• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Ska flytta min växelriktare PP 2002 Waeco från min nuvarande bil till den nya. För att slippa strömbrytaren på växelriktaren så kan man ansluta en fjärrkontroll eller en extern brytare. Med fjärr så vet jag att till och frånslag kan ske, men kan den externa brytaren ersätta fjärren?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vet inte om jag förstår dig korrekt, men om din fråga är huruvida det är egalt om du använder fjärrkontroll eller extra strömbrytare, så beror det väl på VAR i kedjan strömbrytaren sitter. Om den sitter på 230V-sidan, så betyder det att växelriktaren är igång hela tiden och drar en "tomgångsström". Om strömbrytaren däremot sitter på 12V-sidan så dras ju ingen ström av invertern.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Ska flytta min växelriktare PP 2002 Waeco från min nuvarande bil till den nya. För att slippa strömbrytaren på växelriktaren så kan man ansluta en fjärrkontroll eller en extern brytare. Med fjärr så vet jag att till och frånslag kan ske, men kan den externa brytaren ersätta fjärren?

Vi har också en PerfectPower 2002 och det som står i manualen om användning med fjärrkontroll är nedanstående.
➤ Slå på och stäng av växelriktaren
– med knapparna på fjärrkontrollen eller
– extern brytare (brytkontakt)​
Tolkar det som att det går att sätta in en extern brytare och få samma funktionalitet som med fjärrkontrollen MCR-9 från Dometic (som tydligen köpt upp Waeco).
Borde alltså bara vara att använda rätt ingång på växelriktaren.
Läs bara vad som står i manualen om anslutning av extern brytare.
Länk till manualen: https://cdn.dometic.com/assets/22/93/installation and operating manual_52293.pdf?att=true

Hälsar

Bettan o Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut til at ekstern bryter er en helt enkel bryter, tror den står direkte over den innebygde av på bryteren. Med den innebygde av så kan en slå av og på inverteren med en ekstern bryter. Ta hva du har og plugg inn :D
Fjernkontrollen er dette og et par led jeg fikk min med min PP.
 
Senast ändrad:

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Hadde en slik inverter i min forrige bobil.
Der monterte jeg en helt vanlig vippebryter (av/på). Kobles inn på den grønne kontakten. Vippebryteren på inverteren må settes i stillingen; REMOTE-posisjon.
I ON-posisjon trakk inverteren 0,6A, nok til å tømme batteriet på 5 dager. Egen erfaring, glemte å slå av inverteren én gang!
Etter det kom bryteren fort på plass. Trekker ingen strøm i REMOTE-posisjon med den ettermonterte vippebryteren i OFF-posisjon.

IMG_0721.JPG
 
Toppen