• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot värmen, 2018-19

F

F.d. 22252

Guest
Därav rådet att ta ut pengar vid hamnen i tyskland, de har en knepig automat jag tror den är likadan nu kortet ska sättas upp och ner som det var förr hemma. Men jag tror det är enklast och billigast, via maps kan man se var man kan parkera gratis en timme och fixa pengar. Man slipper kökörningen efter alla lastbilar också som kört av färjan.
Greven betalar man kontant har öppet i en liten stuga tror det var en timme mellan 17-18 vid ställplatsen en jättetrevlig kvinna där tog emot 15 eu. går också att betala i ett kuvert.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Solifer 88:än här.
När lämnar Ni Sveriges gräns? Vi tycks ha samma mål o resväg o tid. Vi siktar in oss på Greven den 9/1, kommer till Traveműnde 7:00 sen rullar vi på. Samma här med barn, barnbarn o en födelsedag, kanske vi syns längs med vägen.
Gott slut på året till Er alla.. Åhus Absolut
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Dagens reflektion, från livet här i Santa Pola. Har vid ett flertal tillfällen i mataffärer blivit irriterad på att ”folk” inte väntar med att börja packa upp sina matvaror på rullbandet tills jag är färdig. Senast idag så var hälften av mina varor på bandet innan mannen bakom mig hade packat upp så mycket att jag inte hade någon plats kvar att packa upp resten av mina varor....
Nåväl, försökte påtala att han kunde vänta lite, det var Inte populärt!, gubben pekade och menade att jag kunde flytta fram kunden framförs varor och ställa mina varor i dubba led....
Ibland längtar jag hem...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Dagens reflektion, från livet här i Santa Pola. Har vid ett flertal tillfällen i mataffärer blivit irriterad på att ”folk” inte väntar med att börja packa upp sina matvaror på rullbandet tills jag är färdig. Senast idag så var hälften av mina varor på bandet innan mannen bakom mig hade packat upp så mycket att jag inte hade någon plats kvar att packa upp resten av mina varor....
Nåväl, försökte påtala att han kunde vänta lite, det var Inte populärt!, gubben pekade och menade att jag kunde flytta fram kunden framförs varor och ställa mina varor i dubba led....
Ibland längtar jag hem...

Kallas visst kulturkonflikt med ett finare ord. Vårt lugn, ”ordning och reda ända ut på varubandet i snabbköpet” mot Spanjorens hetta och ”prisa, prisa....” ungefär som skynda, skynda.

Finns andra exempel, som det lite annorlunda kösystemet, som vi svenskar nog vill påstå inte är något system alls. För att inte prata om den spanska byråkratin som vi som mött den ofta bara skakar på huvudet, när det som vanligt fattas ett papper......

Men när allt kommer omkring så är vi gäster, besökare här och då tycker jag att vi får gilla läget, så blir det enklast för alla parter. Inte minst för det egna blodtrycket. :)

TommyD
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Dagens reflektion, från livet här i Santa Pola. Har vid ett flertal tillfällen i mataffärer blivit irriterad på att ”folk” inte väntar med att börja packa upp sina matvaror på rullbandet tills jag är färdig. Senast idag så var hälften av mina varor på bandet innan mannen bakom mig hade packat upp så mycket att jag inte hade någon plats kvar att packa upp resten av mina varor....
Nåväl, försökte påtala att han kunde vänta lite, det var Inte populärt!, gubben pekade och menade att jag kunde flytta fram kunden framförs varor och ställa mina varor i dubba led....
Ibland längtar jag hem...

Hej. Prov Portugal.
Förlåt Tommy.

Hälsningar Sanddammaren
 
C

chiva

Guest
Ja, den betydligt lugnare mentaliteten hos Portugiserna gör att jag föredrar det landet av de två. Värderar det högre än några väderskillnader hit eller dit. Det smittar av sig på mig och gör att jag trivs.
Till och med har det hänt att när det öppnas en "ny" kassa så vinkar kunder fram mig till den kassan eftersom jag tydligen väntat längre än de. Man blir nästan rörd! :D
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Dagens reflektion, från livet här i Santa Pola. Har vid ett flertal tillfällen i mataffärer blivit irriterad på att ”folk” inte väntar med att börja packa upp sina matvaror på rullbandet tills jag är färdig. Senast idag så var hälften av mina varor på bandet innan mannen bakom mig hade packat upp så mycket att jag inte hade någon plats kvar att packa upp resten av mina varor....
Nåväl, försökte påtala att han kunde vänta lite, det var Inte populärt!, gubben pekade och menade att jag kunde flytta fram kunden framförs varor och ställa mina varor i dubba led....
Ibland längtar jag hem...

Detta råkar jag ofta ut för i Sverige. Värst var i Åsa för några år sedan. Damen efter mig hade så brått om för att hinna till bussen så hon bara packade upp sina varor tills vi sa till henne att sluta. Men när hon sedan hade betalt och packat ner sina varor så var det inte bussen som det var brått om till. Det var hennes vänner som hon skulle tjata med. Hon var kanske rädd för att missa lite skitsnack?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
SEB har dessutom valutapåslag 1,65%, jag har valt Coop som inte har nåt tillägg (finns fler, ICA?).

/Göran
Jag hade ICA MC fram tills ICA banken ökade valutapåslaget. Det fick mig att avsluta "affärskontakter" med ICA banken för antal år sedan. Sedan hittade jag erbjudande från Santander banken, fick deras mastercard utan valutapåslag.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag hade ICA MC fram tills ICA banken ökade valutapåslaget. Det fick mig att avsluta "affärskontakter" med ICA banken för antal år sedan. Sedan hittade jag erbjudande från Santander banken, fick deras mastercard utan valutapåslag.

Santander kort verkar bra att betala med, dock ej för kontantuttag:
upload_2019-1-3_8-37-47.png
 
Toppen