• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt går ej

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hjälp igen, värme/ac-fläkt, bildelen, går bara på full fart inte på 1,2 och 3-hastighet, är i Mosel behöver lsgomfart till ac, bilen Bürstner Elegance i I710, fiat -08
Lennart
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Som Volker&Titti säger:
När bilens ventilationsfläkt enbart går på högsta hastighet brukar det vara motståndsbryggan som brukar sitta infälld vid fläkten som gett upp eftersom högsta hastigheten är kopplad förbi motståndet.

Om fläkten även går på nån lägre hastighet så det troligtvis kabelproblem eller fläktvredet som krånglar.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Dessutom brukar själva motstånden vara hela. Det är bara termosäkringen som sitter på toppen som utlöser! Men den är svetsad dit, så man får använda delar från "sockerbitar" om man ska krångla dit en ny.
Enklast köpa nytt motstånd med hel termosäkring. Men vad gör man inte för att få säga " Kan Själv"!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Hade exakt samma i våras. Fläkt fungerade bara på läge 4 fiat 2008. Det var kontakrhuset som hade blivit för varmt. Kunde rycka lite på kontakten så fungerade det ibland. Köpte en utbytes kontakthus med kabelstumpar som jag fick skarva ihop. För att få ut motståndet med kontakt får man skruva ur skruven klämma och dra det sidledes.
För mej var det inget fel på motstånden. Sitter precis vid fötterna på passageraren.
kontakt fläktmotstånd fiat ducato - Google Search

Arne B
 
Toppen