• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdehöjande utrustning på en husbil?

F

F.d. 56076

Guest
Har just beställt vår första NYA husbil efter ett antal år med begangnade bilar. Ni som har några års erfarenhet från nybeställningar av husbilar; vilken slags utrustning kommer att vara värdehöjande den dagen man byter in den? Naturligtvis har det mesta ett värde, men nu tänker jag, vad handlaren värdesätter (förutom automatlåda, det har vi tyvärr inte denna gång) när de tar in en 3-5 år gammal bil? AC i bodelen? Markis? Tuning till starkare motor? Remifront?

Är husbilar som personbilar? Som bekant får man aldrig tillbaka sina dyrt inköpta utrutningspaket till personbilen, utan väldigt få saker räknas som av värde när bilen blir begagnad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
"Fast originalutrustning" så som motoralternativ, val av växellåda påverkar ju alltid prisbilden så även vid inbyte.

Min uppfattning är dock att man alltid får höra något negativt om annan extrautrustning eller möjligtvis att det inte är av så stort intresse för andra köpare. Vilket naturligtvis är bluff och båg i mångt och mycket.

Jag tror man kan titta på vad majoriteten har för utrustning som de uppenbarligen värdesätter på sina bilar. Så svaren kanske lättast återfinns hos oss själva.

All uppskattar bekvämlighet i någon form OCH frihet. Dvs. utrustning som möter något av dessa önskemål skulle jag vilja påstå är värdehöjande jämfört med en bil som saknar motsvarande utrustning.

Frihet:
- Stor kyl/frys
- Stor vattentank
- Stor toatank alt. extra toakassetter
- Stor batteribank
- Bra solceller på lagom stor effekt
- Bra stor (lagom stor) inverter 12V till 230V

Bekvämlighet
- Hydrauliska stödben elle rmotsv.
- Elektriskt jalussie för frontrutan
- Back kamera
- TV-lösning ex. satelitmottagare (automatisk)
- Motorvärmarfunktion (värmeväxlare)
- Luftfjädring


Sedan tillkommer förmodligen också:

Säkerhet (för vissa):
- Brand & Gasvarnare
- Extra (ex. ASSA)
- Extra värmekälla, vintertid (ex. dieselvärmare)


Vad har jag glömt???

Vissa av dessa kostar lika mycket som en bättre begagnad bil (onödigt mycket tyvärr) medan andra är oerhört billiga (ex. brandvarnare).

Alla höjer kanske inte värdet på bilen men jag tror du (och andra) kan plocka och/eller fylla på listorna med vad ni själva värdesätter högt. Det är troligt att andra värdesätter samma funktion.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 56076

Guest
Anledningen till min fråga är att bilen vi byter in är en nästintill fullt utrustad husbil... (AC i bodelen, luftnivåreglering, Remifront, extraljus, frontbåge, cyckelställ, dragkrok, stor inverter etc etc...) den första ägaren har utrustat den till tusan och måste ha lagt 100k+. Samtidigt blev den inte uppvärderad speciellt mycket baserad på allt extrautrustning, utan min bild är att vi skulle fått ungefär samma värdering utan hälften av grejerna som finns på den. Vad är det som på riktigt lockar en beg köpare?
Personligen misstänker jag AC i bodelen och markis (som är väl i princip en förutsättning för många) samt automat och ev starkare motor på bilen, men är det fler saker?
 
F

F.d. 50422

Guest
Sett till mig själv, så visst jag gillar teknik o bekvämlighet, men om det skulle stå mellan 2-3 husbilar liknande mil årsmodell, så tittar jag mer på hur den ser ut in o utvändigt, visst väntar mig inte nyskick på en begagnad, men visst finns det dom som vårdar sina bilar o dom som inte bryr sig lika mycket på gott o ont :) så en välvårdad är mer värt i mina ögon, extra allt kan man mont senare om man nu vill ha det.
Men två välvårdade o den ena har tex solcell, så visst blir ju den lite mer intressant. inte lätt detta :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Alla är nog överens, man får inte en krona mer för extrautrustningen, vid ett inbyte. Lite bättre blir det ju om man kan resonera med nya ägaren. Vid våra senaste inbyten så plockar jag av det som kanske inte uppskattas av andra. Men det är ju så individuellt vad man uppskattar.

Vi flyttade vår Oysterinstallation till vår nya bil för alla ser ju inte på TV och en nyinstallation är ju kostsam. Extraljusen tar jag bort om de inte lämnar fula märken. Cykelstället får sitta kvar kvar, ev. Inverter likaså, batteribanken minskar jag, samma med antalet gasolflaskor.

Det blir en balansgång att kunna byta in en attraktiv bil och behålla något för att samtidigt minska sina extra kostnader för den nya. AC i bodelen? Nej, det är inget för oss. Så vi har alla helt olika syn på vad tillbehören är värda.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Igår hämtade vi vår nya husbil, husbil nummer 8, för oss.

När vi åkte från handlaren pratade vi faktiskt om just det här med värdering av utrustning och hur man värderar skötseln av sin bil.

De 7 bilar som vi haft som inbyte, har vi vid 5 tillfällen förhandlat fram ett mellanpris utan att handlaren överhuvudtaget sett vår bil. Vid 2 tillfällen har vi visat upp bilen, man gjorde en snabb okulär besiktning vid ett tillfälle och vid det andra tillfället kollade man om det fanns fukt.

Nu har det varit nyare bilar, där service, fuktkontroller, etc skötts enligt boken, utom vid första bytet där bilen var äldre och inte med väldokumenterad historia, därför fuktkontrollen.

Mina egna erfarenheter säger att husbilshandlarna arbetar efter samma modell som bilhandeln i övrigt, dvs en gemensam branschlista där man går efter märke, modell, årsmodell och miltal. Sedan finns det en liten förhandlingsmarginal som jag tror mera beror på hur duktig man är att förhandla än hur man skött sin bil, eller längden på utrustningslistan.

Tyvärr tror jag inte att de som är pedanter och sköter sina husbilar exemplariskt egentligen får betalt för mödan.

TommyD
 
S

Sören-6830

Guest
Tyvärr tror jag inte att de som är pedanter och sköter sina husbilar exemplariskt egentligen får betalt för mödan.

TommyD

Tråkigt om det är så, skulle själv aldrig köpa en bil som inte är lite åt pedantskötthållet, inte heller en bil där man gjort egna, kanske inte alltid så eleganta, lösningar.
Förresten, vad blev det för bil denna gång?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det blev en plåtis igen.

AA405495-A21C-4900-B80A-0147D830D591.jpeg

En annan färg, men det var inte de viktiga, nej det var att bilen har långbäddar.

Det här med bädden på tvärs var inte vår grej och påverkat att vi sovit väldigt få nätter i bilen.

Vår förra bil är absolut den husbil som givit oss minst bekymmer, det enda fel som vi reklamerade var att trycket på spolningen på toaletten var lågt. Ett fel som återförsäljaren fixade direkt. En slang som kommit i kläm när man monterade inredningen.

Jag skriver våra erfarenheter och det har varit att man kollar inte inbytet, varken exteriört, interiört, utrustningen och aldrig har man provkört bilen. Tror man vet ungefär hur bilarna är och att man litar på sin kund och framförallt på sin rekondpersonal.

Men hade jag varit exeptionellt noggrann med min bil och skött den pedantiskt, så skulle jag nog blivit besviken om jag inte fick visa upp bilen. Men nu är jag nog som de flesta av oss, sköter bilen enligt boken, men inte pedantiskt.

Samma sak med extrautrustningen som i det här fallet var runt 30.000 kr som vi lagt ut på larm, TV, antenner, solceller, inverter, mattor och del annat. Tror inte att vi fått en enda krona mindre om den utrustningen inte funnits.

TommyD
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är ju alltid en fråga om utbud och efterfrågan.
När vi avyttrade vår husvagn till förmån för vår nya husbil så förenklade god utrustning och skötsel försäljningen avsevärt. Familjen som köpte vår vagn hade ett antal frågor om utrustning, service och skötsel som alla kunde besvaras med ett JA.
Vid inköpet av vår husbil ställde vi ganska snäva och stora krav men bra utbud på tyska marknaden gav möjlighet att primärt välja bilar med den utrustning vi sökte.
Summan är att välutrustade fordon är mer lättsålda.
 
F

F.d. 56076

Guest
Naturligtvis säljer man sin HB själv så kan man ju alltid försöka få mer pengar pga utrustningen. Här tänkte jag hur en professionell handlare skulle resonera. Lite som bilpriser.se och liknande sajter. Där kan man välja några nyckelfaktorer som påverkar värdet tex som i ovan sajt rök/djur, vissa färger, vinterhjul, automat etc. Även om man kan utrusta en personbil till tusan så har dessa värderingssajter identifierat det viktigaste. Det verkar som det inte finns några givna sådana vid värdering av HB...
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Även om jag precis hämtat min husbil så har jag redan vart i kontakt med ett par handlare då jag såg ett par objekt som var intressanta. Handlarna frågade direkt kring utrustningsnivåer och vilka paket som fanns med. Inga bytespriser kommunicerades dock inte men klart är att handlarna är intresserade av vad de byter in. Huruvida jag får mer för min bil med AC, E&P-ben och annat är givetvis diskutabelt men det underlättar givet den kommande affären.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Skulle vi köpa en ny bil idag så skulle vi göra det:
- innan 1 juli i år (bonus-malus träder i kraft vilket är ingen billig historia!)

...annars:
- med rejäl lastvikt (utöver det som normalt ska finnas på en HB)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Ett C1 är inte svårt att fixa, däremot är det ganska omöjligt att klara sig på för låg lastvikt.


Angående extrautrustning så är det nog svårt att få betalt vid inbyte.
Stora chassiet stora motorn o automat kostar ju mycket men ger en del tillbaka.
Även att man INTE spikat tavlor och satt bonader i bilen ;-)

Solceller o markis som sagt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är nog inte mycket extrautrustning som är direkt värdehöjande. I alla fall finns det nog ingen extrautrustning som det lönar sig att beställa med argumentet att man får tillbaka det när man säljer bilen. Extrautrustningen blir nog alltid bara en ren kostnad och en "förlust" hur man än räknar. Nybilssäljarna har naturligtvis en annan uppfattning då dom tjänar rätt bra på att man kryssar i ordentligt i utrustningslistan...

Numera är väl dom flesta bilarna också ganska välutrustade även i basutförandet annars finns/fanns det en del utrustning som kanske direkt sänker värdet om det istället saknas. Tänker t.ex. på en vanlig AC.
 
F

F.d. 56076

Guest
Som tur är har jag körkort före 1996... Och ett D-kort (inte för att det hjälper märkligt nog...)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Som det kan bli! Jag som har "C" kort (har faktiskt kört lastbil en hel del), är inte alls i behov av C-kortet utan nöjer mig med 3,5t husbil. Det mest värdefulla i en 3,5t är om det skulle vara gott om "lastvikt" vilket kan vara svårt att hitta. Vår lastvikt på 405 kg räcker inte fullt ut, hade behövt ytterligare 100 kg till min frus garderob, handdukar, skor och mycket annat "bra att ha" som hon gärna vill ha med sig ; )

överlast.jpg
bild: lån från internet
 
S

Sören-6830

Guest
Som det kan bli! Jag som har "C" kort (har faktiskt kört lastbil en hel del), är inte alls i behov av C-kortet utan nöjer mig med 3,5t husbil. Det mest värdefulla i en 3,5t är om det skulle vara gott om "lastvikt" vilket kan vara svårt att hitta. Vår lastvikt på 405 kg räcker inte fullt ut, hade behövt ytterligare 100 kg till min frus garderob, handdukar, skor och mycket annat "bra att ha" som hon gärna vill ha med sig ; )

Visa bilaga 147981
bild: lån från internet

Ungefär som på din bild såg det ut när jag och brorsan åkte på semester med föräldrarna i en Austin A35 med takräck. Undrar ibland hur pappa nådde upp till överkanten på lasten......
 
Toppen