• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är extraljusbågen klar, det kommer nog att lysa bra men det blev kanske lite väl mäktigt?
En Peugeot J5 med rallyekomplex?

Tyvärr är det vinterförvaring och förberedelse för det som gäller nu så fler ombyggnader får vänta till våren.
En kul sommar med husbil blev det och fler ska komma.

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_1958.JPG
    IMG_1958.JPG
    2,4 MB · Visningar: 15
  • IMG_1962.JPG
    IMG_1962.JPG
    2,1 MB · Visningar: 14
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Blev bara så glad att jag måste skriva om det.
Kom precis nyss från Bilprovningen i Boden efter att vår Peugeot J5 galant klarade besiktningen.
Bromsar 4,8/4,9 fram , 3,8/3,7 bak . "Miljökontrollvärde" 0,0!
Inga anmärkningar alls och bilen såg jättefin ut undertill.
Dessutom gjorde de en gasolkontroll (extra och ej nödvändigt men varför inte?) och allt var OK.
Som att besikta en ny bil trots att den är från 1989, kändes lite som att vinna på triss.
Nu är det bara att invänta våren!
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hejsan

Man får gratulera. Jag skall in själv på torsdag.
Första "egna" besiktningen.
Hoppas jag får vara lika glad som du efteråt.:oops:

/Ljungberg
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej får säga detsamma , var in och besiktade min Peugeot J5 - 92 förra veckan. Blankt papper och en massa beröm hur den såg under. Roligt när man har en gammal husbil . Har hitills inte ångrat köpet en sekund, helnöjd med gammla "Peggy". :yes:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är bilen inlåst inför vintern, kändes extremt bra att få den under tak.
Men fy vilken höst vi har haft här i Norrbotten!
Att ha en gammal husbil stående ute när 300 mm regn faller på en månad är inte kul.
Jag bestämde mig för att ta lös samtliga lister runt hela bilen för att täta om den med ny butyl.
Jag rev bort dem i går i solskenet och visst behövde detta åtgärdas, tätmassan var sporadisk i sin förekomst,
Jag täckte bilen i går kväll och i dag började monsunregnet om, trist....eller rena skräcken!
Vår bil hade alla lister borta och vatten kunde ta sig in var som helst, inte kul alls.
Nu är den som sagt under tak och får ånga ut all sin fukt.
Till våren börjar jag igen, nya takluckor och demontering av samtliga fönser för omtätning är också på programmet.


// Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Färskvattenpumpen lät en del i vår bil, så mycket att man funderade på om man störde någon.
Jag tog lös den före vinterförvaringen för att förbättra upphängningen och den satt i en plyfa-skiva med fyra stumma små bussningar.
Det var inte gummiseparerade bussningar utan skruvar klädda med gummi vilket kanske ger en lite mjukare upphängning än helt stumt?
Jag bockade till ett alu-fäste med tre riktiga gummibussningar, vi får se hur den låter till våren.
Är lite ivrig på att jobba med husbilen, vill ha ett stort garage nu!
 

Bilagor

  • IMG_2126.JPG
    IMG_2126.JPG
    1 MB · Visningar: 15
  • IMG_2128.JPG
    IMG_2128.JPG
    1,8 MB · Visningar: 15
  • IMG_2131.JPG
    IMG_2131.JPG
    2 MB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
D

DeVille

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Intressant tråd!

Jag får också sälla mig till skaran som ev är intresserad av ett IC-kit.
Går och väntar på att månaden ska ta slut så att jag kan betala avgiften för 2012 och bli medlem. Kan tyvärr inte PMa ännu.

Du kan väl slänga iväg ett mail med dina uppgifter till mig?
fam_otto "snabel a" hotmail "punkt" com

Mail adressens utseende beror på att man slipper bots som kan skicka spam.

/DeVille
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

DeVille: Får inte mailen att funka, maila mig på snowmec@egonet.se

Har nu äntligen tittat till husbilen i kväll.
Laddluftskylaren är urmonterad för tillverkning av en klon till en bekant.
Ska lös med alla takluckor nu för byte men hann inte denna kväll, ska bli skönt till våren när allt är omtätat i hela bodelen.

Kollade lite på elen då jag har bestämt mig för att uppdatera en del.
Jag visste att det såg illa ut runt bodelens batteri men hade förträngt hur illa det var!
Laddningen under färd var undermålig men med tanke på hur allt ser ut, jösses....att den laddade alls!
Jag har snöat in på en Cetec D250S dual då jag dels funderar på en solcell samt att jag anser att en 100% korrekt laddning kräver batteri-temperaturmätning som via elektronik styr laddspänningen.
Min generator lämnar 14,2-14,3V vilket är för lite för att uppnå 100% när det är kallare än något över rumstemp.
Nu är det kanske lyx med denna DC/DC laddare men jag gillar idén med temperaturkontrollerad spänningsreglering.
Med nya 25-35mm2 kablar och ett nytt skiljerelä kommer jag mycket nära generatorspänningen på bodelens batteri vilket borde räcka till nästan 100% laddning.
Då finns det dessutom möjlighet till mycket höga laddströmmar när batteriet är kraftigt urladdad, allt det generatorn kan ge om batteriet kräver det innan reglerspänningen uppnås.
Men som sagt känns det betydligt mer korrekt att ha en temperatur-reglerad laddspänning när den sista laddningen från 90-100% ska uppnås så jag tror på en modern DC/DC-laddare.
Och då det gäller vår gamla husbil vill jag inte riktigt belasta generatorn mer än vad Cetec laddaren gör när batteriet är helt urladdat, en max laddström på ca 20A känns korrekt när man bara har en 70A generator.

Min samanfattning av Cetec vs riktigt bra kablar/relä är:
Om battriet är fullständigt urladdad skulle jag vinna lite laddtid i början då man kan uppnå högre laddström utan Cetec men jag kommer inte att uppnå 100% laddning med min generatorspänning på bodelens (eller ens bilens) batteri.
En modern regulator skulle höja spänningen när det är kallt men den skulle reglera efter bilens batteri och bodelen skulle på nångon % mindre om det batteriet var kallare.

Så jag monterar bara en Cetec D250S Dual och byter inte till bra kablar/relä?
Nej! det blir det både och.
Nya kraftiga kablar med pressade anslutningar samt (!) ett nytt D+ styrt skiljerelä, detta för att kunna ladda både bodelens samt bilens batteri när jag har tillgång till 230V.
När jag önskar ladda bilens batteri kopplar jag samman dessa via automatsäkring på 15A (säkring om jag skulle glömma koppla isär när motorn startas).
Då kan jag även koppla samman batterierna när solcellen är på bra humör och ger bra laddning via Cetec-laddarens solcellingång.
Utan skiljerelä skulle DC/DC-laddaren starta när 230V laddaren/solcellen är på vilket kanske inte är så lämpligt när man har kopplar samman batterierna?

En bild på hemskheterna under förarstolen:
 

Bilagor

  • IMG_2180.JPG
    IMG_2180.JPG
    2,3 MB · Visningar: 30
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
det ser nog tyvärr ut sådär under många stolar på lite äldre bilar. Brukar gå att plocka bort ett antal kablar som inte används och kanske dessutom är spänningsförande.
Hälsningar från ett härligt Murjek
Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En EBL?
Kanske en bra idé men jag gilla utseendet samt funktionen hos vår gamla el-enhet.
Det är bara laddaren som jag ser som daterad, en ny Cetec M 300 i stället för den gamla laddaren men behålla allt annat var min tanke.
 

Bilagor

  • IMG_2189.JPG
    IMG_2189.JPG
    1,9 MB · Visningar: 33
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Alf,
det ser nog tyvärr ut sådär under många stolar på lite äldre bilar. Brukar gå att plocka bort ett antal kablar som inte används och kanske dessutom är spänningsförande.
Hälsningar från ett härligt Murjek
Bror

Du är i Murjek igen?
Funderade själv på en ledig dag i det härliga höstvädret.
En hel del kablar ska bort, eller, alla ska bytas ut.
Kul med äldre husbil, allt man gör blir bättre.
// Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jajamen, hit kan man inte komma för ofta.
Skall besikta vår Murjeksbil - en Suzuki Swift från 1988 med enbart 5 tusen mil på mätaren. Snöskotern körs längre varje år.....
Trevlig Helg
// Bror
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bäckmark.
Hur mycket är totalvikten på er bil på regbeviset?
Jag har ju en "systerbil" och enligt mitt bevis är totalvikten 3100 kg.

Smög in på bilprovningen en kväll i somras när bilen var semesterlastad.
3430 KG !!!!!!!

Undrar hur omständligt det är att väga upp den, om det över huvud taget går.
Som läget är nu åker man ju omkring med dryga böter och i värsta fall indraget körkort.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bäckmark.
Hur mycket är totalvikten på er bil på regbeviset?
Jag har ju en "systerbil" och enligt mitt bevis är totalvikten 3100 kg.

Smög in på bilprovningen en kväll i somras när bilen var semesterlastad.
3430 KG !!!!!!!

Undrar hur omständligt det är att väga upp den, om det över huvud taget går.
Som läget är nu åker man ju omkring med dryga böter och i värsta fall indraget körkort.


hej min gamle mentor,,ja saknar dej,hur e läget gomer,,340 kg övervikt,
livsfarligt,,de går till åklagare gomer,,körkortet skall vi inte tänka på,,du kör lite lurigt gomer med den vikten,,ja tänker på dej,,ha de ,,teddi,,
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bäckmark.
Hur mycket är totalvikten på er bil på regbeviset?
Jag har ju en "systerbil" och enligt mitt bevis är totalvikten 3100 kg.

Smög in på bilprovningen en kväll i somras när bilen var semesterlastad.
3430 KG !!!!!!!

Undrar hur omständligt det är att väga upp den, om det över huvud taget går.
Som läget är nu åker man ju omkring med dryga böter och i värsta fall indraget körkort.


Totalvikten är 3100 även då det gäller vår bil och jag är säker på att den väger mer än så när vi är på vägarna(!)
Min gissning är att tillverkarna/importörerna bara tog en uppskattad vikt när bilen skulle registreras på 80-90-talet.
Vår har som sagt även fel effekt i bilregistret, det var kanske inte så noga på den tiden?

Lagar ändras hela tiden (även tolkning av lagar ändras) och min erfarenhet av överlast säger att man inte riskerar körkortet då det inte är "olovlig körning"
Som skoteråkare har jag alltid överlast på släpet (släp med 2-3 skotrar) när jag far till fjällen men aldrig en släp/bil kombination som kräver BE-kort som jag saknar.
Överlast är alltså inget som oroar mig så mycket i norr/västerbotten då vi nästan inte har poliser här men olovlig körning är för mig betydligt allvarligare av en del andra skäl.
Alltså kör jag aldrig med fordon som kräver ett körkort som jag ej har men ofta med överlast.

problemet:
Jag anser att vi riskerar böter med vår bil när vi åker med den och funderar därför på att besikta om den till 3500 vilket inte bör vara allt för komplicerat
Detta för att vi tänker besöka södra sverige där det både finns poliser och kontroller efter vägarna, far vi bara runt i norr/västerbotten är det inget som jag ens funderar på.

// Alf
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tack Alf
Vi kanske kan hålla en dialog runt omregistreringen.
Planerar att försöka mig på det under april.
Skall åka ner och prata med bilprovningen för att se vad som krävs.
Återkommer förhoppningsvis med lite uppgifter.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tack Alf
Vi kanske kan hålla en dialog runt omregistreringen.
Planerar att försöka mig på det under april.
Skall åka ner och prata med bilprovningen för att se vad som krävs.
Återkommer förhoppningsvis med lite uppgifter.
Hej gomer jag hade en hymer Årsmodell 94 som jag typade om från 3200kg till3400kg .
Det satt en bladfjäder bak som ja bytte ut mot en med två blad. Sen tog jag kontakt med fiat sverige ock fick nåt intyg från dom kommer inte ihåg vad det stod på det.men bilen blev godkänd. Markko.
 
D

DeVille

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Mycket intressant diskussion ang vikter mm.
Jag har ju en Dethleffs A642 byggd på en Ducato -92 (2,5TD). Vikt 3100kg och lastvikt på 630kg. Reggad som lastbil med 1 passagerare konstigt nog då jag har bältade platser vid dinetten, med ramkonstruktion original.

Ska också försöka mig på en uppvägning samt få till fler passagerar och är i kontakt med dethleffs i Tyskland ang detta.
Pratade med SBP, beskeden varierar från station till station och mellan olika besiktningsingenjörer.

Hos Fiat Sverige fanns en man vid namn Kärrud. Han påstår att det är omöjligt att "väga upp" min bil. Nåja, vi får väl se.. :)

Är det någon som har stenkoll på detta så vore det ju bra för alla om ni gav er tillkänna med lite tips :)

Bäckmark, mail är påväg ang intercoolern.

Antar att du har sett "Jankro"s installation av C-TEK i sin husbil?
Jankros tråd

Har du tänkt dig söderut, annars är det väl inte mycket idé med solceller i mörkret uppe i norr :msn_wink:


/DeVille
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Har en Bürstner T625 från 1993 med Alko chassi den går inte enligt Alko att väga upp. Men har sett samma bil på blocket som är registrerad för 3500kg. Men den var svensksåld som ny. Det var kanske inte så noga på 90-talet
Ha det
 
Toppen