• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välja bolag

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Snart måste jag se över mina försäkringar igen. :(

Under ett par år har bolagen ringt upp mig och delvis fått mig att byta :oops: någon enstaka försäkring. För tillfället känner jag mig rätt förvirrad vad som är försäkrat i vilket bolag, så jag måste ideligen bläddra i mina pärmar.
Vi har nu tagit ett principbeslut hemma att ALDRIG gå med på något köp eller liknande via telefon eller vid dörren, inte ens om det är en bra deal.

Nästa försäkring som förfaller för mig blir efter årsskiftet så jag tänkte ta mig en riktigt funderare på vad som ska försäkras samt var.


Vad jag skulle villja ha hjälp med och som kanske andra här också skulle ha nytta av är:
Förslag på vad jag bör tänka på gällande vad som ingår i de olika bolagens försäkringar.
(ex. djurkollision, borttappad nyckel, fel bränsle, inredning etc.)

Förslagen får gärna gälla andra försäkringar än just för husbil.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Välja bolag

Snart måste jag se över mina försäkringar igen. :(

Under ett par år har bolagen ringt upp mig och delvis fått mig att byta :oops: någon enstaka försäkring. För tillfället känner jag mig rätt förvirrad vad som är försäkrat i vilket bolag, så jag måste ideligen bläddra i mina pärmar.
Vi har nu tagit ett principbeslut hemma att ALDRIG gå med på något köp eller liknande via telefon eller vid dörren, inte ens om det är en bra deal.

Nästa försäkring som förfaller för mig blir efter årsskiftet så jag tänkte ta mig en riktigt funderare på vad som ska försäkras samt var.


Vad jag skulle villja ha hjälp med och som kanske andra här också skulle ha nytta av är:
Förslag på vad jag bör tänka på gällande vad som ingår i de olika bolagens försäkringar.
(ex. djurkollision, borttappad nyckel, fel bränsle, inredning etc.)

Förslagen får gärna gälla andra försäkringar än just för husbil.
Jag anlitade en försäkringsmäklare för 25 år sedan (Max Mattiesen), som såg helheten.
Det har jag aldrig ångrat, jag fick 30% mer skydd för 75% av vad jag tidigare hade betalat!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Välja bolag

Jag anlitade en försäkringsmäklare för 25 år sedan (Max Mattiesen), som såg helheten.
Det har jag aldrig ångrat, jag fick 30% mer skydd för 75% av vad jag tidigare hade betalat!

Sysslar inte de mer med livförsäkringar och dylikt? Jag funderade på bil-, djur-, hem-, villa-, sjuk-, liv- och olycksfallsförsäkringar.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Välja bolag

För ca:5 år sedan bytte jag och hustrun både bank och försäkringsbolag. Vi valde att lägga "alla ägg" i samma korg, nämligen Länsförsäkringar. Villa, bilar husbil, hund och bankärenden.
Gör man detta så blir man guldkund hos Länsförsäkringar. Slipper avgifter på bankkort, du får dessutom 25% rabatt på dina sakförsäkringar som, bilar, husbil,båt, motorcykel m.m.
Jag tyckte detta var en bra idé då och jag tycker fortfarande det är en bra idé.
Ser man på helheten vad man betalar för bank och försäkringsärenden, så tror jag detta är svårslaget.
Skulle det dessutom hända något så tror jag det är bättre att ha alla försäkringar i samma bolag.
Samtidigt så måste man vara vaksam så att priser och villkor inte förändras till det sämre.
Men än så länge är jag nöjd.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Välja bolag

Kristina & Janne, det finns inga enkla & snabba svar på er fråga. Samma problem har flest av oss och ett "konkret" svar finns inte. Jag skulle kunna skriva en "roman" i ämnet vilket är helt otänkbart i ett forum.

Så här gör vi i alla fall:
1) Gogglar på nätet
2) kollar med "prisförslag"-företagen på nätet (inga namn). Dessa företag lever på att "tipsa" allmänheten mot en avgift som betalas av försäkringsbolagen
3) jag mejlar & frågar då det kan finnas ytterligare info av värde
4) nu är det dags att ringa eller bli uppringd av försäkringsbolaget där man kan diskutera detaljer/villkor/tillägg, osv...
5) ... och framför allt vi/jag gör det VARJE år innan försäkringstiden går ut. Hittills har det gett bra utdelning, så mycket kan jag lova er!

Problemet ligger i kundernas "lathet" som utnyttjas flitigt av försäkringsbolagen genom bl.a. indexering av premier. Just nu betalar vi t.ex. det dubbla för hemförsäkringen jfrt med ett annat bolag som i stort sätt har samma villkor. Ren lathet av mig för att inte ha kollat i tid!

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Välja bolag

För ca:5 år sedan bytte jag och hustrun både bank och försäkringsbolag. Vi valde att lägga "alla ägg" i samma korg, nämligen Länsförsäkringar. Villa, bilar husbil, hund och bankärenden.
Gör man detta så blir man guldkund hos Länsförsäkringar. Slipper avgifter på bankkort, du får dessutom 25% rabatt på dina sakförsäkringar som, bilar, husbil,båt, motorcykel m.m.
Jag tyckte detta var en bra idé då och jag tycker fortfarande det är en bra idé.
Ser man på helheten vad man betalar för bank och försäkringsärenden, så tror jag detta är svårslaget.
Skulle det dessutom hända något så tror jag det är bättre att ha alla försäkringar i samma bolag.

Som helkund i LF, får du 20% i rabatt och inte 25, varför inte kolla fakta innan inlägg?

//Tommy
 
J

Jarn

Guest
Sv: Välja bolag

Som helkund i LF, får du 20% i rabatt och inte 25, varför inte kolla fakta innan inlägg?

//Tommy

Nja Tommy, hos Länsförsäkringar Skåne är det faktiskt 25%.

Guldkund


Du får

25 % rabatt på din hemförsäkring
25 % rabatt på övriga sakförsäkringar, till exempel bil, fritidshus med mera
Visakort utan avgift (värde 225 kronor)
Gratis internetbank
Gratis värdepappersdepå
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Välja bolag

Som helkund i LF, får du 20% i rabatt och inte 25, varför inte kolla fakta innan inlägg?

//Tommy

Jag håller med dig Tommy, inte ens 25% är någon garanti på att man kommer "billigt undan", det blev jag varse efter senaste undersökningsrunda. Nilen's tanke är idealet som jag också skulle vilja ha, men det visade sig att 20% på allt kan vara dyrare än om man lägger lite tid på separata försäkringar. En smaksak & fråga om vart man vill lägga sin tid & pengar på. Skulle gärna vilja höra Jappes kommentar (en vis man som varit med om en hel del).
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Välja bolag

Nja Tommy, hos Länsförsäkringar Skåne är det faktiskt 25%.

Guldkund


Du får

25 % rabatt på din hemförsäkring
25 % rabatt på övriga sakförsäkringar, till exempel bil, fritidshus med mera
Visakort utan avgift (värde 225 kronor)
Gratis internetbank
Gratis värdepappersdepå

Då är det annorlunda i LF Skåne!

Skärmdump från LF i Jönköpings Län.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    148,6 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Välja bolag

Jag väljer gärna ett försäkringsbolag som finns representerad på min hemort. Alltid bra att kunna gå in och tala med skadereglerare/personal öga mot öga. En sak som jag tycker är oerhört viktigt är att som ägare, premiebetalare och självriskbetalare ha möjligheten att påverka och bestämma vart jag vill lämna mitt fordon för reparation. Detta förutsatt att det är ett seriöst företag. Här faller Folksam bort för min del. Hälsningar Göran Hellman
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Välja bolag

Alla förslag är intressanta. Men jag var mer ute efter vad vad man bör begära att det ska ingå i försäkringen.
  • assistansförsäkring (gäller den utanför Sverige?)
  • feltankning
  • bensinstopp
  • punktering
  • utelåsning
  • djurkollision
  • skadegörelse
  • vindruta
  • elektronik
  • inredning (husbil)
I våras ringde en försäkringsförsäljare och tyckte jag skulle byta. Han hade aningen lägre priser och flera intressanta detaljer i försäkringens omfattning. De berättar ju bara vad de har. När jag senare kommer på ett par saker som fanns i gamla försäkringen men såg att de inte var med i den nya så blev jag smått besviken. Det är ju inte lätt att ha allt i minnet då man blir uppringd.
Så nu tänkte jag samla på mig en rejäl lista på vad jag bedömmer att en försäkring ska innehålla. På så vis kan jag enklare jämföra.
 
Toppen