• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vad är er åsikt om detta.
En bekant till mig berättade att med värdeminskning på en ny husbil med en kostnad omkring en million räknar man ett tapp på 20% första året för att sedan fortsättningsvis minska med 10% under några år.
Med alla övriga kostnader med skatt, försäkring, tillbehör, service, däck, reparationer, fukttest, drivmedel, gas, väg, bro, båt, och övernattningskostnader mm.
Det blir ett mycket dyrt sätt att leva på om man inte kan utnyttja husbilen fullt ut.

DSC_1494.JPG
Detta är kanske ett alternativ om man bortser från friheten.

Krister.
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Värdeminskning husbil.

Nu har vi ingen husbil än men är på gång.
Jag ser det som en investering i livskvalité.
Hotell bor jag på i jobbet mellan varven och är inget alternativ.
Jag tycker ett hotellrum är så tråkigt.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Värdeminskning husbil.

Intressant spörsmål. Jag köpte en 4 år gammal husbil för 315 000 kr. Nu, 8 år senare, kan jag troligen sälja den för 150 000 kr. Det blir en genomsnittlig värdeminskning på runt 20 000 kr per år.
Så det går utmärkt att vara husbilsägare utan att vara rik.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Värdeminskning husbil.

jag håller med trådskaparen ! all fritid kostar mycket men ibland undrar man om det är värt det ? blir många bed and breakfast ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Värdeminskning husbil.

Det finns flera faktorer som påverkar värdeminskningen. Spektrat av köpare & efterfrågan är nog viktigast. T.ex HB över 3,5 ton har ju ett något begränsat köpare pga körkortet. Även storleken & utrustningen har ju betydelse beroende på hur man tänkt använda HB'n. Sedan är det väl som med allt annat nytt, värdeminskningen är störst i börja för att sedan plana ut. Priset man betalar för att ha tillgång till & nyttja en HB kan ju bara ägaren avgöra. Uppenbarligen tycker merparten att HB-ägandet är värt vad det kostar, i annat fall skulle det vara glest mellan HB'arna på vägarna.

Bennie
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Det beror väl helt på alternativet, dvs vad skulle vi göra om vi inte hade husbilen? Charterresor är inte billiga. Fritidshus är dyrare. Sitta hemma och navelskåda är mycket billigare.
Att sitta hemma på balkongen i två månader, som vi gjort nu, är inte kul!.
Husbilslivet är för oss värt varenda öre, förlåt krona.
Haft vår första och förmodligen enda husbil sedan 2008 och kört 14000 mil.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Intressant spörsmål. Jag köpte en 4 år gammal husbil för 315 000 kr. Nu, 8 år senare, kan jag troligen sälja den för 150 000 kr. Det blir en genomsnittlig värdeminskning på runt 20 000 kr per år.
Så det går utmärkt att vara husbilsägare utan att vara rik.

Ni får mer än 150 000kr.
Finns ingen 04 på blocket för den summan.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Värdeminskning husbil.

hur länge varar segel ? förstår att det beror väder o vind men är det vart femte år typ ? nyfiken :)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Kanske för att de hade landkrabbor ombord:twitcy::twitcy:
Under våra 20 år med sista båten köpte vi tre storsegel, tre fockar och två genuor. En fock kostade 21000kr 2007 och ett storsegel 29000 2008.
Vad nu detta har med trådskaparens fråga att göra:confused:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Är inne på fjärde husbilen sedan -08. Har köpt de när de är något år gamla, kört en säsong och sen sålt de utan värdeminskning, snarare ökning.

Så mitt tips är att låta någon annan ta första smällen, kör ett år och sälj därefter. Nuvarande husbil är redan tingad och ska lämnas till nästa ägare vid hemkomst från Kroatien om 4 veckor = gäller att få hem den i ett stycke :wub:. Överenskommet pris är ingen förlustaffär.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Värdeminskning husbil

"Värdeminskning husbil", intressant fråga. Vi har inte tänkt längre än skrotavgift om ca 10 - 15 år då knän o rygg SAMT dieselpriset har gjort sitt. Alla år därefter är som "skänk från ovan"!

Hälsning från vackra Kirkenes: 19 grader ute och strålande solsken, dags för grillen : )

image.jpeg
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Det finns flera faktorer som påverkar värdeminskningen. Spektrat av köpare & efterfrågan är nog viktigast. T.ex HB över 3,5 ton har ju ett något begränsat köpare pga körkortet. Även storleken & utrustningen har ju betydelse beroende på hur man tänkt använda HB'n. Sedan är det väl som med allt annat nytt, värdeminskningen är störst i börja för att sedan plana ut. Priset man betalar för att ha tillgång till & nyttja en HB kan ju bara ägaren avgöra. Uppenbarligen tycker merparten att HB-ägandet är värt vad det kostar, i annat fall skulle det vara glest mellan HB'arna på vägarna.

Bennie

Hmm, är det verkligen begränsat antal som får köra +3.5t? Tog man körkort vid 18 års ålder o inte haft det indraget så får alla över 39 år köra det på sitt b-körkort. Måste säga att jag inte sett speciellt många husbilsägare yngre än så ;-).
Ute på första långtrippen med husbilen vi köpte i höstas. Hitills värd varenda krona den kostat.
Hälsningar från 4.25ton just nu i Hohnstorf Tyskland.
 
Toppen