• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Växellådsolja Ducato 244 2002-2006

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har sökt runt och försökt få klarhet i vilken olja som är rätt till min husbil en 2003 års 2.8 JTD manuell 5 växlad.
Jag får motstridiga uppgifter beroende på vart jag söker.

Enligt instruktionsboken i bilen Tryckt 2002 på Svenska (bilen är Italien import så inte helt rätt bok)
Tutela Car ZC 75 Synth (75W-85 GL5 EP) *Edit* ska vara 75W-80

Enligt Engelsk bok. (Denna bok anger separat spec för bakaxel där ska det va GL5 Med EP)
Tutela Car Matryx (75W-85 GL4) Tror denna är ersatt av Technyx ?

Enligt Petronas som är fiats hovleverantör ska växellådan ha
Tutela Transmission Car Technyx (75W-85 GL4+)

Det är ju inte bra å köra EP i en låda som har gula metaller vilket gör att jag blir osäker på vad det ska vara.
Varför anger man i Sverige GL5, England GL4, å Petronas GL4+ ?

Oavsett vilken leverantör man väljer Castrol, Mobil, Redline, Omega, Valvoline, Petronas så är ju problemet de motstridiga uppgifterna....
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gör som jag, kör på RedLine LightWeight ShockProof. En kanonbra olja, jag bytte till den i min förra HB också. Lådan blir lätt & följsam.
LightWeight ShockProof® - RedLineOil
Många HB's kör på denna & den är inte aggressiv mot lådan enl. mail från RedLine (se nedan).


Hej igen! LW Shock Proof oljan är INTE skadlig för gulmetaller.

Med Vänliga Hälsningar,

Bernt Johansson
Red Line Oil
Phone: +46 70 747 25 60
E-mail: bernt@redlineoil.se

 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jo jag har kört redline oljan tidigare men lite skeptisk till att jag inte hittar någon spec på den. Dessutom anges den till 75w140 vilket är rätt mycket tjockare vid drift temperatur än dom 85 som är specat original.
Att den fungerar är jag helt övertygad om. Men hur bra i längden ?
Redline anger byte varje år på redline lw shock proof .
Personligen har jag bra erfarenhet av Castrol å Mobil men ingen av dom har 75w-85 viskositet och eftersom jag inte vet om den ska va GL4 eller GL5 så kvarstår frågan.
Jag köper gärna Petronas Tutela bara jag vet vilken.

Vad jag vill med denna frågeställning är att reda ut vilken spec det ska vara på oljan i växellådan egentligen.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det räcker med Gl 4 spec på oljan, det finns ingen gulmetall i lådan så det funkar med Gl 5 EP oxå. Det är ingen jätte stor skillnad på 85 o 140 heller, är ett annan skala på v- låds olja o motorolja. Köp en olja som du är bekväm med byt minst vartannat år o fyll ca en cm över strecket på stickan i lådan kolla så det inte läcker så kommer det att fungera bra. Det viktiga är att det finns olja i lådan, problemet är att det ofta läcker lite med dålig smörjning till 5:an med haveri på den som följd. Att det finns olja är viktigare än sort o kvalite.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Svar till Topaz
Kollar man Produkt data blad på viskositeten gällande tillexempel Castrol 75w140 vid 100 grader
Viskositet, Kinematisk 100C ASTM D445 mm2/s 25.0

jämfört med en 75w80
Viskositet, Kinematisk 100C ASTM D445 mm2/s 8.0

Större skildnad än jag först trodde.

Är du helt säker på att vi pratar om samma växellåda ? på min finns ingen Oljesticka.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nej stickan försvann på slutet, för mkt grejor ivägen. Men fyll gärna på lite mer. Och tjockare olja rinner inte ut lika lätt, men drar lite mer bränsle tänk på det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jo jag har kört redline oljan tidigare men lite skeptisk till att jag inte hittar någon spec på den. Dessutom anges den till 75w140 vilket är rätt mycket tjockare vid drift temperatur än dom 85 som är specat original.
Att den fungerar är jag helt övertygad om. Men hur bra i längden ?
Redline anger byte varje år på redline lw shock proof .
Personligen har jag bra erfarenhet av Castrol å Mobil men ingen av dom har 75w-85 viskositet och eftersom jag inte vet om den ska va GL4 eller GL5 så kvarstår frågan.
Jag köper gärna Petronas Tutela bara jag vet vilken.

Vad jag vill med denna frågeställning är att reda ut vilken spec det ska vara på oljan i växellådan egentligen.

Någon spec. som visar beståndsdelarna lär man inte hitta, det är ju en affärshemlighet som gör oljan unik. Men detta datablad har jag hittat.
 

Bilagor

  • ShockProof Gear Oil Tech Info.pdf
    41,2 KB · Visningar: 42

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vet inte om det är rätt tråd att ta detta i, men vilka intervall ska man gå efter när det gäller att byta olja i växellåda? Min som är en sen årsm. -06 har gått 12800 mil. 2011 så byttes oljan vid 7200 mil.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Påfyllning i den växellådan görs ju genom "hastighetsgivarhålet". Jag har samma låda men har blivit varnad för risken att tappa ner givaren i lådan om man har otur!! Är det någon (Jankro tex) som vet om den risken finns eller om det bara är snack för att skrämma oss amatörer?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Svar till Göte J
Ja det finns en lite risk att själva givardrevsaxlen lossnar från givarkroppen.
Men den sitter med lätt presspasning och för mig följer den med upp utan problem men kan naturligt vis vara annorlunda på andra bilar.
Om det skulle hända så får man fiska med en magnet för axeln är av metall i ena änden.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Enligt vad Bossings sa, så har Fiat inte föreskrivet något bytesintervall för den 5vx lådan på 244-chassiet mellan 2002-2006. Inte heller i den tyska manualen som följde med står något om byte av vx-olja. Men å andra sidan, ddet kan ju inte skada lådan om man byter till ny olja av rätt kvalite!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ett sätt att slippa fiska i V-lådan är att fylla på i hålet till backljuskontakten, lite mindre hål o tar lite längre tid men att säkrare alternativ. En liten tratt med lång slang på är lösningen för detta. Så gjorde jag alltid när ja var Fiatmekaniker. Låt bli hastighetswiren är mitt råd iaf.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Påfyllning i den växellådan görs ju genom "hastighetsgivarhålet"........... Är det någon (Jankro tex) som vet om den risken finns eller om det bara är snack för att skrämma oss amatörer?
--------------------------------------------------------------------
Hejsan Göte J, jag är inte helt säker men jag tror att man kan och kanske bör fylla även 3'dje generationens låda i hålet där backljuskontakten sitter. Jag tror att även det sitter skapligt för fyllning men är troligen lite trångt, men har aldrig gjort det själv.
-----
Tredje generationens låda har ju i princip inte heller något problem med att femte växeln går sönder. Det finns ju omväxlade drev även till den lådan, men det är mest för att få en bra utväxling motorvarv/låda och inte för att det behövs för hållfastheten.
-----
Jag har en liten idé om oljebyte i växellådor. Eftersom det ofta inte står något om byte, och ibland något om väldigt långdragna intervaller så brukar jag föreslå att det verkar vettigast att byta oljan kanske efter några tusen mils körning efter ny. Då har troligen lådan nött in sig och det kan vara läge att få ut metallspånet som nötts bort och finns i oljan om det inte fastnat på magneterna som brukar finnas i lådan.
Sedan kan man troligen skjuta upp bytena till samvetet säger till om byte.
Om man skall få ut så mycket som möjligt av partiklar i oljan så bör man köra bilen och så snart som möjligt ta bort pluggen och tömma medans partiklarna är uppvispade i oljan.

M.v.h. JANKRO

Ps. Såg nu att Topaz hade ett inlägg om hålet till backljuskontakten också. Så slang tratt och tålamod är nog det rätta, som i första och andra generationens lådor.
 
Senast ändrad:
Toppen