• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej alla!

Någon som vet, eller har ett bra tips på, var man kan få en värmeväxlare monterad?
Bilen är en Bürstner T 625:a -02.
Ämnar köra hela vintern. Vore bra med en "växlare" har jag förstått.
Tacksam för tips.
MVH
HBK 2483 Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Har frågeställaren luftburen eller vattenburen värme i bodelen ?

Min uppfattning är att montera ett extra värme element och montera i bodelen om man har luftburen värme är onödigt för värmen från bilens ordinarie värme element räcker gott och väl till i våran .
Om man gör detta måste ju det monteras en fläkt annars blir det bara strålningsvärme .

En värme växlare är väl ett element med 2 slingor där motorns kylvatten värmer upp den andra slingan som då är kopplat till bodelens vattenburna system , på så sätt värmer man ju bodelen med bilens kylvattensystem under färd eller om man har webastovärmare .
När man står med värme på bodelen kan man ju värma upp motorns kylsystem innan färd .

Skillnaden mellan ett värmeelement och en värmeväxlare är väl den extra slingan .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Värmeväxlare

Om man har luftburen värme är nog den enda lösningen att sätta in en plattvärmeväxlare i bilens varmvattensystem, (exemp. 7995-3 hos Hjärtmans Kr. 1995.-) som tillsammans med en cirkulationspump kan lösa problemet. (behövs troligen circulatinspump på båda sidor-)
Svårigheten kan bli att kunna tömma värmeväxlarens vatten som ej innehåller frostskydd.
Alternativet är en "typ" Webastovärmare men då blir det helt andra kostnader.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Värmeväxlare

Det känns nästan som att de som skrivit de sista inläggen inte har läst resten av tråden? :)
Hej Montreal.
Det är nog du som har rätt i detta med värmeväxlare.
Har man en "VINTERBIL" då är det monterat en växlare.Man värmer bodelen under färd.
och mororn hålls varm vi stopp om pannan eller el på på kopplad. Vid Värmeväxlaren finns en kran så den går att stängas av under den varma tiden på året.(Den tid på året då sommarbilarna kommer ut ur ladan.)
/Vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Det känns nästan som att de som skrivit de sista inläggen inte har läst resten av tråden? :)

Hur menar du ?

Jag läste 1:an inlägget + en del till och han ville ha en värmeväxlare för han skulle köra hela vintern ( blir många mil det ;) ) men han anger inte om han har luft eller vattenburet system och skall han ha en värmeväxlare så får han ju dra ett vattenburet system i bilen om han inte har det .

Menar du annars att även ett element som ger strålningsvärme typ det som redan sitter i bilen till kupévärmen kallas även för värmeväxlare , jag kallar det för värmeelement ?
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Hej alla!

Uttryckte mej lite diffust, vid min fråga.
Jag har vattenburen värme.
Ledsen om jag ställt till förtret. Har inte fått till "växlaren"än.
Blev inget vinteråka, på grund av kända skäl. Snön alltså.
Diseldriven motorvärmare, som är inkopplad på motorn. Går det att vidareutveckla för hopkoppling med bodelen? Vad krävs?
MVH
HBK 2483 Bengt
 
Toppen