• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatt

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Står just nu bredvid en Concord. Av ägaren förstår jag att den är skattebefriad i 5 år.
Finns det någon husbil med Fiat som är det?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatt

Låter osannolikt ,men det finns kanske nått kryphål
Det är lätt att kolla på transportstyrelsens hemsida med hjälp av reg nr
Alltså om Concorden verkligen är skattebefriad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

För att de formler som används ska ge en 5-årig skattebefrielse krävs en totalvikt på närmare 7,5 ton.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vägskatt

De senere årganger av Carisma og N+B Flair ligger like under 7500 kg totalvekt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Mycket märkligt!

För femårig skattebefrielse gäller, enligt Skatteverkets hemsida, följande:

Det högsta tillåtna koldioxidutsläppet i gram koldioxid per kilometer i förhållande till bilens vikt fås fram genom följande beräkning:1. Bilens tjänstevikt i kilogram minus 1 372.
2. Differensen multipliceras med 0, 0457.
3. Lägg till 95, eller 150 om bilen är utrustad med teknik för drift med etanol eller annan gas än gasol.

För den aktuella Weinsberg-bilen gäller:

Tjänstevikt: 2.840 kg
"Deklarerat" CO2-utsläpp: 238 g/km

Enligt min miniräknare blir högsta tillåtna CO2-utsläppet för denna bil:

2.840 - 1.372 = 1.468
1.468 x 0,0457 = 67,08

Förklara gärna för mig, hur den aktuella Weinsberg-bilen kan vara skattebefriad (vilket den, enligt fordonsregistret, är)!
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatt

Mycket märkligt!

För femårig skattebefrielse gäller, enligt Skatteverkets hemsida, följande:

Det högsta tillåtna koldioxidutsläppet i gram koldioxid per kilometer i förhållande till bilens vikt fås fram genom följande beräkning:1. Bilens tjänstevikt i kilogram minus 1 372.
2. Differensen multipliceras med 0, 0457.
3. Lägg till 95, eller 150 om bilen är utrustad med teknik för drift med etanol eller annan gas än gasol.

För den aktuella Weinsberg-bilen gäller:

Tjänstevikt: 2.840 kg
"Deklarerat" CO2-utsläpp: 238 g/km

Enligt min miniräknare blir högsta tillåtna CO2-utsläppet för denna bil:

2.840 - 1.372 = 1.468
1.468 x 0,0457 = 67,08

Förklara gärna för mig, hur den aktuella Weinsberg-bilen kan vara skattebefriad (vilket den, enligt fordonsregistret, är)!

Ledsen.Kan inte förklara varför,men antagligen är den mindre skitig pga liten motor och mindre utsläpp.
Min Dukato 2013 med 180 hk och 3,0 är inte befriad fast den har partikelfilter och euro klass 5.Det stämmar om man räknar ut formeln.Men om 28 år blir den skattebefriad=ren????
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Ledsen.Kan inte förklara varför,men antagligen är den mindre skitig pga liten motor och mindre utsläpp.
Min Dukato 2013 med 180 hk och 3,0 är inte befriad fast den har partikelfilter och euro klass 5.Det stämmar om man räknar ut formeln.Men om 28 år blir den skattebefriad=ren????

"Skitigheten" för den aktuella bilen är, som framgår av Bilregistret, 238 g/km, och det är på detta (falsk)deklarerade utsläppsvärde som skatten beräknas.

Det är endast CO2-utsläppet som räknas, ej de partiklar som ditt filter tar bort en del av.

Dessutom gör partikelfiltret att bränsleförbrukningen ökar något, så en bil med partikelfilter släpper ut mer CO2 än motsvarande bil utan filter.
 
Toppen