• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har jag börjat scanna.
Har fått med instruktionsboken från Pilote på svenska samt två dokument med elritningar, båda på franska. Har dessutom sedan tidigare Trumaboilern.
Någon som vill ha, säg bara till så mailar jag.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har jag börjat scanna.
Har fått med instruktionsboken från Pilote på svenska samt två dokument med elritningar, båda på franska. Har dessutom sedan tidigare Trumaboilern.
Någon som vill ha, säg bara till så mailar jag.

Gärna en kopia till mig tack
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Rashad
Jag måste få din mailadress. Filen är på nästan trettio meg så jag skickar den via en amerikansk site som heter YouSendit.
Det går till så att jag laddar upp filen hos dom.
Du får ett mail med en länk var du hämtar ner den.
 
F

F.d. 7591

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ett STORT TACK till Gomer för jobbet med att skanna in all info och att distribuera detta gratis. Det är ovärderlig hjälp för oss med "retrobilar" där inte ens fabriken har all dokumentation.:):):)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Finns det även intresse för själva bilens instruktionsbok?
I detta fall Citroen C25 men det borde väl vara snarlikt Peugot J5 och Fiat Ducato av samma årsmodeller.
I så fall kommer det nog att ta lite tid.
Det är en liten bok som måste scannas helt manuellt.
Men säg till så kan jag ta en sida då och då i så fall och lägga ut när allt är klart.
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Finns det även intresse för själva bilens instruktionsbok?
I detta fall Citroen C25 men det borde väl vara snarlikt Peugot J5 och Fiat Ducato av samma årsmodeller.
I så fall kommer det nog att ta lite tid.
Det är en liten bok som måste scannas helt manuellt.
Men säg till så kan jag ta en sida då och då i så fall och lägga ut när allt är klart.

Tråden här kanske blev lite OT men, Jag skulle vara intresserad av en instruktions bok för en Citroén C25 2,5D. Har en 89 års modell. intresset för mig ligger i service intervall, vätske volymer samt lufttryck i däck. Fast en hel instruktions bok är inte fel.
Är det bara ja eller är det inte så att många här som har köpt en "gammal" husbil sällan får böckerna med? Och hur slarvar man bort dem? Dom gör ju ingen nytta om dom inte ligger i handsfacket, så varför ta ur dem?
Som tur är finns det folk som Gomer :yes:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Julafron och då åker jag alltid ut på en liten snöskotertur.
Frun följde med samt min svåger och hans barn, mina två systersöner.
Svågern har ingen husbil ännu men snart så....
Ska börja jobba med bilen efter nyår, listerna ska lackeras och elsystemet byggas om en hel del och sedan, taj det finns att göra.
En stor beställning av slitagedelar från tyskland blir det.
En kolega till mig köpte nyss en -89 Peugeot J5 TD/Adria 610 mycket billigt, ett fynd!
Så nu är vi två på firman som har gamla husbilar, min kollega är dessutom mycket "anti franskbil" så jag retar han lite för att han nu äger en Peugeot!

Ett klipp från dagens skotertur/ God Jul alla!

Julafton med min Apex - YouTube
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Härlig tråd som jag blir varm i hjärtat av, inte för inte att jag som "gammel" bilmek ler när jag läser här!

Nu till det än roligare: Vi tänker köpa ett större mobilt boende +10m (säljer vi vår Bavari I71BD nu i vår)
men blir tyvärr samtidigt lite mindre mobila med en husbuss.. Så jag planerar att köpa just något liknande en J5'a som helg bil.
+ släp, då för den mindre konstellationen av "stollarna" duo/trio, att ha något smidigt att åka/sova i!

Hmmm.... 2 husbilar... ja, ja... Stolligt kanske? :santa1:

Keep up the good job, jag läser & njuter likt jag gör i några trådar till, tex. juan.norte's!
This is HBK!

God Fortsättning,
mvh/Stollen
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hejsan Backmark.
Jeg skulle gerna ville köpa en intercooler om du kommer at lave en kopi ..jeg har en Peugeot J5 TD/Adria 610 som din kompis har köpt min er dog från 1992 og er i toppenskick men jeg kunne godt ønske mig lite mere drag i upførsbacke.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
ett annat ställe som är totalt oisolerat är hjulhusets förlängning från motorutrymmet till A-stolpen. Att ljudisolera dessa tror jag tar bort en massa vägljud och även ljud från motorutrymmet. Skall göra detta på min bil när jag har motorn urtagen.
Ha det så trevligt i Gullträsk och trevlig helg
Hälsningar Bror

Fick det stora nöjet att byta skärm på en Fiat dukato -88, och kom att tänka på Brors tidigare inlägg.
Därför skickar jag in ett par bilder på vad jag tror att Bror syftar på, om jag inte har fått allting om bakfoten så är Ducato, Peugeot J5 och Citroen C25 i grunden samma bil.

IMG_6832.JPG

IMG_6833.JPG

Här finns det utvecklingspotential angående ljudnivå, men hur det ska lösas får ni reda ut själva, för jag har ingen sån här bil.:D
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Gomer!
Tar gärna kopior på samtliga böcker Du har!
Tackar på förhand:bock:
db2@telia.com
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu ska vi hämta vår husbil om 2-3 veckor så snart börjar vårens arbete!!
Alla alu-lister runt husbilen är bortplockade och renslipade (ett tungt jobb) och ska nu lackeras mattsvart.
Det är med andra ord dags för omtätning av samtliga skarvar som täcks av lister på bilens husdel.
Nu täcklist för skruvarna är beställd och tilsammans med nya takluckor ska Piloten bli regntät
Ska ta lite bilder så snart jag samlat ihop alla nya prylar.


I höstas var det en del som var intresserade av min laddluftskylare, PMa mig om intresset finns kvar.

// Alf
 
F

F.d. 12004

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag är intresserad av beskrivning/manual på motorn då jag har en sådan inplockad i min Range Rover...sen är jag mycket intresserad av dina trimresultat med lite justering på tryck & bränsle. Vi hörs Johan@genestig.net:wideeyed:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu har vi äntligen hemtat hem vår husbil från vinterförvaringen!
Jag valde (korkat nog) att köra dit bilen med nästan tom tank så trots bra batteri så ville den inte riktigt...
Den startade för att sedan stanna ett par gånger och tankmätaren stod på tom, undrar vad som är fel?
20 liter diesel i tanken och en grundlig luftning så var han sig lik igen och jag kunde köra hem den för fortsatt jobb.
Listerna är som sagt nylackade och jag har dessutom köpt nya framstolar vilket blir ett riktigt lyft.
Nu ska bilen tätas och alla lister ska på plats med ny täcklist för skruvarna.
Nya skruvar och ett stort antal med 300ml tätningspatroner har jag redan så bara alla takluckor kommer så blir allt som det ska.

Nu blir det valborgskväll i Gullträsk men i morgon ska det jobbas.
Trevlig kväll alla// Alf
 

Bilagor

  • IMG_3124.JPG
    IMG_3124.JPG
    1,8 MB · Visningar: 19
  • IMG_3315.JPG
    IMG_3315.JPG
    1,8 MB · Visningar: 17
  • IMG_3317.JPG
    IMG_3317.JPG
    1,9 MB · Visningar: 21
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Man hoppas naturligvis på en varm vår nu när man ska jobba med husbilen men.....fortfarande minus på natten och 40cm snö på tomten!!
Kallaste våren på massor av år, typiskt!
Takluckorna är nu borta vilket var ett intressant arbete.
Stjärnskruvar från 1989 har tydligen tappat lite av sin form och ingen mejsel i världen kan få grepp när de ska lossas.
När man tänker efter så fanns nog Berlinmuren när denna bilgbyggdes så det kanske inte är så konstigt att skruvarna nästan rostat bort?
Tiden går.....
En kofot löste problemet, luckorna ska som sagt bytas ut till nya så vad spelar det för roll?
Nu ska en tillfällig skydsslucka dit med butyl så att även kanten på taket torkar helt och sedan dit med de nya.
Under tiden ska jag fortsätta att roa mig med att ta bort gammal tätningsmassa runt om så att alla nylackade lister kan återmonters, satte dit två i går och det ser fint ut.
 

Bilagor

  • IMG_3341.JPG
    IMG_3341.JPG
    1,2 MB · Visningar: 17
  • IMG_3345.JPG
    IMG_3345.JPG
    1,6 MB · Visningar: 25
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu blev det lite för kallt och mörk för att forsätta så man får ta sig en kaffe innan sängdags i stället.
Har nu snart stolarna på plats vilket (naturligvis) var jobbigare än beräknat.
Bara det att en modern stol väger som 2-3 äldre gör det lite jobbig när man ska in och ut med dessa för ombyggnad så att de passar.
Den redan låga lastvikten miskar nu med minst 50kg då dessa stolar är jättetunga.
Sedan har de dessutom en "sprängbomb" (airbag) viket känns kul när man kör vinkelslipen för fullt i stolens underede likt en extraljustjuv på en öde parkering.
Kan man utlösa en sådan kudde av misstag med svets och slipning?
Troligvis inte men visst ger det lite extra spänning till arbetet!
Jag byggde också ett nytt fäste till tv-antennen i dag.
jag ville ha en hyfsat hög "pinne" men den skulle dessutom gå att fälla ner så jag gjorde den lite extra komplicerad.
Då jag alltid ska upp och hämta saker i toppboxen när vi ställer bilen för natten är det inget problem att fälla upp antennstolpen och sedan rikta in antennen dit vi får bra bild, Jag klarar mig alltså utan möjlighet till invändig justering/upphöjning av den typen som många husvagnar har.
Nu blir det sova, jobba och sedan ut igen, givetvis har jag inte rensat alla kanter från gammal tätningsmassa ännu.
 

Bilagor

  • IMG_3347.JPG
    IMG_3347.JPG
    2,3 MB · Visningar: 32
  • IMG_3348.JPG
    IMG_3348.JPG
    1,6 MB · Visningar: 30
  • IMG_3355.JPG
    IMG_3355.JPG
    1,9 MB · Visningar: 22
  • IMG_3356.JPG
    IMG_3356.JPG
    1,6 MB · Visningar: 21
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Om du kopplar bort startbatteriet så bör inte airbagen lösas ut, även om det låter otroligt att den skulle smälla av för så lite väsen. Din bil är visserligen gammal, men tror ändå att airbagen kopplas ifrån när den står stila ?

Visard vet du hur det ligger till?
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Snyggt jobbat, fick du ändra org. underredet eller blev höjden bra ändå?
Vad är det för stolar du använder? Passade mycket bra tycker jag. Där kan man nog åka många mil utan att bli helt ledbruten.

mvh/Göte :yes::yes:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

juan.norte: Jag var inte helt allvarlig när jag funderade på om airbagen i den nya stol som jag jobbade med kunde lösa ut.
Jag har testat att lösa ut en airbag en gång vilket var kul men lite skrämmande, vilken smäll!
Vår bil har inga airbags (inte så vanligt i en husbil från 1989) men de nya stolar som jag monterar har en sido-airbag.
När jag kapade i dessa stolar funderade jag på att det var en liten bomb i stolen som kunde smälla men jag trodde inte att det var troligt eller ens möjligt.
Bara tanken var för mig intressant.
Jag har tänkt att koppla in stolsvärmen i dessa nya stolar och då gäller det att inte koppla fel, gör man det så kan nog "bomben" smälla!

Göte&Ing-Britt:
Stolarna är troligvis från en Volvo V70/S60 05-07 eller (kanske) en C70 av samma årgång(?)
Jag fick kapa lite i underredet och bygga om "snurr-plattan" på passagerarsidan samt lägga två alu-skenor på förarsidan.
Detta för att Volvostolen har 430mm mellan skenorna och Peugeot har 400mm.
Höjden blev bra men tyvärr så bör man ha stolen i lägsta läget vilket är lite synd då man inte kan utnyttja Volvostolens fina höjdjustering.
Ett riktigt lyft för både utseende och komfort blev det.
 

Bilagor

  • IMG_3368.JPG
    IMG_3368.JPG
    2,1 MB · Visningar: 27
  • IMG_3365.JPG
    IMG_3365.JPG
    2,1 MB · Visningar: 24
  • IMG_3366.JPG
    IMG_3366.JPG
    1,4 MB · Visningar: 23
  • IMG_3371.JPG
    IMG_3371.JPG
    1,8 MB · Visningar: 22
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Men vad är detta?
Skulle sätta i takluckorna samt fortsätta med listerna i dag men nu har vi 5cm blötsnö!!
Har jordaxeln börjat luta åt fel håll eller vad, det är ju i maj för sjutton.
Och jag som tänke köra lite hoj på eftermiddagen, trist.
Tur att min svåger kunde hjälpa mig att "packetera" in husbilen i gårkväll.
edit: Nu ringde svågern och ska följa med honom till Luleå på husbilsvisning i stället för att vara hemma och deppa över vädret.
 

Bilagor

  • IMG_3375.JPG
    IMG_3375.JPG
    1,9 MB · Visningar: 10
Senast redigerad av en moderator:
Toppen