• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växjö----Kolmåden

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Hej jag är nyfiken på min släkt som jag aldrig träffat.
En del av min släkt är från Krokek. Min morfar heter Gustav Albert Hagberg Blom. Som levde på Tysktorpet. Född 1904-03-07. Död 1985 ?. Han hade Flera syskon som heter Blom. Som var duktiga skidåkare. Namn Arne Hilding Josef Helge Olga
och Magda. Som jag känner till.

Min andra del av släkten kommer från Växjö min gammel morfar och mormor som heter Ernst Magni Karlsson Född 1872. Vendla Amanda Karlsson Född 1880.
De levde en tid i Telestad. Senare Bergnäs. De hade fem barn som bodde på olika håll i vårt land. Två söner blev kvar i växjö. Bertil Ernstsson och
Lenart Karlsson. Bertil arbetade som skomakare??? Olga Broman och
Agnes Hagberg Blom Flyttade till Norrköping. Astrid Korp till Charlottenberg.
Det är vad jag vet om min släkt.

Jag hoppas på att någon som ser det här känner till något som kan
hjälpa mig en bit. Någon brukar känna någon.
Mvh Roddan

PS: Ser fram emot våren med nya Husbilen
 
Senast ändrad:

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Växjö----Kolmåden

Hej Roddan,
Det hela började med att Emilia Charlotta Skott bodde med sina föräldrar på Tysktorpet. Den 18/12 1894 flyttar Livgrenadjär Johan Christian Hagberg Blom in och de gifter sig den 21/4 1895. Sedan får de sina tio barn.
Gustav Albert var nummer fem av de tio. Han började arbeta som grovarbetare 1919 i Ö Husby och var sedan på några ställen till.
Han gifte sig den 17/7 1928 med Agnes Ottilia Karlsson som var född den 26/6 1905 i Vederslöv, Kronobergs län. Den 28/10 flyttade de till Norrköpings Östra Eneby. I inflyttningsboken står det att de flyttade till Alfredsborg och i församlingsboken att de bodde i Hagberg. De fick två döttrar Inger Margareta Harriet den 22/10-1928 och Maj Gudrun Britt-Louise den 15/7 1930. Sedan finns det ingen mer församlingsbok utlagd. Det är ju 70 års sekretess, så jag kan inte se längre.
Vad det gäller Ernst Magni och Vendla Amanda så har jag hittills bara hittat Vendla Amanda. Hon föddes 16/1 1880 i Kalvsvik, Kronoberg och dog den 26/3 1950 i Tallbacken, Växjö då står hon som änka sedan den 15/9 1942. Har inte lyckats hitta Ernst Magni men jag ska försöka i morron igen. Då har jag jour i min släktforskarförening och där finns fler program att söka i än vad jag har här hemma.
Vill du veta mer kan du höra av dig t ex via mail.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Växjö----Kolmåden

Hej Roddan,
Jag har hittat lite om dem och ska gärna forska mer om du vill.
Det jag hittat bifogar jag.
Jag hjälper gärna till med mer om jag bara kan.
Med släktforskarhälsningar
Karin:wink:
 

Bilagor

  • släktuppgifter till Roddan.doc
    30 KB · Visningar: 35

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Växjö----Kolmåden

Hej!! Jag är väldigt tacksam. Av båda svaren på mitt utkast. Pesann har du själv
något släktskap till det här. Jag vill gärna få hjälp att få fram mer uppgifter.
Mvh Roddan
PS: Vi kan maila
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Växjö----Kolmåden

Hej igen,
Nej, jag har inget släktskap. Mina rötter finns på Öland, Mariannelund och Hedemora. Men jag är intresserad och kan inte låta bli att peta i alla frågor. Det jag skrev hittade jag i all hast i mina program. Kom senare på att jag glömt dödsdatum och en del annat, men de hade Karin med i sitt svar så du hade fått dom ändå. Tyvärr hade jag fullt upp på jouren i går så jag hann inte titta på ditt, men har papperet kvar.
Du bor ju inte så långt härifrån så vi får väl ses nån gång och titta lite på vad och var man kan hitta uppgifter. Förhoppningsvis blir det lite varmare snart. Vi åker husbil på vintern också, men just nu är det så kallt att vi inte vill lämna hemma eftersom vi har vedeldning.
Du är välkommen att höra av dig, gärna på mail med dina vidare frågor och om du tycker att vi ska ses över Dödboken nå´n gång. - F´låt kunde inte låta bli. -
Denna gången hinner jag göra ett riktigt avslut.
Varma forskarhälsningar
Ann Persson
 
Toppen