• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatten

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vägskatten

Finns bara ett vettigt sätt att hantera detta
Slopa denna skatt och lägg skatten istället på bränslet. De som orsakar Co2-utsläppen får betala efter hur mycket de släpper ut. Möjligtvis kombinerat med skatt beroende av miljöklass som gynnar nyare bilar.
Den skatt man fått pga schablonsiffran för Co2 utsläpp innnebär för mig ca 4000 kr extra jämfört med min uppmätta förbrukning.
Har försökt få fabrikanten och Fiat ge mig intyg på co2utsläpp men kört huvudet i väggen.
Skatteverket accepterar sådana intyg.

Så vi som råkar ha äldre bilar och valt det av ekonomiska skäl skall straffas för det, med så många äldre bilar kanske du slipper skatten helt

/Pelle
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Vägskatten

Nej men jag tycker alla skall betala för de utsläpp de förorsakar och det är ju kopplat till hur mycket du bränsle du gör av med och vilken rening som bilen är utrustad med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägskatten

När man ingår en husbilsaffär har man i regel klart för sig vilka regler som gäller för beskattning och försäkring. Vid detta tillfälle har man ju även alla möjligheter att avstå eller göra ett mera fördelaktigt val.
Att det blir höjningar av skatter som följer inflationen är väl helt OK liksom ändrade försäkringspremier till följd av skadeutvecklingen.
Men att helt ändra beskattningsreglerna i efterhand är nog så nära bedrägeri man kan komma. Men så upplever inte jag den nuvarande höjningen.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Vägskatten

Är det rätt att vi husbilsägare betalar samma väg skatt som en lastbil ?
I vårat fall så står den hemma på tomten i väckorna sen tar man en tur 10 mil ? ställer den på en camping o sen hem. Borde vi inte gå samman och informera makthavarna om våran sitiation ? tar paralellen med båt folket som bara betalar för bränsle skattten. Eller varför inte utföra en demonstration som åkarna nyss utförde ? Tänker er 1 000 husbilar en fredag i Stockholm centrum för att informera att vi inte bedriver åkeri verksamhet med våra husbilar.
Det är bara att se på blocket en 10 år gammal husbil o 7 000 mil på mätaren ca 700 mil året och 8 000:- i års skatt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatten

Det måste ändå vara ett fel någonstans när man väl betalar i förväg en hel del (nyköp) för att ha en "renare" bil med all tänkbar rening/utrustning som teknologin bjuder på i dagsläget och ändå behöva betala högre skatt. Jag förstår inte logiken... Tål att diskuteras utan att vi behöver vara "sura" på varandra (ingen vinner på "surhetsgraden" ändå), det är betydligt trevligare om vi kan hjälpas åt...
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Sänd in åsikterna till finansdepartementet det är ju där man kommit fram till det orättvisa beslut som nu finns om fordonsskatt och som drabba dieselbilar mest som körs med få mil per år.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Det måste ändå vara ett fel någonstans när man väl betalar i förväg en hel del (nyköp) för att ha en "renare" bil med all tänkbar rening/utrustning som teknologin bjuder på i dagsläget och ändå behöva betala högre skatt. Jag förstår inte logiken... Tål att diskuteras utan att vi behöver vara "sura" på varandra (ingen vinner på "surhetsgraden" ändå), det är betydligt trevligare om vi kan hjälpas åt...

På min Iveco 5200kg anges inget CO2 värde på regbeviset därför används schablonvärdet 252g/km. Fordon över 3500kg anges CO2 värde som g/kwh, och det går tydligen inte att översätta till g/km.


Enl skatteverkets fordonskattetabeller är skatten på en buss i samma viktklass 2615 och lastbil 3094. Skatten på dieseldriven PB1 3401-3500kg är ju 16963 kr, så då är ju mina drygt 8400 kr billigt.

Om fordonskatten på tyngre husbilar sänktes till under 4800 kr per år och möjligheten till dygnsskatt försvann så är det möjligt att skatteintäkterna blev lika höga eller högre än nu.

Det är ju mest de som vill ta en liten trip varje helg som drabbas, om man som många reser på säg tre treveckorsturer under ett år , samt ett par kortare utflykter så kan man nog komma under 2000 kr per år dvs ca 85 dagar.
Det jobbigaste är försäkringsbolaget som man skickar pengar fram och tillbaka till. Vore bra om de kunde reglera detta en gång om året i stället för varje period.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Att försäkringsbolagen betalar tillbaka direkt man ställer av bilen, beror på krav från Finansinspektionen, "man får inte bedriva bankverksamhet utan tillstånd"! För det anser Fi att det är om man har tillgodohavande innestående hos försäkringsbolaget. Det var i alla fall det svaar jag fick av Carvan Försäkingar när jag förde det på tal.
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägskatten

Att försäkringsbolagen betalar tillbaka direkt man ställer av bilen, beror på krav från Finansinspektionen, "man får inte bedriva bankverksamhet utan tillstånd"! För det anser Fi att det är om man har tillgodohavande innestående hos försäkringsbolaget. Det var i alla fall det svaar jag fick av Carvan Försäkingar när jag förde det på tal.
// Göte J

Har föreslagit en liknande lösning för LF, dvs att de kunde flytta ev överskott till ett försäkringskonto, gick tydligen ej att genomföra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägskatten

Allt va bättre förr, även personalen på bilprovningarna va mer kunniga:p:p:p

Det har jag också noterat. Jag blev väldigt förvånad vid senaste besiktningen. Jag hade väntat mig några påpekanden men därav blev intet! Mycket dåligt! Bilprovningen har ju en uppgift och ett ansvar! Ska det fungera på det viset i fortsättningen så kan dom lika gärna lägga ner bilprovningen! Men riskkapitalisterna ska väl ha sitt!

Jappe
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Vägskatten

Är det verkligen så att en Fiat 3,0L motor euro 4 har samma utsläpp som en Euro 5?
Jag trodde bilarna blev renare och renare.
Min Euro 5 har ett blandat utsläpp på 252g och kompisens Euro 4 har exakt samma enl. Transportstyrelsen. Min förra Euro 4 hade 266g
Jag undrar hur uppgifterna hanteras av TR. Eller så förstår man inte upplägget.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Enligt gällande EU-direktiv är tre typer av fordon undantagna från kravet på att deklarera CO2-utsläppet: Husbilar, ambulanser och likbilar. (Det finns dock inte något som hindrar tillverkarna av dessa typer av fordon att genomföra erforderliga tester för att kunna deklarera ett utsläppsvärde, men förfarandet är ytterst kostsamt och skulle fördyra varje enskilt fordon högst avsevärt.)

För bilar där deklaration saknas, används en matematisk formel som, som högst, ger värdet 252 g/km. Till detta görs tillägg för 4-hjulsdrift och automatlåda.

När det gäller Ducato (och eventuellt även andra bilar) angavs tidigare "automat" i registreringshandlingarna även det handlade om en robotiserad låda. Numera ska, enligt uppgift, robotlådorna räknas som "manuell" och inte ge något "strafftillägg".
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Vägskatten

Jag har haft en brevkonversation med Transportstyrelsen angående Fiats "robotlåda" och försökt att få dem att beteckna den som manuell i reg.beviset.
Det skall vara automat enligt deras sätt att se det, vilket jag iofs kan hålla med om ifall det skall vara riktigt.

De säger att att om bilen kan växla utan påverkan av föraren, då skall det räknas som automat.

Detta oavsett om det är typ Fiats robotlåda, DSG lådor eller traditionell aut.låda.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Vägskatten

Enligt gällande EU-direktiv är tre typer av fordon undantagna från kravet på att deklarera CO2-utsläppet: Husbilar, ambulanser och likbilar. (Det finns dock inte något som hindrar tillverkarna av dessa typer av fordon att genomföra erforderliga tester för att kunna deklarera ett utsläppsvärde, men förfarandet är ytterst kostsamt och skulle fördyra varje enskilt fordon högst avsevärt.)

För bilar där deklaration saknas, används en matematisk formel som, som högst, ger värdet 252 g/km. Till detta görs tillägg för 4-hjulsdrift och automatlåda.

När det gäller Ducato (och eventuellt även andra bilar) angavs tidigare "automat" i registreringshandlingarna även det handlade om en robotiserad låda. Numera ska, enligt uppgift, robotlådorna räknas som "manuell" och inte ge något "strafftillägg".

Tack, då klarnar det. Årsskatten blir då 8454kr Jag har manuell låda.

Fråga, finns det någon som har en 5-tonsbil med robotlåda som har en högre eller samma årsskatt?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägskatten

Ja, jag har robotlådan och har då fått ett beräknat CO2 värde på 266 g/km detta med Euro 5+ motor.
Vilket med den nya höjningen ger årsskatt 9.184:-
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Vägskatten

Ja, jag har robotlådan och har då fått ett beräknat CO2 värde på 266 g/km detta med Euro 5+ motor.
Vilket med den nya höjningen ger årsskatt 9.184:-

Aj,Aj Roland jag förstår inte också som du nämnde varför robotlådan genererar högre skatt.
Göran
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Ja, jag har robotlådan och har då fått ett beräknat CO2 värde på 266 g/km detta med Euro 5+ motor.
Vilket med den nya höjningen ger årsskatt 9.184:-

Jag har också 9184:- i skatt och robotlådan.
När jag lägger in 266 g/km i deras formel så blir totalkostnaden 8418:-.
Skulle betyda att man straffbeskattas med drygt 750:- för att man har en robotlåda som förhoppningsvis växlar optimalt bränslesnålt:confused:.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Vägskatten

Märkligt att om det stämmer att Transportstyrelsens formel ej är korrekt.

Men dom har ändå fått fram rätt summa.

252g = 8418kr/år
266g = 9184kr/år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Jag har också 9184:- i skatt och robotlådan.
När jag lägger in 266 g/km i deras formel så blir totalkostnaden 8418:-.
Skulle betyda att man straffbeskattas med drygt 750:- för att man har en robotlåda som förhoppningsvis växlar optimalt bränslesnålt:confused:.

Jag tror det är så här, men vet ej exakt.
Står det automatlåda i teknisk info. så blir det påslag på skatten kontra manuell.
Just vitsen med robotlåda var väl att den skulle likställas med manuell (?)
 
Toppen