• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeljus

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Här följer en lite smålustig analys!
Ett billigare alternativ till uppvärmning är att köpa Ikeas värmeljus (100 st för 24:90). Ett sådant ljus brinner i 4 timmar. Totalt avgiven energi för hela förpackningen värmeljus blir:

100 ljus · 4 h · 0,1 kW = 40 kWh.

Uppvärmning med värmeljus är alltså billigare än eluppvärmning! Nackdelen blir att för att motsvara 1000 W, som är lägsta nivån på elpatronen, behövs 100 värmeljus som måste bytas ut var 4:e timma under hela dygnet
:twitcy:!

Rätt eller fel ni som vet????

https://www.youtube.com/watch?v=Mg2ctmftvCQ&t=86s
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Värmeljus

Ja 1000 kW är ganska mycket, men Largu menar säker 1000 W.

Nåja, det är i alla fall inte så bra som exemplet visar. Ett värmeljus består av 12g paraffin och ger en effekt på ca 38W. Inte 100W. Så för att motsvara elpatronen så behövs 26 ljus till en kostnad av 6kr 50öre (100 ljus för 25 kr = 25öre/st). Så priset på en kWh blir 6.50 kr. Billigare med el, eller?

Hur gjordes beräkningen? Paraffin har ett värmevärde på 46kJ/g, väger 12g och brinner i 4 timmar. Utvecklar total energi = 12*46 = 552kJ. Effekten = 552*1000/4tim/3600sek på en timme ca 38W.

God Jul och elda försiktigt :)
Hans
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus

Ursäkta 1000W skulle det vara. Ändrat ! Och ett värmeljus ger 1W ca det är jag ganska säker på!Ursäkta debaclet med nollor och decimalkomma Ha, ha....
 
Senast ändrad:

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus

Hej du Largu!
Du har nog fått decimalkommana litet fel. Så som du har antagit att ett värmeljus skulle ge 100W (=0,1 kW) skulle det bara behövas 10 värmeljus för att ge sammanlagt 1 kW. Det är väl i och för sig inte omöjligt att ställa upp i en husbil men jag skulle allvarligt vilja varna för det. Vi har ju brandfaran men allvarligast är nog att ljusen förbrukar syre och producerar vatten.
Du måste nog vädra bort både värmen och vattnet för att få syre!
Dessutom vill jag ifrågasätta om ljusen verkligen ger 100W. Måste nog mätas.
Skulle nog hålla mig till el eller en gaspanna med balanserat drag och avgas utifrån.
Lycka till
Claes
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus

Varför heter det värmeljus? Jo, för att de passar i sådan där manick som blev populär för många år sedan för att ställa kaffepannan eller tekannan på för att hålla drycken varm. Är de varmare än andra ljus? Nej.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus

Undrar hur mycket CO ett ljus producerar?? Eller hur mycket O som konsumeras?
Michael Johansson: drygt 50 ljus om jag räknar rätt! När blir det farligt? Måste nog undersökas! Någon som vet?

En annan typ av fara är att ställa ljusen för tätt. Då kan de bli för varma, börja koka och flamma upp med stora lågor. Jag har varit med om det en gång och det var inte roligt. Lämnar aldrig värmeljus brinnande i tomma rum efter det.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Värmeljus

MatsS: Kallas övertändning och risken är stor man ställer dem tätt. Några cm brukar jag tillämpa
Kom ihåg att öppen låga aldrig ska lämn
as obevakad
 
Toppen