• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

En liten beräkning på värdeminskningen kan se ut så här:
År 2000 inköpspris 900.000 såld år 2007 för 400.000:-. Månadskostnad nästan 6.000 kronor.
Köpte bilen 2007 och med ett marknadspris på 300.000 ligger månadskostnaden på c:a 900:-.

Att det andra kostnader som belastar totalen för en äldre bil än en nyare är ju en självklarhet.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Enligt en försäljare jag pratade med sjunker värdet på husbilen med ca 7%/år med 700 körda mil. Detta är generellt, första året på en ny husbil kan ju vara mer men det är siffror man kan räkna efter om dom nu stämmer. Sen får man värdera det mot vad man annars kan göra för pengarna. Har man redan husbil så har man ju redan gjort valet, iaf just nu :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Alla har nog inte obegränsat med pengar!

Vad är det som säger att jag har det. Ser det mera som att om man skaffat en husbil man vill ha och äger eller lånar så blir värdeminskningen ointressant. Är värdeminskningen ett problem så har man köpt för dyr husbil.
Tyvärr tror jag att alldeles för många överbelånar sig och känner krav att nu måste den användas.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad är det som säger att jag har det. Ser det mera som att om man skaffat en husbil man vill ha och äger eller lånar så blir värdeminskningen ointressant. Är värdeminskningen ett problem så har man köpt för dyr husbil.
Tyvärr tror jag att alldeles för mång överbelånar sig och känner krav att nu måste den snvändas.

Var ett svar på din fråga om varför man ska fundera på värdeminskningen och inte ett påstående om din ekonomiska situation.

Visst måste man alltid ta hänsyn till värdeminskningen vid ett så stort köp som husbil. Man kan av olika anledningar bli tvungen att sälja omedelbart och bör därför i förväg vara medveten om vilka konsekvenser det kan få.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

Vi köpte vår 2005 Weinsberg vintern 2007 för 400.000 SEK (tyskimport som såldes via en handlare som arbetade med Bergholm (Knaus Weinsbergs generalagent) som leverantör - verkade funka med garantier - (fick hjälp med en fuktskada direkt efter köp).
LF värderade bilen, efter totalskada (anlagd brand nu i sommar) till 265.000 SEK. I den värderingen ingick extrautrustning och lösöre som förstördes vid branden.

Med det som utgångspunkt så kostade bilen 15.000 kr/år i vädeminskning, kanske något mera om man skulle försöka värdera all utrustning och allt lösöre som gick förlorat i branden.
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

Den upplevelse som min husbil har givit mig och min fru går inte att värdera i pengar, Vi gamla människor kommer ut varje sommar. Mina föräldrar kom aldrig ut.
vilket jag idag tycker väldigt mycket synd om. De känner ej av detta i sin grav
vilket jag funderar på.
Var glad för varje dag du får röra dig i frihet och köra vart du vill. Det kunde de ej.

Det är ju bara pengar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Den upplevelse som min husbil har givit mig och min fru går inte att värdera i pengar, Vi gamla människor kommer ut varje sommar. Mina föräldrar kom aldrig ut.
vilket jag idag tycker väldigt mycket synd om. De känner ej av detta i sin grav
vilket jag funderar på.
Var glad för varje dag du får röra dig i frihet och köra vart du vill. Det kunde de ej.

Det är ju bara pengar.

Så jävla sant
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad är er åsikt om detta.
En bekant till mig berättade att med värdeminskning på en ny husbil med en kostnad omkring en million räknar man ett tapp på 20% första året för att sedan fortsättningsvis minska med 10% under några år.
Med alla övriga kostnader med skatt, försäkring, tillbehör, service, däck, reparationer, fukttest, drivmedel, gas, väg, bro, båt, och övernattningskostnader mm.
Det blir ett mycket dyrt sätt att leva på om man inte kan utnyttja husbilen fullt ut.

Visa bilaga 115110
Detta är kanske ett alternativ om man bortser från friheten.

Krister.

Tror att du tar till i underkant. Minst 25% första året och efter fem år har värdet halverats. Efter 15-20 år är värdet 0. En dyr men trevlig fritid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Värdeminskning husbil.

Enkelt! Det är bara att kolla på Blocket så ser man värdeminskningen. I detta fall runt 95000/år.

Carthago Opus Mercedes 2,7 CDi ALDE B-kort fö
Säljes av: Sluta Leta Bil AB 10 augusti 16:05
Visa på karta (Norrköping)
565 000:-

Carthago Opus Mercedes 2,7 CDi ALDE B-kort fö
Årsmodell: 2005
Mätarställning: 11820 mil
Färg: Vit Blå
Typ: Husbil-integrerad
Info: Diesel, ABS, AC Bodel AC Bildel, Antispinn, Takluckor, Servo, Backkamera, Radio, CD-växlare, Airbag, Dimljus, Elspeglar, Dimljus, Antispinn, Dammsugare, Dubbelgolv, Vinterisolerad, Dusch, Toa, Kyl o Frys, El-markis, Parabol med digitalbox, El-gardinvindruta, Elspeglar, 2 Ägare brukare, Servicebok, Stereo, Cd-box, Svensksåld, TV med automatparabol (Oyster Digital), 2 Gasolflaskor, Släpvikt 2.000kg, Vridbara framstolar, Vattentank 150 liter, Spillvattentank 250 liter i uppvärmt område, Stort garage, Servicebok, Årsskatt 5.642:- Tjänstevikt (faktisk vikt)4.050kg, Vi finanserar. Eventuellt hela beloppet, B-Körkort taget före 19996 gäller eller C- körkort Vi reserverar oss för felskrivningar och eller felaktig information, Nypris i grundutförande 1.500.000:- ALDE - vattenburen värme

Antal bäddar: 5
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Tror att du tar till i underkant. Minst 25% första året och efter fem år har värdet halverats. Efter 15-20 år är värdet 0. En dyr men trevlig fritid.

Om detta stämmer kan du gärna förmedla en Sunligh A72 2011 eller motsvarande för 250-300 papp till mig så köper jag direkt!:D

/Peter
 

chgust

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
17840
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Hmm, är det verkligen begränsat antal som får köra +3.5t? Tog man körkort vid 18 års ålder o inte haft det indraget så får alla över 39 år köra det på sitt b-körkort. Måste säga att jag inte sett speciellt många husbilsägare yngre än så ;-).
Ute på första långtrippen med husbilen vi köpte i höstas. Hitills värd varenda krona den kostat.
Hälsningar från 4.25ton just nu i Hohnstorf Tyskland.

För varje år som går så blir det ju i alla fall färre och färre som får köra bilar +3,5t utan att ta nytt kort.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Värdeminskning husbil.

Om detta stämmer kan du gärna förmedla en Sunligh A72 2011 eller motsvarande för 250-300 papp till mig så köper jag direkt!:D

/Peter

Är inte i branchen men om du hade en och skulle sälja kontant utan inbyte får du nog inte så mycket mera. Billiga bilar sjunker litet saktare och riktigt dyra fortare i början. De billiga tappar mera på slutet då de nog inte håller lika länge.
Klart är att man nog bör skriva av i princip hela värdet när bilen är runt 20 år.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Re: Sv: Värdeminskning husbil.

Är inte i branchen men om du hade en och skulle sälja kontant utan inbyte får du nog inte så mycket mera. Billiga bilar sjunker litet saktare och riktigt dyra fortare i början. De billiga tappar mera på slutet då de nog inte håller lika länge.
Klart är att man nog bör skriva av i princip hela värdet när bilen är runt 20 år.

Så bilar från 1987-1990 får man gratis? Har sett så många bilar av dom årsmodellerna på blocket för upp till 85000kr minst.

Du borde vara handlare, då skulle jag köpa billigt av dig och sen höja och sälja i min tur :D
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Vad är er åsikt om detta.
En bekant till mig berättade att med värdeminskning på en ny husbil med en kostnad omkring en million räknar man ett tapp på 20% första året för att sedan fortsättningsvis minska med 10% under några år.
Med alla övriga kostnader med skatt, försäkring, tillbehör, service, däck, reparationer, fukttest, drivmedel, gas, väg, bro, båt, och övernattningskostnader mm.
Det blir ett mycket dyrt sätt att leva på om man inte kan utnyttja husbilen fullt ut.

Visa bilaga 115110
Detta är kanske ett alternativ om man bortser från friheten.

Krister.
Kan du hitta ett sådant boende vid en strandkant en ljummen sommarkväll , ? Sälj husbilen . :)
 
Toppen