• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Funderar på att eftermontera en växelriktare till 220 V. systemet i husbilen. Tanken är att matar alla 220 V uttag när vi står utan extern elförsörjning.
1) räcker 1500 W? kontinuerlig
2) De flesta konvertrar levererar mod. sinusvåg , ok eller?
3) var i elsystemet är det lämpligast att koppla ?
Det finns säkert mycket mera att tänka på. Kom med kommentarer!!
Bilen är en Carthago chic 51 e-line 2012
Mvh
Klaus
 
F

Fd.47585

Guest
2000 watt på invertern, med lite förluster (och dom är inte så små) så drar den minst 170 Amp ur batterierna vid drift. Med 210 Ah batteribank som får dras ned till 50% (105 Ah) så räcker det alltså att köra invertern 37 minuter så är man på just dessa 50% batteri kvar!

För att slippa koka kaffe med visseljoanna och tratt samt värma maten på spisen/grillen?

På fritiden har man väl tid att låta håret lufttorka (dom som har hår, alltså inte jag). För oss var valet lätt, en visseljoanna, gasolgrill och en extra handduk till hustruns hår kostar bara en bråkdel av invertern med ren sinusvåg (och den verkligt livsviktiga avskiljaren) kostar och vi älskar ljudet av vår visseljoannan när vi gör det livsavgörande kaffet bl.a. på morgonen.

Så fundera en gång till om ni verkligen behöver en inverter för att leva exakt som hemma istället för att sitta i lugn och ro och vänta på att vattnet börjar vissla och då kan hällas över kaffet i tratten med den underbara doften som då skapas :)

De ska va gott att leva ........
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Som vanligt blir var och en salig på sin tro, eller i alla fall sina val. För oss är det ett stort plus att kunna få en espresso när som helst och att kunna värma mat i mikron, utan att behöva stå på en camping.

Visst, vi har bara 35-40 minuters effektiv drift-tid om vi tar ut full effekt. Men i praktiken är det inte så vi använder vår el. Värmer vi något i mikron (eller poppar popcorn) är det typiskt gjort på 3 minuter. En espresso "drar" ca 5Ah för första koppen, kanske 3Ah för andra. Och skulle vi drista oss till att värma vattnet till téet i vattenkokaren så är det gjort på ca 3-4 minuter det också (och den drar 1kW, inte 2kW), så i praktiken räcker batteri-kapaciteten väl.
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Hur får du det till 170 A vid drift?. Kikade på en inverter från DEFA där den är säkrad med 40 A på lågspänningssidan och ger 2000 Watt 230 volt och 85 % effektivitet.
 
F

Fd.47585

Guest
Hur får du det till 170 A vid drift?. Kikade på en inverter från DEFA där den är säkrad med 40 A på lågspänningssidan och ger 2000 Watt 230 volt och 85 % effektivitet.
2000 watt / 12 volt = 166,67 Amp. 40 Amp * 12 volt = 480 watt * 0,85 (effektivitet) = 408 watt sen kan tillverkaren skriva vad han vill, naturlagar kan man inte ändra på. Det är lika trovärdigt som den lilla lådan man fyller lite vatten i och sen blåser en fläkt igenom och det ersätter en AC enligt reklamen, tror inte det :)
Om det är denna Inverter 2000W 12V • DEFA du sett så är det 6 stycken 40 Amp säkringar parallellt, dvs 240 Amp totalt!
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för alla svar, skall nog fundera lite till. Inte vill jag ta död på batterierna. Vi behöver framförallt laddning till vår Tyson dammsugare när vi inte har extern uppkoppling. Hunden hårar en hel del (jag också):dog::msn_sad:
MVH
Klaus
I stort sett alla moderna elektronikladdare od behöver inte ren sinus, knappast din damsugare heller.
Men är det bara för vovven så skulle jag köpa en batteridriven Electrolux med Litium batteri, behöver du sedan ladda den med 220 V så räcker en 150-300W inverter tex som du kan koppla till cigguttaget.

Google Shopping – Produkten hittades inte
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Vår Victron 3000W inverter/laddare är avsäkrad med en 315A knivsäkring. När vi kör kaffebryggare eller Nespresson dras det mellan 90 och 120A från batterierna (om det inte kommer något från solen). Verkningsgraden är som bäst 93% och den drar 20W vid tomgång. Grova kablar och stor säkring alltså när det är på 12V sidan. På 230V sidan är det givetvis samma kablar och säkringar som hemma.
 
Senast ändrad:
J

Jonas Mellberg

Guest
Nu blir jag lite konfunderad. Invertrarna jag kikat på är säkrade med exempelvis 40 Ampere på 12 volts sidan. Ger 2000 watt 85% verkningsgrad blir cirka 1700 watt 230 volt och ger ut ungefär 8 ampere. För mig verkar det helt otroligt att dessa skulle dra över det dom är säkrade för i detta fallet 40 ampere.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läs inlägg 25, 40A säkring går omedelbart om du försöker ta ut 2000w, 8A är på 230V sidan,men matningen är 12V vilket ger betydligt högre ström.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu blir jag lite konfunderad. Invertrarna jag kikat på är säkrade med exempelvis 40 Ampere på 12 volts sidan. Ger 2000 watt 85% verkningsgrad blir cirka 1700 watt 230 volt och ger ut ungefär 8 ampere. För mig verkar det helt otroligt att dessa skulle dra över det dom är säkrade för i detta fallet 40 ampere.

40A * 14V = 560 W => 560 * 0,85 = 476W ut på 220V sidan
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
2000W / 12V = 167A
2000W / 230V = 8,7A
Det går alltså in cirka 170 Ampere vid 12 volt och ut cirka 8 Ampere med 230 Volt. Det är därför batterikablar är tjocka som tummar och säkringarna är STORA. Vid 230 Volt räcker "tunna" kablar och 6/10/16 Amperes säkringar. Exemplet med invertern från DEFA ska vara avsäkrad med sex (6) parallellkopplade säkringar på 40 Ampere (eller verkar ha dessa internt). Om du kopplar in den direkt till batteriet med vanlig 1,5mm2 kabel kan kabeln börja brinna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har haft två husbilar de senaste 10 åren, båda med inverters. Jag har knappt aldrig använt dem till någonting.... men jag använder varken hårfön eller kapselmaskin.
Amen, jag använde min 600W till två saker dels ladda en kamera :) men framförallt driver den CTEK laddarna som laddar bodelsbatterierna när jag kör.

Jag har alltså kopplat invertern till motorbatteriet och sedan laddas bodelsbatterierna med samma laddare vare sig jag kör eller ligger vid stolpe, en snikas lösning eftersom jag hade alla pryttlarna men det fungerar också riktigt bra!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Självklart ska invertern säkras av.

Vi ska väl inte tipsa varandra att bygga husbilar med inbyggda riskfaktorer!

Ger man sej i akt med egna installationer, och struntar i riskfaktorer lär inget försäkringsbolag ersätta vid ev. brand, troligen kommer man undan med en oaktsamhetsstämpel,
i värsta fall mordbrand.

Tror inte man kommer undan ansvar genom att "mlaajanen sa att de va ok" ;-)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Säkringen är inte till för att skydda invertern (invertern har sina egna skydd inbyggda). Den skall sitta där för att skydda 12V-kabeln till invertern för överbelastning/överhettning. Den skyddar också för fallet att kabeln råkar ligga mot någon del av chassiet och ev. så småningom får isoleringen genomskavd.

Detta gäller alla säkringar. De dimensioneras för att skydda den efterföljande kabeln. Det betyder också att säkringen skall sitta så nära matningsänden (batteriänden) av kabeln som möjligt.

MVH
Hans
 
Toppen