• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej alla!

Någon som vet, eller har ett bra tips på, var man kan få en värmeväxlare monterad?
Bilen är en Bürstner T 625:a -02.
Ämnar köra hela vintern. Vore bra med en "växlare" har jag förstått.
Tacksam för tips.
MVH
HBK 2483 Bengt
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Hej Bengt, kan tyvärr inte bidra med någon information till dig, mer än sök på "värmeväxlare" på nätet,
Däremot kan jag berätta att det satt en värmeväxlare i våran T 625:a när vi köpte den för några månader sedan, befinner oss för närvarande i Stockholm, är inte mer än 1-2 plusgrader ute och värmeväxlaren ÄR GULD VÄRT,
Lyfter samtidigt upp tråden med detta inlägg så får vi se om någon annan kan bidra med mera information,
Ha det bra därute i "kylan"
Lennart

Ps har inte hunnit bytt våran "Avatar bild" ännu Ds
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Värmeväxlare

Även bland båttillbehören kan man finna en bra (4kw) värmeväxlare för c:a 1.500.-.
Med lite slangar, kran och el-koppling ligger man nog runt en 2.000, i alla fall om man gör jobbet själv.
Är det inte fullt under någon av stolarna fram kan det vara en lämplig placering, man slipper allt för långa slangar.:)

(Kollade på Hjärtmans art.nr 4946-4)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Värmeväxlare

Hej.
För att använda värmeväxlare,så måste man ha vattenburen centralvärme,då använder man motorns värme till att värma bodelen och varmvatten under färd.
Mvh Jan-E
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

Nej det behöver man inte, det som här kallas värmeväxlare är oftast ett extra värmeelement med fläkt kopplat till motorns kylsystem så att man får extra värme i motordelen under körning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Värmeväxlare

Nej det behöver man inte, det som här kallas vämeväxlare är oftast ett extra värmeelement med fläkt kopplat till motorns kylsystem så att man får extra värme i motordelen under körning.
Hej.
En värmeväxlare är en värmeväxlare och ett värmeelement (samma som man har i bildelen) är ett värmeelement.Man kan inte jämföra äppel och päron.
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Värmeväxlare

Hej!
I min gamla Pilot hade jag en värmeväxlare som jag kunde använda under färd..den hade ett luftburet värmesystem för övrig gasoluppvärmning, jag tror att det gick en slang från motorn till värmeväxlaren!
/Pilot
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Värmeväxlare

hej,Bengt
Har en lika bil o årsmodell med vattenburen värme o "plattvärmeväxlare med 12v pump
för att kunna värma motorn vid kallstart,samt även använda när vi åker med husbilen,fast då använder man inte pumpen.Fast när det är kallt under -20 fick vi stötta med gasol för att få rätt motortemp.Funkar utmärkt Höst o Vår.Har du luftburen värme
får du komplettera med en konvecktor med fläckt från motorn se sid.78 Kama katalogen.
Hälsn.Ivar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

Det känns som begreppen är lite sammanblandade när det gäller "värmeväxlare"?
Jag tror man kan uttrycka det ungefär som Harmony här ovan: Om man har vattenburen värme i bilen kan man installera en värmeväxlare mellan motorns kylvattenkretslopp och den vattenburna värmens kretslopp så att värme kan överföras däremellan. Om man har luftburen värme kan man installera en konvektor "värmeelement" med fläkt som är ansluten till motorns kylvattenkretslopp för att få mera värme i bodelen, dock kan ingen värme överföras från bodel till motor med detta system, men det kan värma bodelen bra under körning om motorns värme räcker till! :)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Värmeväxlare

När vi hade samma bil och årsmodell var det ett ständigt sökande och funderande, kring frågan om att hitta rätt värmeväxlare och montering, till dess att vi bytte märke och allt var standard från början. Jag tror Östgöta Camping hjälper dig. Det är verkligen toppen att ha det.
Mvh Matts Torebring
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Det känns som begreppen är lite sammanblandade när det gäller "värmeväxlare"?
Jag tror man kan uttrycka det ungefär som Harmony här ovan: Om man har vattenburen värme i bilen kan man installera en värmeväxlare mellan motorns kylvattenkretslopp och den vattenburna värmens kretslopp så att värme kan överföras däremellan. Om man har luftburen värme kan man installera en konvektor "värmeelement" med fläkt som är ansluten till motorns kylvattenkretslopp för att få mera värme i bodelen, dock kan ingen värme överföras från bodel till motor med detta system, men det kan värma bodelen bra under körning om motorns värme räcker till! :)
Håller med dig i allt ovan Montreal inkl om motorns värme räcker till(?) men jag vet inte hur denna anordning funkar i praktiken?

Får man ut mer värme inne i bilen om man installerar en värmeväxlare "än om man enbart använder bilens ordinarie värme", eller omfördelar man bara den tillgängliga värme från motorn (förutsätter att man inte sänker motorns arbetstemperatur).
Vad är motivet för en värmeväxlare om det inte finns mervärme som kan levereras in i bilen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

Jag har satt in vintertermostat (92 grader) och satt igen några intag i grillen, då kan jag köra både vanliga värmen och det extra värmeelementet. Med det igång fördelar sig värmen mycket bättre i hela bilen. Utan termostaten och igensättningen av luftintagen räckte motorvärmen inte till nedåt -15grader. Alltså motorns temp sjönk nedåt eller under 80 grader. Om motorn inte kan leverera tillräckligt med värme blir det ju ganska meningslöst, och dessutom går ju motorn för kallt, vilket ju inte är nyttigt!:confused: :)
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Borde inte värmeväxlaren vara inkopplad efter termostaten på motorn med en trevägskran/ventil så att det bara är överskottsvärme man tar hand om. Annars riskerar man ju ta ut för mycket värme så motortemperaturen blir för låg. Moderna dieslar är ju så effektiva att det ibland måste till extravärmare. Eller är cirkulationspumpen styrd av motortemperaturen pånågot sätt?
// Göte J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

På vår bil finns ingen separat cirkulationspump eller "kran", värmeuttaget styrs egenligen av om fläkten är av eller på, respektive vilken hastighet man använder (vi har tre fläkthastigheter) vi har aldrig använt mer än den lägsta, det räcker gott! Med mina modifieringar med termostaten o.s.v. kommer vi vid körning vintertid inte under 80-85 graders motortemperatur, men ibland upp till 90 grader i branta och långa uppförsbackar. :)
 
Senast ändrad:

Ulla & Stefan

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Skövde
HBK-Nr
5893
Medlemskap
2021
Sv: Värmeväxlare

måste bara påpeka att du har fel, vi har en likadan bil som frågeställaren med den skillnaden att det är trumavärme i denna .sitter en orginalväxlare i denna som tar värme från bilmotorn , funkar kanon!!!!:swoon:
 
Toppen