• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatt

F

F.d. 7642

Guest
Hejsan
Någon som vet om det tillkommit nya avgifter för husbil? Årsmodell 2013
Har precis fått vår nya bil, totalvikt 4250 kg,, tjänstevikt 3206.
Årsskatt enligt transportstyrelsen 8920:-

Euro 5 klass

Bilar som har skattevikt 5000 kg registrerade under 2012, har bara 7900:_ i skatt

Sverige i ett nötskal, man blir straffad om man har det miljövänligaste.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vägskatt

skatt för husbil går upp från 13-01-01,,med säkerhet,,om
den viktbaserade går upp,, vet ej,,så småningom går alla i samma klass,,allt enligt transportstyrelsen,,,
men som har ett intimt samarbete med trafikverket,,

ja får tidiga influenser,, men va f-n hjälper detta,,:twitcy:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Låter inget vidare!

Men...
Helt plötsligt känns B-kort/28m2/10Ton i totalvikt för dryga 6000:- helt ok... ;)

Pga. nya familjeomständigheter tänker jag under nästa år gå ned i storlek av HB, betyder det att jag
som köpare skall titta änmer på beg. marknaden pga, av ökade kostnader om jag är miljömedveten och köper ny bil?

Alltså: Köper jag ett nyare fordon bör detta såklart vara Än Mer Miljöanpassat!
Skall jag då bli skattebetyngd pga. av mitt miljö/ny-bils tänk?? :cool:

Detta inlägg är skrivet av mig som HBK ägare, INTE som sekreterare...
(Med förhoppning om att jag får lov att ha en personlig åsikt oavsett min roll som sekr. :oops: )

Vänligen, Magnus
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Hej.
Jag har hört att återförsäljarna kan söka dispens på nya husbilar och få den lägre skatten,vet ej sanningshalten i detta,hörde detta av en gubbe på elmiamässan ha sa även att återförsäljarna gör inte detta för att det är merjobb för dom.

Prova att ringa och hör efter vad dom säger på transportstyrelsen.

Skatte- och avgiftsavdelningen

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Start - Transportstyrelsen
Telefon: 0771-503 503

Hälsn Bosse
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Vägskatt

Hejsan
Jag har skrivit till transportstyrelsen och frågat, var finns tänkandet av det som bestämmer
finns ingen som helst logik i detta. Har inte fått ngt svar.Borde kanse klubben agera lite mot transportstyrelsen, tycker att det är horibelt. Om skatten sänktes för nyare bilar skulle jag förstå.
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Vägskatt

Hej
Har mailat till transportstyrelsen,,,,,,,,men inget svar ännu, återkommer om jag får svar Bosse
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Vägskatt

har idag pratat med transportstyrelsen, enligt dom så är det koldioxidutsläppet som bestämmer
skatten på fordonet , inget annat.
Därför är det viktigt att den som lämnar uppgifter anger rätt utsläpp, annars blir det galet.
Kan inte förstå att just denna bil som har 30Hk mindre, har 750 kg mindre totalvikt,än en likvärdig ny bil, ska ha större utsläpp, men allt är ju möjligt.
Jag måste tydligen gå till huvudimportören av Dethleffs, för att kolla om det kan vara möjligt att det är sådan skillnad.

ha det bra
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

har idag pratat med transportstyrelsen, enligt dom så är det koldioxidutsläppet som bestämmer
skatten på fordonet , inget annat.
Därför är det viktigt att den som lämnar uppgifter anger rätt utsläpp, annars blir det galet.
Kan inte förstå att just denna bil som har 30Hk mindre, har 750 kg mindre totalvikt,än en likvärdig ny bil, ska ha större utsläpp, men allt är ju möjligt.
Jag måste tydligen gå till huvudimportören av Dethleffs, för att kolla om det kan vara möjligt att det är sådan skillnad.

ha det bra

Om det bara beräknas på koldioxidutsläppet så bör bränsleförbrukningen var avgörande eftersom koldioxidutsläppet styrs av bränslets innehåll av kol (ca 2610 g CO2/l).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Då borde de flesta husbilar ha en väldigt låg skatt.
Alltså borde skatten räknas per liter och inte per husbil. De flesta husbilar förbrukar få liter per år
 
F

F.d. 25411

Guest
Sv: Vägskatt

Hoppas att vi inom HBK följer upp detta. Helt horribelt att en ny bil, klassad euro 5, skall beskattas hårdare, när vi som husbilsägare faktiskt tänker på miljön.
Är det verkligen möjligt, eller har jag helt missuppfattat detta.
 
F

F.d. 7642

Guest
Sv: Vägskatt

Hej Håkan
Nej det var det svar jag fick igår av transportstyrelsen, alla värden som anges på transportstyrelsen sida om min bil, som ex. har ingen betydelse, det är enligt dom bara koldioxiden som gäller, den visas ej heller på sidan om man slår på regnr, det hela är helt
ofattbart,ska gå vidare idag med husbils-säljaren här i Luleå, har även mailat Codat husbilar
som står som importör för dethleffs i Sverige,,,,,,skam den som ger sig...men i vilket fall
så kan jag inte annat än tycka att beräkningar för bedömning av skatt slår väldigt olika, man ska tydligen köra med mycket gamla bilar i detta land och spy ut allt vad man kan...jag återkommer
vänligen...rolf

Pm. en likadan bil från 2010 inreggad har bara en skatt på 5040,
alltså en skillnad på nästan 4000:-.. snacka om millimeter bedömning,
var finns logiken?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Mycket konstigt
Enligt transportstyrelsen så skall ett CO2-värde beräknas för att användas som underlag till skattedebiteringen om det ej finns angivet enl. följande Formel:
Grundbeloppet är 360 kronor. Koldioxidbeloppet är 20 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram.
Summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med 250 kronor.
Eftersom CO2-utsläppet ofta ej anges i CoC-dokumentet för husbilar, används en formel för att beräkna detta utsläpp.
Om däremot ett CO2-värde anges skall detta användas.
Man börjar med ett grundvärde på 10,5. Därefter multipliceras totalvikten med 0,069
(här finns ett 'tak'; om totalvikten överstiger 3 500 kg, anges värdet 3 500 i formeln).
För alla husbilar fr.om 3500 kg blir CO2 värdet 252 gram
Om husbilen har automatisk växellåda lägger man till värdet 13,7 på CO2 värdet.
Om husbilen är 4-hjulsdriven lägger man till värdet 20 på CO2 värdet.
Därefter drar man av 120 gram som är miljörabatten och multiplicerar detta med 20 som är kostnaden för koldioxidbeloppet/gram
Formel för beräkning av CO2 värde:
10,5+(0,069 x totalvikt) + automatlåda + fyrhjulsdrift

Ex för totvikt 3500 kg utan automat el fyrhjulsdrift:
10,5+(0,069 x 3500)=252
steg 2:
(252-120)x 20=2640:-
steg 3:
(360+2640) x 2,55=7650:-
steg 4:
7650+250=7900:-
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatt

Vi gjorde tidigare en liten komplettering till ovanstående utredning.

Efter att Affezell redigerat sitt ursprungliga inlägg, blev det svårt att begripa varför vi gjorde kompletteringen. Vi har därför valt att ta bort den.
 
Senast ändrad:
Toppen