• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot värmen, 2018-19

F

F.d. 22252

Guest
Tog ut pengar idag, 10,83kr/eu. det verkar som de har 1,8eu avgift på alla uttag. Blir dyrare hemma sämre kurs oftast och mycket mer pålägg.
Man trodde ju i sin enfald att när man är med i eu skulle det bli billigare men de försöker alltid skinna kunden.
De gömmer sig alltid bakom att de inte har någon kontanthantering men varför då då varför ska man ha en bank om det fungerar som endast ett låneinstitut. Klart det kostar att hantera pengar det har det alltid gjort det är väl det man har banker till?
Bergsten hur nyttigt är det där mellan tummen och pekfingret, gott javisst!
När jag kollade ett antal matställen utmed strandpromenaden var det som MacDonalds i kvadrat och inte billigt heller. Som vanligt när man kommer ner i turiststråken så dubblas priserna och maten blir sämre, det verkar vara en naturlag.
Ser att en del av er har problem med kunden bakom, det har inte jag, jag står nära bandet med ryggen bakåt när jag plockar upp mina varor och där står jag kvar, svårt att komma bakom mej och få upp några varor på bandet eftersom jag står med ryggen åt dem behöver jag inte ta någon hänsyn, bandet är helt blockerat tills jag behagar flytta på mej.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan den låga växlingskursen bero på att det står Prel.

Ja, om kursen är väldigt fördelaktig så är det troligen den s.k.” Avistakurserna, ibland även kallade spotkurserna, visar en riktkurs för valutor vid betalningar och överföringar. De kurser du ser på sidan är inga bindande kurser från banken eftersom valutakurser kan svänga snabbt, både upp och ner”. Källa: SEB

TommyD
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ja, om kursen är väldigt fördelaktig så är det troligen den s.k.” Avistakurserna, ibland även kallade spotkurserna, visar en riktkurs för valutor vid betalningar och överföringar. De kurser du ser på sidan är inga bindande kurser från banken eftersom valutakurser kan svänga snabbt, både upp och ner”. Källa: SEB

TommyD
Det är väl så, men vilket är minst dåligt....ta ut alla EURO hemma eller utomlands?
Inte för att jag egentligen bryr mig om någon liten avgift, får väl ingå i den allmänna konkursen
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bara att slippa släpa med sig en massa kontanter borde vara värt en hel del.

Växlingsavgift/-kostnad uppstår ju oavsett om du växlar till kontanter i Sverige, eller använder ditt svenska bank-/kreditkort utomlands.

Att sedan olika kort, banker och kreditföretag använder olika påslag är en annan sak.

Själva använder vi alltid kort.

TommyD
 
Senast ändrad:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Bara att slippa släpa med sig en massa kontanter borde vara värt en hel del.

Växlingsavgift/-kostnad uppstår ju oavsett om du växlar till kontanter i Sverige, eller använder ditt svenska bank-/kreditkort utomlands.

Att sedan olika kort, banker kreditföretag använder olika påslag är en annan sak.

Själva använder vi alltid kort.

TommyD
Så mycket väger väl inte sedlar eller ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Santander tar uttagsavgift.
Aviavgift: 0 kr Uttagsavgift automat: 3 % av uttagbeloppet dock lägst 35 kr Banköverföring/avi: 3 % av uttagbeloppet dock lägst 35 kr Valutaväxlingspåslag: 0 % Årsavgift: 195 kr
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Coop byter utgivare av sina kort så nu får jag en kostnad vid kontant uttag nästa år. Har ett Coop Mer kort.

Snart byter vi kort! | Coop

Magnus
Från att ha varit det bästa kortet att använda utomlands blir det ett av de sämre, synd. Valutaväxlingspåslag plus 1,5 % kontantuttagsavgift gör kortet ointressant. De har ju nyligen dragit årsavgift, undrar vad som händer med den när jag inte vill ha det nya kortet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man skall ta ut pengar i annat land så är det som jag förstått det följande delar att ha koll på vid ett uttag i en automat:

1. Uttagsautomatens avgift
Här får man vara vaken och se vilken avgift den lokala ”automatkedjan” behagar vilja ta ut. Kan variera friskt men brukar vara fast och framgå i någon form innan man godkänner uttaget.

2. Växlingskursen
Om man låter automaten göra valutaväxlingen blir det betydligt sämre kurs än om man låter den egna banken göra det. Alltså tackar man bestämt nej när automaten propsar på att få debitera det egna kontot i SEK istället för i den uttagna valutan. Här tjänar ”automatkedjan” fina pengar på dem som gör fel.

3. Den egna bankens valutapåslag
Den egna banken har ett % påslag för växlingen när ”automatkedjan” vill ha ut pengarna från kontot i den uttagna valutan.

4. Den egna bankens uttagsavgift
Den egna banken har ofta en avgift på några tior per uttag utomlands

Min erfarenhet är att det är billigast men framför allt smidigast att göra få men stora uttag på automat utomlands och då alltid debiterat i den lokala valutan. Jag växlar aldrig pengar innan jag reser någonstans. Oftast blir det ett uttag på flygplatsen direkt när jag landar.
 
Toppen