Värme husbil

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Lotta o Stefan, 29 December 2018.

  1. Lotta o Stefan

    Lotta o Stefan HBK Medlem

    Inlägg:
    127
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13588
    Hej
    Trevlig fortsättning o ett gott nytt husbilsår.
    Vi bytte bil till en Mc Louis. i denna bil finns två termostater, en som är likadan för hantering av gasolvärmen.
    samt en som skall kunna hanterar värme som drivs av el.
    Nu begriper jag inte riktigt hus denna fungerar har provat olika alternativ.
    det ända tillfället där jag får någon effekt är när gasolvärmen är på och el termostaten är på, då tycker jag att golvet blir lite ljummet.

    Kan någon instruerar mig hur det fungerar.
    Mvh Stefan
     
    P.B.S gillar detta.
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,460
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Prova dessa filmer.





    Tillbringade julhelgen i en Mc Louis och provade dessa reglage själv.
    Det fanns inget hopp att få 15 grader i bilen på el när det var runt nollan.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,379
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Hur mycket effekt är elelementet på? det kanske krävs gasol också för att hålla värmen.
     
    Montreal gillar detta.
  4. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,839
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Elementet är 900/1800w.
     
  5. oskobe

    oskobe HBK Medlem

    Inlägg:
    417
    Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12585
    Vintercamping funkar inte utan gasol. Att åka till en caping för flera hundra lönar sig inte om det bara är elen man är ute efter. Gasol kostar kanske i snitt 100-300 kr/ dag. Elplats ofta 400... ladda behövs varannan dag eller så. Då äker vi och handlar samt tömmer fyller och får på så sätt laddning.
     
  6. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,379
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Det är troligt att du måste stötta med gasol när temperaturen sjunker nedåt noll grader, truman ger ju inte mer värme än en kupevärmare.
    Kan du inte ladda via elstolpe då och då ,krävs elverk om du ska vara ute längre tid.
     
    Senast ändrad: 29 December 2018
  7. Lotta o Stefan

    Lotta o Stefan HBK Medlem

    Inlägg:
    127
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13588
    Tack all information.
    Att jag inte söker på you tube. Tänkte inte på detta.
    Ska kolla igenom filmerna och pröva när vi ta ut bilen.
    Stefan
     
  8. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,025
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

    För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

    Vackert väder: 1 brännare
    Kallt: 2 brännare
    Väldigt kallt: 3 Brännare


    Varje brännare var på 2 000 watt.

    Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

    Vackert väder: elpatron
    Kallt: elpatron + 1 brännare
    Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


    Konklusionen blir alltså att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

    Pålle
     
    Chippen, Stig, J.Bergsten och 4 andra gillar detta.
  9. Julle o Gunvor

    Julle o Gunvor HBK Medlem

    Inlägg:
    225
    Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    567
    IMG_20181230_160842.jpg IMG_20181230_160852.jpg Känner att jag kanske har ett tips
    Har nu vår tredje husbil halvintrigerad
    Konstaterar att den typen av husbil inte har elpstron som räcker till
    Kan också konstatera att värmekomforten i förardelen är undermålig
    Har köpt en elfläkt ( har mycket låg ljudefekt) hos hsvensson som jag kompliterar elvärme med
    Ställer den i framändan
    Kör med 800w
    Steg 1 på fläkten
    Med hjälp av fläkten klarar vi flera minusgrader
     
    kenjon och Anja gillar detta.
  10. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,379
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Tänk på att 10A troligen inte räcker om du gör fläkten också.
     
  11. enokalma

    enokalma HBK Medlem

    Inlägg:
    43
    Kommun:
    Bengtsfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14984
    Hej alla intresserade av värme i husbil!!
    Mina erfarenheter av värme i vår husbil då det är cirka noll grader och därunder är, med Truma, att man behöver både el och gas samtidigt. För min Rapido, som inte är vinterbonad, räcker det med "en pinne", dvs 900 W, kombinerat med gas. Blir fort jättevarmt.

    Jag vill dock skarpt varna för att använda allt för billiga värmefläktar (inte element). De flesta billiga värmefläktar har enbart plastdelar som snurrar runt själva fläktdelarna och ligger och skaver "plast mot plast" hela tiden när värmefläkten är påslagen.

    Vi hade tyvärr en sådan billig lösning som stod påslagen dygn efter dygn tills den tog eld. Ren tur att vi upptäckte det i tid. Svart sot precis överallt!!
    Därefter köpte jag en fläkt med rejäla kullager av metall för rörliga fläktdelar. Den heter ECOMAT 2000 – Version CLASSIC Plus. Kostar några tusen. Den har gått konstant dygnet runt från ca slutet av oktober till och med april under minst fem år i syfte att hålla värmen i husbilen under avställningsperioden.
    Detta är mina erfarenheter.
    Med vänliga hälsningar.
    Enokalma
     
    Bengt Rehngren, kenjon, Stig och 7 andra gillar detta.
  12. Julle o Gunvor

    Julle o Gunvor HBK Medlem

    Inlägg:
    225
    Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    567
    Vi har använt fläkten flera år med gott resultat
    Det borde gå i andra husbilar också
    Observera att endast 800w har andvänts
    Aldrig något säkringsproblem
     
    Anja gillar detta.
  13. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,460
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Våra 25 kvadratmeter behöver en effekt på ca 2,5 Kw för att hålla 21 grader när det är -5 till -10.
    Baserat på en gasolförbrukning mätt med våg under 24 timmar.
     
    Växjö Peter gillar detta.
  14. Pelle&Lena

    Pelle&Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    2,296
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    570
    Vi köpte vintertäcke och fick bort kallraset från framdelen på husbilen, helt perfekt, kör bara på el nu.
    Är -3 nu och 22 grader i vår husbil en halvintegrerad.
    /Pelle
     
    Montreal, leri, kenjon och 1 annan gillar detta.
  15. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    31
    Kommun:
    Nyköping
    Var på skidresa med husbilen förra vintern. En vecka med -15 på dagen och ner mot -25 på natten.
    Körde en kupe´värmare på 500w i förarkabinen och hängde en yllefilt i utrymmet mellan framstolarna. Sedan en kupévärmare på 1500w i bodelen. Gasolen ställde jag på 15grader så den kunde gå in och stötta om det behövdes. Vi höll runt 21 grader inne hela veckan och gasolpannan användes bara på morgonen för att tina vattenröret till köket som frös varje natt. Summa kardemumma: det räckte med 2kw för oss (2v+2b+hund).
     
  16. Ingrid o Pålle

    Ingrid o Pålle HBK Medlem

    Inlägg:
    3,025
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Kupévärmare + yllefilt låter som en farlig kombination, i varje fall om yllefilten skulle råka ramla ned och hamna över kupévärmaren.

    Dessutom: Om det var +21 grader hela tiden, hur kunde då vattenröret frysa nattetid?

    Pålle
     
    Stig, Livsnjutaren, Leifw och 1 annan gillar detta.
  17. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,793
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Problemet med bruk av løse varmere er at det ikke varmes inne i skåp og mellomgolv - dette fører lett til frosne vatnrør om ytterisolasjonen er marginal.
     
  18. Livsnjutaren

    Livsnjutaren HBK Medlem

    Inlägg:
    238
    Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512
    Att värma med bara kupévärmare och element är ett misstag som många gör, det är ju under golv och skåp vid frostvakt, rör m.m som värmen gör nytta! Sen kan man ju ha en kupévärmare som tex. är riktad mot förardelen. Men absolut inte så bilens termostat slår ifrån Truman/Aldén värmaren.
     
  19. Bäckis1843

    Bäckis1843 HBK Intresserad

    Inlägg:
    31
    Kommun:
    Nyköping
    Kupévärmaren stod på golvet framför förarstolen och filten bakom stolen så det var ingen risk för överläggning.
    Vattenröret frös för att det var idiotiskt placerat (under en liten plåt vid kylskåpets nedre ventilationsöppning, där även slangen till ett värmeutblås ligger).
    Det byggdes om isamband med byte till kompressorkyl i somras samt försågs då även med en kort värmekabel som extra säkerhet.
    Har inte varit tillräckligt kallt än för funktionstest.
    Med gratis el under en fjällvecka kör man minimalt med gas...
     
    husbilar, Annar och J.Bergsten gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.