• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägverket, en orgie i effektiv ineffektivitet!

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Kontrollmärke resp vägtrafikregisteravgift 2008.
Med två dagars mellanrum, har jag nu fått två st försändelser från Vägverket

Den första innehöll det årliga kontrollmärket för nummerplåten på mitt släp som är bromsat men med en
totalvikt på < 750 Kg. Eftersom jag inte betalar någon skatt på detta släp så erhåller jag skattekvittot ”gratis” varje år.

Den andra försändelsen innehöll en faktura för att betala den årliga vägtrafikregisteravgiften a’ 43 Kr.

Som vän av rationaliseringsvän undrar jag nu över;
# Vad kostar det att framställa och distr det årliga kontrollmärket liksom vägtrafikregisteravgiften separat hem till mig.

# Det finns flera tänkbara alt till att distr märket till mig, ex ett märke som gäller fram till nästa besiktning och därvid
också klistras på av Svensk Bilprovning efter godkännandet (naturligtvis kan då dessa 43 Kr tas ut tillsammans med
besiktningskostnaden).

# Vad gäller att distr två försändelser utan någon samordning på samma fordon, från VV till mig som kund (?) – man
häpnar över Vägverkets ineffektiva rutiner och tankeförmåga!

Om nu Vägverket tar in sina 43:- från mig så är min bedömning att denna hantering kostar Vägverket mellan
100-300 Kr/år mer än vad de får in = Ebberöds bank!
/ Kanske dags att "jaga" Vägverket (?), Bengt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägverket, en orgie i effektiv ineffektivitet!

Håller helt med dig Bengt.

Har också funderat varför man överhuvutaget skickar ut det provisoriska skattemärket vid påställning när man redan har ett intyg som gäller. Jag menar det som man kan skriva ut direkt via VV:s hemsida.

Jag brukar inte ens klistara på det eftersom det riktiga kommer bara någon dag senare.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Vägverket, en orgie i effektiv ineffektivitet!

Men tänk så många arbetstillfällen det skapar, om än låglönearbete.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vägverket, en orgie i effektiv ineffektivitet!

Varför behövs överhuvudtaget märket? Vad jag förstår slår poliserna på sin dator när de passerar olika fordon dör att kolla om den är stulen eller oskattad. Argumentet att man på märkets färg lätt kan se om bilen är skattad eller ej håller inte heller riktigt. Detta eftersom åtminstone två färger finns lagligt per år beroende på olika skatteperioder.
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Vägverket, en orgie i effektiv ineffektivitet!

Dom tar igen det dom förlorar på gungorna på karusellen, eller om det var tvärtom.
Jag eftermonterade en ugn (gasol).
Först fick jag åka till M-testcenter för att få installationen godkänd av AVL. Det kostade 1875 kr och tog ca 15 min. Efter jag fått mitt certificat från AVL var jag tvungen att registreringsbesikta bilen hos bilprovningen, detta tog ca 3 min effektiv tid och kostade 650 kroch det enda han gjorde var att ändra en 3:a till 4:a på tilläggsprotokollet (det vita) till registreringsbeviset om antal förbränningsutrustningar. Han tiitade inte överhuvud tagit inte i bilen.
Med tanke på detta tror jag inte att dom går back.
 

Bilagor

  • Tilläggsinformation.doc
    28 KB · Visningar: 30
Toppen