• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vänster sidospegel går ej att fälla in bakåt

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Coral
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Sidospeglarna på min Adria går ju normalt att fälla in bakåt mot sidorutan och ut mot ett stopp. Min spegel på förarsidan verkar ha hoppat över stoppet i utfällt läge. Den går numera att fälla in framåt och fällas ut bakåt till den tar stopp i utfällt läge.
Hur åtgärdar man det? Har inte velat ta i med våld för att försöka att få den att komma i rätt läge.
 
F

F.d. 53012

Guest
Knepig konstruktion med plastdetaljer som blir skadade vid isärtagandet har aldrig lyckats trots många försök köpte ny. Men det finns säkert någon som kan här på forumet lycka till.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Konstruktionen skall ju vara så att den skall fällas
in bakåt vid krock men funktionen fungerar även framåt.
Har du elektrisk infällning på dina speglar?.
(jag har inte en aning om det ens finns på stora bilar)
Om det finns så brukar det fungera med att fälla in dom
och ut dom igen så är funktionen återställd.
I annat fall så har jag varit med om att det skall
gå att få den över "spärren" med milt våld.
Detta gäller dock personbilar.
På dessa har jag sett att det är en fjäderbelastad kula
som åker ner i ett hål.
Detta kanske inte gäller din bil dock.

Lycka till.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Tack
Nej det är manuell infällning av speglarna. Jag har provat med milt våld, något mer än vad som behövs på den hela spegeln för att den ska lämna utfällt läge. Har inte vågat ta i hårt eftersom jag är rädd att någon plastbit invändigt ska gå sönder. Att skruva isär dom verkar inte heller enkelt om man inte vet hur.


tony o nette skrev:
Konstruktionen skall ju vara så att den skall fällas
in bakåt vid krock men funktionen fungerar även framåt.
Har du elektrisk infällning på dina speglar?.
(jag har inte en aning om det ens finns på stora bilar)
Om det finns så brukar det fungera med att fälla in dom
och ut dom igen så är funktionen återställd.
I annat fall så har jag varit med om att det skall
gå att få den över "spärren" med milt våld.
Detta gäller dock personbilar.
På dessa har jag sett att det är en fjäderbelastad kula
som åker ner i ett hål.
Detta kanske inte gäller din bil dock.

Lycka till.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hqhusbil skrev:
Tack
Nej det är manuell infällning av speglarna. Jag har provat med milt våld, något mer än vad som behövs på den hela spegeln för att den ska lämna utfällt läge. Har inte vågat ta i hårt eftersom jag är rädd att någon plastbit invändigt ska gå sönder. Att skruva isär dom verkar inte heller enkelt om man inte vet hur.

Jag kollade på en Peugeot Boxer 2010 nu i kväll
och den backspegeln gick att flytta från infällt läge till
utfällt läge och sedan till framfällt läge mot dörren
och tillbaka hela vägen bakåt till utfällt läge sedan bakåt
in mot dörren.
Jag gjorde det flera gånger och det ända som känns är ett
distinkt stopp i utfällt läge.

Troligen är något fel i din backspegel så att denna funktion
är trasig eller att någon lös del stoppar den på vägen tillbaka.

Det verkar som om alla plast delarna är ihop
limmade eller svetsade på dessa mekanismer.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Hej
Ja åtminstonde tillfälligt. Jag hade den inne för service och då fixade han till det.Såg inte hur han gjorde men misstänker att han använde våld.
Han hade inte plockat isär den. Hävdade att nån fjäder var rostig och att man inte kunde plocka isär den för då går plasten sönder.
Vi får se om det håller och hur länge.
Tack för dina tips
tony o nette skrev:
Hej!
Jag undrar hur det gick med
spegeln?

Fick du ordning på den?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hqhusbil skrev:
Hej
Ja åtminstonde tillfälligt. Jag hade den inne för service och då fixade han till det.Såg inte hur han gjorde men misstänker att han använde våld.
Han hade inte plockat isär den. Hävdade att nån fjäder var rostig och att man inte kunde plocka isär den för då går plasten sönder.
Vi får se om det håller och hur länge.
Tack för dina tips

Jag tror att lite våld löste det också.
Synd att fukt kan komma in där. Hoppas jag hittar någon
krockad spegel som jag kan dissekera för att
se om det går att få till ett smart smörjhål.
Det var så lite så.
HaDetGott.
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Tjena!
På våran Coral 2010 pajade speglarna redan första sommaren.
Fick köra med glasspinnar inkilade under, annars kom speglarna in av fartvinden så fort man mötte en lastbil eller körde fortare en 90km/h.
Fiat har ju garantiansvaret för fordonsdelen, och efter mycket strid med verkstaden som hade Fiat då i Gävle, jag fick ringa själv ner till generalagenten o fick reda på att, aluminiumholkarna på dom här årsmodellerna är för tajt brotchade, så att glidytorna ärgar o det blir så trångt att när man skall röra hela spegeln, så spricker holken o leden blir alldeles för instabil-ledlös.
Det är riktigt att plastdelarna går inte att demontera hela.dom värms ihop vid montering.minskar tydligen risken att småtjuvarna öppnar dom o tar dyra delar spegelmotorer,värmare,radioantennen(sitter i höger spegel på vissa bilar inte alla).
När Toyota i Gävle bara en kort tid "tyvärr" hade Fiat servicen, så bytte dom båda speglarna på nybilsgarantin, sedan dess har dom fungerat klockrent med distinkta lägen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
casso.o.carina skrev:
Tjena!
På våran Coral 2010 pajade speglarna redan första sommaren.
Fick köra med glasspinnar inkilade under, annars kom speglarna in av fartvinden så fort man mötte en lastbil eller körde fortare en 90km/h.
Fiat har ju garantiansvaret för fordonsdelen, och efter mycket strid med verkstaden som hade Fiat då i Gävle, jag fick ringa själv ner till generalagenten o fick reda på att, aluminiumholkarna på dom här årsmodellerna är för tajt brotchade, så att glidytorna ärgar o det blir så trångt att när man skall röra hela spegeln, så spricker holken o leden blir alldeles för instabil-ledlös.
Det är riktigt att plastdelarna går inte att demontera hela.dom värms ihop vid montering.minskar tydligen risken att småtjuvarna öppnar dom o tar dyra delar spegelmotorer,värmare,radioantennen(sitter i höger spegel på vissa bilar inte alla).
När Toyota i Gävle bara en kort tid "tyvärr" hade Fiat servicen, så bytte dom båda speglarna på nybilsgarantin, sedan dess har dom fungerat klockrent med distinkta lägen.

Tack casso.o.carina!
Då behöver jag nog inte leta efter en så snabbt.
Hittar jag en så skall jag kolla hur den fungerar,
mest för eget intresse.:)
 
Toppen