• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Hej!Jag har en fiat 2013 3,0 med automatlåda,robotväxlad.bilen har gått 7000 mil .nu undrar jag vad det brukar bli för fel och om det är ett allvarligt fel jag har.står i spanien och får inte i någon växel alls.bilen ryckade för några dagar sen vid start,men nu går det inte att få i någon växel.har kollat säkringer,hela. Igår fick jag nästan i backväxeln men lådan gnisslade tänder.det funkar så att man måste trampa på bromsen om man vill starta motorn eller lägga i en växel,men nu går det att starta motorn utan att trampa på bromsen.verkar vara något elektriskt fel.
någon som vet vad det kan vara för fel?
har bokad bärgningsbil och verkstad på tisdag,men undrar förstås om det ska kosta skjortan.
tacksam för svar. Mvh golddigger
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Växellåda

Vad du kan göra själv är o kolla att du har rätt nivå i dom två oljebehållare samt att nolla elektroniken genom att lyfta av ena batterikabeln på batteriet under fötterna på förarplatsen, går att göra utan verktyg.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Växellåda

Hej topaz. Jag har provat att nolla genom att ta bort ena batterikabeln .men var sitter oljebehållaren.man kan ju tänka sig att det inte funkar utan olja om det är hydraulik.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Växellåda

IMG_0408.JPG
Så här ser roboten ut sitter på den manuella lådan, det stora runda locket är till kopplingen den lilla med avluftning är till växlingen. :)
IMG_0426.JPG
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Växellåda

Idag har jag komstaterad att den lilla behållaren som bara rymmar en halv deciliter var tom.Topaz som jag ringde till sa att det var bromsolja jag skulle fylla i.lånade en halv deciliter från bromsbehålleren.sen fick jag i växeln,men inte helt bra.efter 6 timmar hade robert i lådan sugit i sig oljan.nu funkar växlarna.ska kolla söndag.är det bra ska jag åka till fiat på tisdag o fylla den andra behålleren som rymmar 0,7 liter ,men är nästan tom.jag tror att felet är borta tack vara tips från er på husbilsklubben.stort tack till er.
inte kul att stå i spanien med fel på husbilen.men folksam har faktisk ordnad med bärgning o verkstad evt lånebil,hotell och evt hemtransport.en stor eloge till dom,känns tryggt.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Växellåda

Bra att det blev ok.
Fiat servicen glömmer bort så man skall själv kolla så är man på säkra sidan också byta ibland.

Väldigt viktigt att få rätt olja och vätska har läst här att nån fått fel vätska/olja blev väl renovering av systemet.

Leif
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Växellåda

Därför gör jag servisen själv.bl.a fyllar jag oljefiltret innan montering,det gör inte fiatverkstan.bilen genomgått på våran verkstad,lika med.. gått in genom ena dörren och ut genom den andra.men inte upplysas det om något tekniskt i instruktionsboken utöver hur man tömmar askkoppen eller justerar sätet.allt tekniskt....kontakta en fiatverkstad. Bättre var det på äldra bilar t.ex volvo.instruktionsboken beskrev förgasare,växellåda sprängskiss på det mesta, jag har en instruktionsbok för duett 65 som jag har ägd.verkligen gör det själv.dessutom lätt o enkelt att meka med.bättre för? Ja.
 
Toppen