allt som man lägger ut på Internet oavsett om det är på en lösenordskyddad sajt eller ej, är åtkomligt på ett eller annat sätt. Det finns alltid de som ligger "steget före", så vill man inte att någon annan obehörig ska kunna se eller ladda ner ens bilder, ska man heller aldrig ladda upp något.
Det kan ju också vara inloggade personer som laddar ner bilder och sedan sprider till andra.
Bilder som läggs ut på ett öppet forum är givetvis ännu mer lättåtkomligt.
Men precis som Knarrevik säger, lägg ut i låg upplösning med vattenstämpel, så är det inte intressant att ladda ner bilden.

/Kuddsson
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Gammal tråd måhända men likväl ett intressant ämne! Jag har en gammal Photoshop Elements 2 och där finns ingen bra möjlighet att vattenstämpla bilder.

Vad gör jag? Det behöver inte nödvändigtvis vara ett gratisprogram! Det finns ju en anledning till att de är gratis!

Jappe :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Tack Dethleffskvalité men bilderna ligger väl relativt oåtkomliga i mina mappar tills jag vill använda dem i något sammanhang. Först då vill jag minska ner storleken individuellt för varje enskild bild och eventuellt även vattenstämpla dem.

Det program som Dethleffskvalité föreslog tycks ju uppföra sig som en tjur i en glasbutik och härja runt i mapparna efter eget behag.

Det borde finnas något program som jag själv bestämmer över när det gäller vilka bilder som ska vattenstämplas. Storleksändringen fixar jag själv utan problem!

Jappe
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Man kan lägga in en textfil i t.ex. roten på en site för att stoppa sökrobotarna från att lista kataloger och/eller filer.
Det fungerar ungefär som nedan.

ex:

User-agent: *
Disallow: /cyberworld/map/
Disallow: /tmp/
Disallow: /foo.html


Rad 1 riktar sig till ALLA sökrobotar.
Rad 2 Tillåter inte roboten att söka i angiven katalog och dess underkataloger
Rad 3 som för 2
Rad 4 Tillåter inte roboten att kika på filen foo.html och inte heller att lista den

Lämpligt kunde ju varit att ha katalogerna med bilder listade?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Det har vi redan men detta hjälper bara mot de laglydiga sökrobotarna.....
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Finns väl appar för vattenstämpel, tex Marksta, jag har inte provat nån men det finns säkert någon/några medlemmar som gjort och kan ge oss input på vad som är bra eller dåligt!!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Om man inte vet att det man lägger ut på internet, foto,text kan läsas och kapas av andra och är rädd för att det görs kan man inte användas nätet.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Allt vad man skriver , bilder kommer ut på nätet. Och det är inget nytt. Sök på ditt Nicke så ser man allt vad man har skrivit. Det är bara att googla. Man måste var fullt medvetan om vad man gör.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Är inte det meningen med Internet?

Att visa sina bilder för andra? Annars hade de väl klistrats in i ett album som sedan får stå och blir dammig i bokhyllan.
Att skriva vad man tycker eller upplever och redovisa det för andra? Annars får man väl hålla tyst eller skriva en bok som lämpligen ställs bredvid albumet i bokhyllan.

Det är väl tur att det finns så många människor som vill redogöra för alla oss andra, sina tankar, idéer och upplevelser och visa sina bilder eller filmer. Det är de som har skapat och bygger internet till vad det är idag. Utan dem fanns inget internet. Det är hela idén och syftet med internet.

Alla texter och bilder som har lagts ut på Internets offentliga sidor, får vem som helst fritt använda för eget behov utan att fråga någon, annars hade de inte funnits där.
Det gäller alla som publicerar något på internet!
Däremot är det olagligt att utan tillstånd, använda materialet i vinningssyfte. Men det är ett helt annat ämne.

Vi lever i ett fritt land! Vad är ni rädda för?
Julian
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Jag håller med om att ha "vattenstämplar" på sina kort, då syns det i alla fall var dom kommer ifrån. Sen finns det säkert tusen sätt att få bort dom. Själv lägger jag aldrig ut en som jag absolut inte vill att ska spridas. Jag är för den skull inte rädd för något speciellt i sammanhanget. Känner bara att en stämpel eller liknande skulle kännas bättre om det fanns min signatur på dom när dom seglar i äg i Cyberrymden.

Jag vill avsluta med att försöka få igång Jappes ursprungliga fråga. Hur får man enkel dit vattenstämplar??? Tips på bra program och/eller Appar efterlyses, hur gör ni som använder detta idag. Jag är beredd att betala några kronor för en bra och vettig lösning...

Hjälp oss ni som kan detta!!!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Googles Picasa är gratis och mycket lättanvänt bildhanteringsprogram. Kolla in på min blogg och titta på bilderna där. Vattenstämpel är enkelt att sätta dit samt en massa annat som kan vara lite roligt att leka med för att göra bilderna lite roliga.

Eva
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Jag har varit ut på nätet nu . Jag hade loggat ut. Och kunde läsa allt vad jag har skrivit och se mina bilder.

Så det är till var och en vad man vill visa och vad man skriver.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Våra bilder är ute på nätet.

Jag vill avsluta med att försöka få igång Jappes ursprungliga fråga.
Den ursprungliga frågan var ett påstående (inte från Jappe) som jag uppfattade som en påminnelse om hur offentligt vår text & bild blir på internet. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/306265
Har man behov av en "vattenstämpel" i sin bild går det enklast och gratis att ordna med Google Picasa som Eva påpekade.
Julian
 
Toppen