• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En dum fråga kanske, men heter du/ni Bäckmark i efternamn?
Jag heter själv Bäckmark i efternamn och det namnet är ju inte så vanligt.

//Bäckis


Min far och min farbror äger ett hemman som heter Bäckmark.
Det är deras föräldrahem (eller som jag minns det som barn: "farmors hem") och köptes av min farfars-far tillsammans med min då unga farfar tidigt 1900.
Så "Bäckmark" är lite av ett gårdsnamn för mig.
Jag har alltid tyckt om det vackra namnet på hemmanet och tog det därför som användarnamn på detta forum, jag hoppas att alla som har det som efternamn inte tar illa upp.
Jag heter Alf Sundström och efternamnet togs av min farrfars-far i sammband med köpet av hemmanet, tidigare hete han Danielsson.


Jag håller för övrigt givetvis på med vår husbil.
En nyköpt varvräknare ska instaleras samt laddtrycksmätare och jag passar på att intergrera GPSen i instrumentbrädan samtidigt.
Sedan kollade jag lite på en farthållare också, nu när motorn blev så stark(!)
Varvräknaren ansluts till "W" på generatorn och kalibreras sedan till rätt varv då den mäter generator varv och det kan skilja, vanligvis 2 x motorvarv men inte alltid exakt det.
Saknar generatorn "W"-uttag så får man fixa ett, det är bara frågan om att ansluta till en fas före likriktarbryggan så det är enkelt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Here we go again... Snygg jobb!
Nästa moment blir att ändra utväxlingen, skulle tro ca 20%...
Då får du ner bränsleåtgången och ljudnivån. Du har förmodligen ökat vridet en hel del och då orkar den hålla tempot med mindre varv. (det tar aldrig slut om man är petig) ;)
Det finns förresten en formel hur mycket mer effekt man kan ta vid tex 10graders sänk av inluft temp. Vill minnas att det var mer än man tror...
Vidare har jag hört att avgastemp till turbon bör stanna under 700 grader, då håller den..
 

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej och tack för spännande läsning.
Jag tar absolut inte illa upp.
Snyggt jobb med bilen.
Jag själv är i startgropparna för lite vinterpyssel.Har tittat på Brors fantastiska renovering och nu även din och tänkte börja så smått.

//Bäckis :msn_wink:
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Snyggt!! Du kanske skulle kunna tillverka och sälja sådana intercooler kit? Vet en som skulle kunna köpa ett... :yes:

"Varvräknaren ansluts till "W" på generatorn "

Har en Citroén c25 2,5td -89 i min Husbil, och är sugen på att sätta in en varvräkanare. Men har inte vågat förens jag vet att det finns ett W uttag på min
generator. Finns det på din så är det ganska stor chans att det finns på min.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Här har du en till som kanske kan vara spekulant.
Skall sälja har jag bestämt mig för men ev. kanske bara halva.
Min mek funderar på att köpa in sig.
Blir det så kan det vara mycket intressant.

Gomer / Medlem
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Med mig blir vi tre spekulanter

/Ljungberg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

"Varvräknaren ansluts till "W" på generatorn "

Har en Citroén c25 2,5td -89 i min Husbil, och är sugen på att sätta in en varvräkanare. Men har inte vågat förens jag vet att det finns ett W uttag på min
generator. Finns det på din så är det ganska stor chans att det finns på min.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det är inget större problem att ta ut ett W uttag/sladdstump från generatorn själv. Man drar bara ut en sladd från en av lindningarna före likriktardioderna. Sedan behövs någon sort av "mek." varvräknare för att kalibrera varvräknaren med motorvarvet, men det behövs även om det redan finns ett W uttag på generatorn.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Japp, en fas före likriktaren (vafri av 3) är "W" som sagt.

Men att det finns intresse om min IC, kul!
Visst kan jag fixa ett par kloner av min laddluftskylare om det finns intresse!
Jag kollade med min chef och det blir ett bra pris per styck.
Hör av er om det är intressant.
Slangar till och från turbo blir lite extra samt filterförflyttaren.
Hör av er.

Mvh Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu skulla varvräknaren kopplas in och som jag gissade hade generatorn ingen "W"-utgång
Jag plockade lös den för att bara sätta dit en kabel på en fas men låter inte det lite om ett lager??
Man kanske skulle byta lager, svarva släpringarna samt byta kol när den ändå är lös
Klart man ska!
Så nu har man en Valeo-generator nerplockad i garaget, frun är van vid att allt ska plockas isär så det är lungt!

På en av bilderna visar jag var man sätter kabeln till varvräknaren, fler bilder kommer senare när den monteras.
 

Bilagor

  • IMG_1786.JPG
    IMG_1786.JPG
    1,7 MB · Visningar: 30
  • IMG_1787.JPG
    IMG_1787.JPG
    1,4 MB · Visningar: 55
  • IMG_1788.JPG
    IMG_1788.JPG
    1,9 MB · Visningar: 29
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är generatorn som ny, blästrad och målad med nya slitdelar.
På en av bilderna syns nu mitt "W"-uttag och varvräknaren från Biltema fungerar perfekt.
Den visade först 4000 rpm på tomgång, fränt!
Jag ska låna en optisk varvtalsmätare och justera in den korrekt men nu är den ställd lite på känn till 1000 rpm på tomgång.
Ska bara montera den i instrumentbrädan så är allt klart.

Youtubelänken är från testning av varvräknaren.


Peugeot J5 varvräknare - YouTube
 

Bilagor

  • IMG_1790.JPG
    IMG_1790.JPG
    1,7 MB · Visningar: 34
  • IMG_1791.JPG
    IMG_1791.JPG
    2,1 MB · Visningar: 35
  • IMG_1792.JPG
    IMG_1792.JPG
    2,1 MB · Visningar: 25
  • IMG_1793.JPG
    IMG_1793.JPG
    1,9 MB · Visningar: 32
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Du e bara...Grym!
Från en C25 åkare som fattar ...ingenting, förutom att du gör något som väldigt många skulle vilja kunna.
Klubben har ju startat en tråd för olika husbilsmärken.
Kanske finns det intresse att skapa en liknande tråd för äldre drivlinor.
Det du gör berör ju Citroen C25, Peugeott J5 och Fiat Ducato.
Jag står ju i valet och kvalet att sälja men blir valet att behålla skulle ju ett ex av din intercooler vara ett säkert sparobjekt.

Vi som kör äldre bilar kommer inte att få det lättare att hitta reservdelar, tvärt om.
Skall vi dra frågan vidare till vår vice ordförande, Kalle Bonath som har jobbat med gamla Mecedesbussar sedan eldkvarn brann? Så får han ta det i styrelsen.

Gomer / Medlem
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sköt att se att det inte bara är jag som har "svarta" fingrar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Inget är omöjligt. Kan bara ibland ta lite längre tid. Oftast blir ju resultatet ganska bra.....
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu far vi på årets sista eller näst sista tur.
Det blir Stora Stenträsk i väll, kul!
Husbil det är grejjer det!

För de som vill ha en varvräknare så är det mycket enkelt, man bara lämnar in sin generator till en duktig bil-elfirma.
Det är enkelt och billigt att ansluta en fas till en tråd som jag gjorde och alla som arbetat med bil-el i 15-20 år kan detta, yngre mekaniker är kanske inte lika informerade?
Så kolla bara att ägaren/mekanikern är 40 år eller äldre så är det inga problem (ett litet skämt, ta inte illa upp ni yngre!)
Man behöver inte renovera/måla/glasblästar som jag gjorde, det är bara jag som är lite väl intresserad av att jobba med vår bil.

Var nyss och skjutsade min svåger och systerson för att visa hur bra vår Peugeot nu går.
Jösses vilken skillnad, den är rent snabb nu!
Tänk jag tycker att denna har husbil nu har bra prestanda då min skoter har 300hk och jag ägt 4 motorcyklar med turbo (+ 10 utan) och 250-300hk.
Märkligt hur man gör skillnad på fordon och hur olika referensramar man har.
"- Den är redan uppe i 90, vilken raket den är numera!"

Trevlig helg alla, nästa vecka ska jag försöka montera några mätare i instrumentbrädan.

/Alf
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej
Denna tråd blir mer och mer intressant.
Enda felet han gör är att fylla på våra "att göra" listor
så man aldrig kommer iväg med bilen!!! :)

Kanske börjar bli dags med en träff för oss med äldre bilar.
Bäckmark får ordna till en "workshop" för oss tumlösa ägare :twitcy:

mvh Ljungberg/
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det blev motorvärmarmontering på bruksbilen i kväll men jag hoppas få dit turbotryck samt varvräknaren i morgon.
Ska bara dit med ett bakdäck på hojen först.
Körde runt 15 mil i helgen vilket var första längre turen med IC och justerat laddtryck.
Min fru sa det bäst "Nu behöver du en växel till".
Vilken skillnad det är, den går kanonbra och jag är nu på jakt efter ett billigt 750kg släp för hojen nästa sommar.
Förr var man inte lika sugen på att koppla ett släp men nu känns det som en god idé när den bara matar i 100 km/h på 5:an oavsett hur det lutar.
Tänk att fara till skåne och där lasta av hojen för fina dagsturer.
Simrimshamn till Kullaberg efter småvägar och sedan mot Malmö och tillbaka till Österlen för att sova, det blir kul.

Kollade lite på en farthållare nu det verkar intressant, kan bli en sådan under vintern.
Håller på en med extraljusbåge till bruksbilen, man kanske skulle göra en till husbilen på en gång?
Mer kommer

// Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej

Kanske börjar bli dags med en träff för oss med äldre bilar.
Bäckmark får ordna till en "workshop" för oss tumlösa ägare :twitcy:

mvh Ljungberg/

Visst ska vi träffas vi med äldre husbilar och lära sig meka det kan alla, det tar bara olika lång tid att utföra olika jobb.
Men jag välkomnar ägare av nyare/nya husbilar också, det är aldrig fel att träffa folk med samma intressen.

Ha det Ljungberg.
// Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Skulle som sagt bygga en extraljusbåge till min pendlarbil men det blev givetvis först en till husbilen.
Den är inte helt klar men jag tror den blir bra.
Nästa sommar har vi 4 st NBB Apha 225 med 50W xenon på denna, det blir hyffsat lyse.
Instrumenten ska kompletteras med en klocka och sedan ska GPSen in någonstans men det blir till våren.
Trevlig helg alla!
 

Bilagor

  • IMG_1856.JPG
    IMG_1856.JPG
    2,2 MB · Visningar: 23
  • IMG_1857.JPG
    IMG_1857.JPG
    1,9 MB · Visningar: 22
  • IMG_1858.JPG
    IMG_1858.JPG
    1,8 MB · Visningar: 29
Toppen