• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatten

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Undrar om det är någon som satt i system att ställa av bilen så fort ni kört en resa? Tänker kanske i första hand på dom som använder bilen på vinterhalvåret. Det kan ju gå flera veckor mellan resorna så här års!
Det blir väl ingen större ekonomisk vinst att tala gissar jag!
Själva har vi ställt av efter resan till julmarknaden på Lisseberg och lär väl inte komma iväg förän till nyår. Ska bli intressant att se om man "tjänar" någit på det hela.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

På transportstyrelsens App mina fordon finns all info om avställning av fordon och event återbetalning
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatten

Enligt gällande regelverk är det definitivt en kostnadsbesparing att ställa-av om perioden är min.15 dagar. Ni sparar på fordonsskatt och försäkring o det är enkelt att ställa-av/ställa-på och det funkar mkt smidigt t.ex.med återbetalningen av skatten som Du kan få direkt in på kontot.

Läs mera på Transportstyrelsens hemsida där finns all info!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägskatten

Det förutsätter att bilen är >3,5 t. för att det skall vara någon ide.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vägskatten

Det förutsätter att skatten är >4800 kr om den skall beräknas per dag. Annars krävs att bilen är avställd hel kalendermånad.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Vad avser skatten så återbetalas den snabbt men däremot försäkringen, i mitt fall Länsförsäkringar, så tar det ca 2 månader.
Lennart
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägskatten

Vad avser skatten så återbetalas den snabbt men däremot försäkringen, i mitt fall Länsförsäkringar, så tar det ca 2 månader.
Lennart

Jag har autogiro på försäkringen, den ändras redan månaden efter på- eller avställning som görs med ett klick med appen Mina Fordon.

Vikten på bilen har ingen betydelse, däremot skall den årliga skatten vara större än 4800 kr/år.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Vad avser skatten så återbetalas den snabbt men däremot försäkringen, i mitt fall Länsförsäkringar, så tar det ca 2 månader.
Lennart

För vår del fungerar LF helt perfekt med föranmälda konto återbetalas försäkringen inom 12 dagar, så har det alltid varit
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

För vår del fungerar LF helt perfekt med föranmälda konto återbetalas försäkringen inom 12 dagar, så har det alltid varit

Märkligt, verkar vara olika på vilket Lf man har avtal med. Jag har autogiro och konton m.m. och är totalkund hos Lf.
Har frågat Lf och dom skyllde bl.a. på Autogiro
Lennart
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Jag har ställt av bilen för första gången på de 15 år vi haft HB. Lätt med appen på Iphone. Ska minst vara avställd 7 veckor. Sedan får vi se. Det är ju lika lätt att ställa på när man har möjlighet att åka ut igen. Saknar den redan men vi kommer inte att ha tid och vi kommer att vara utomlands ca 3 veckor med flyg.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vägskatten

Hej !
LF i Kalmar sköter detta utmärkt, ca; 10 dagar så finns pengar på kontot :spinny:
 
Toppen