• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

F

F.d. 9153

Guest
Sv: Vägpirater

Håller med zubac här , är det verkligen något att tala om ?
Hur många husbilsrån talar vi om här?
Klart man ska vara försiktig och inte lägga värdesaker synligt osv.
Vi tänker inte beväpna oss eller lägga kättingar runt bilen för några pundare skull !
Det som jag tycker är mest jobbigt när vi är ute och "parkerar" är mopedbuset.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägpirater

Zubac, att man inte har blivit rånad tidigare innebär väl inte att det aldrig skulle kunna hända.

Det resonemanget får mig att tänka på gubben som inte ansåg sig behöva eldsläckare - "för här har det aldrig brunnit tidigare".

Att det förekommer fler inbrott i villor o lägenheter är väl en klen tröst för den som kränkts av "vägpirater".

ds
Lika bra att stana hemma då..och jag har inte eldsläckare heller:) :)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Palle, jomenvisst. Mopeder och dessa bullrande kyl/fryslångtradare, som alltid lyckas parkera nästan på vår husbilstrappa när man försöker krypa till kojs.

Och respekt för att många platser är avdelade med separata delar för tradare och andra delar för mindre fordon - nej, det har man inte.

ds
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Zubac, jag har eldsläckare - det har Kölis bestämt att jag skulle ha inför årsmötet.

Dock skänkte jag bort den lilla - som lotterivinst.
ds
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägpirater

Självklart ska man visa normal försiktigthet (vilket de flesta som blivit besltulna inte gjort, efter vad jag kan förstå), men att börja prata om diverse beväpning , nej då tycker jag det har gått alldeles för långt! För vi pratar ju faktiskt här väldigt mycket om ett väldigt litet problem! Att bli bestulen i husbilen alltså. (Mopedbuset har nog dessvärre de flesta av oss stött på lite här och där. Inklusive gånvägarna här hemma...)
(Väldigt vad Zubac och jag är överens ikväll! Tro mig, det händer inte varje dag! ;) )

Brandsläckare har jag däremot (till skllnad mot Zubac, så lite oense är vi i alla fall... ;) ), men blev nu påmind om att jag nog ska uppdatera den...
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vägpirater

Hundvakten.
Du har väl inte varit så elak i tanken att du har tränat i självförsvarets vackra konst med hjälp av brandsläckaren? Osökt kommer jag in på frågan: Vad är vapen? Är det en brandsläckare; är det en fogsvans, eller är det vad som helst när det användes som vapen? Jag har allt sedan tidernas begynnelse haft en batong med mig i bilen och detta vapen har jag aldrig använt som vapen. Då är det måhända inget vapen. Däremot har jag använt den som stoppspade när en elak mopedyngling hade uppfört sig mycket illa, och när han skulle avsluta det hela med att skrämma mig, då kom jag till att stoppa in "stoppspaden" i mopedens framhjul. Därmed upptäckte ynglingen att det går inte att flyga utan vingar.
Hundvakten, visst var det fult gjort av mig.
Nu är det dags för mig att lägga mig med en av mina fyra fogsvansar intill huvudkudden. Och märk väl, jag har den endast lätt tillgänglig inför ett eventuellt plötsligt nattligt begär att börja såga. Även de nattliga begärens olikheter måste respekteras. Eller hur Hundvakten?
God natt till er alla från farbror Claes.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vägpirater

Anders & Beatrice,

Det ar forbjuden att salja alla spray sorter eller inneha pepparspray i bilen, atminstaende harnere. Som jag skrev det flesta kor over granden till Frankrike och koper vad dom anser ar nodvandigt for att kunna forsvara sig. Ronq ett stalle over gransen nast untill Auchan varyhus kedjan finns det precies vad som helst att kopa.

Enligt statistiken har kriminaliteten i granstrakten okat med 750% det senaste manader. Franska ungdomar aker till Belgien och kor rakt genom skyllt fonstret i en av dom finaste buiker som saljer markes klader for att sedan fly over gransen igen. Mycket allvarligt harnere.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Hundvakten.
Du har väl inte varit så elak i tanken att du har tränat i självförsvarets vackra konst med hjälp av brandsläckaren? ...
God natt till er alla från farbror Claes.
Nej, nej, medförd utrustning som vapen - nej, vilken hemsk tanke - buset skulle kunna skadas med åtföljande bestraffning av såginnehavaren som påföljd, farbror Claes.
Fogsvansen medföres av liknande skäl som du anför - dvs om ett akut sågbehov skulle uppstå inom husbilens närmaste omkrets - tex en gren som kan medföras hem till öppna spisen, och behöver kapas för att kunna härbärgeras i bilens lastutrymme.
Sprayflaskorna finns färdiga att användas nattetid i händelse av anfallande fladdermöss eller liknande hemska varelser.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Vägpirater

Är det nån som känner till var man köper pepparspray ?

O gärna även elpistolerna som jänkarna använder i COPS.

ds

Pepperspray og cs reisegaz finnes å få kjøpt på mange av de store bensinstasjonene langs motorveiene i Tyskland, samt også hos våpenhandlere i samme land.
Der får man også kjøpt en type pistoler med tilhørende gasspatroner.

Vi vurderte dette nøye, da vi reiser mye rundt i Europa, og for det meste fricamper. Vår slutning var å velge pepperspray fremfor en pistol med gasspatron. Tanken vår var at om man skulle komme i en slik situasjon at det ble nødvendig å ta noe sånt i bruk, så antar vi at hva som helst som ligner en pistol fort kan bli veldig provoserende for motparten, som kanskje da vil ty til et riktig våpen. Hvem vet, men det var i alle fall tanken bak for vår del.

Men husk at peppersprayen ikke gjør noen nytte om den ligger i en skuff, så den må være tilgjengelig, men fortrinnsvis ikke synlig. Ute i Europa finnes det også en del løshunder, og vi får vår del føler oss ikke alltid like trygge på dem, og i følge våpenhandleren i Bremen, så er også pepperspray effektivt om man skulle bli angrepet av feks en løshund. Vi har også peppersprayen i ficken når vi feks går i en bankomat utomlands og tar ut kontanter( en person ble ranet å drept på vei fra en bankomat i Torrevieja Spania da vi var der i februar i år), og også på feks marknader i Spanien hvor det sies å være mange ficktjuver ( vi har aldri sett noen)

Hverken pepperspray eller CS gas er direkte skadelig, men det vil sette en person ut av spill for 15 - 30 min om det sprayes i øynene.

Har selv opplevd et ran med CS gas på en metrostasjon i Paris, da personen ved siden av meg ble sprayet i øynene med denne. Han kunne overhodet ikke se på 15 - 20 min, og det var veldig smertefullt. Fikk også noe av gassen på meg selv som sto ved siden av, og det var veldig ubehagelig.

Ellers må vi få legge til at vi har fartet rundt i Eurpa i ganske mange år, først i en van og så i husbil, men slike historier som vi hører fra Svenske rasteplasser har vi aldri sett eller hørt fra andre steder. Og vi ser at veldig mange av de som sier seg ranet er nordmenn. Uten å påstå hverken det ene eller det andre, så synes vi det er merkelig at alle de vi har hørt om som skal ha blitt ranet, har den samme historien å fortelle, om at ingen har merket noen ting, og tyvene har boltret seg fritt, de har feks tatt fruens ringer av fingrene (som var verdifullt arvegods etter en tante), de har fått med seg alt fra 30.000,- til 50.000,- i kontanter.

Vi har hørt om minst 10 ulike fall fra norske husbilsturister i Sverige, med den samme historien. Vår fråga blir da, er det normalt å reise rundt med så mye kontanter i bilen? og er det naturlig å ta med arvesmykker på tur????

Vi har selv vært ute for innbrudd i bilen i Carcassone i Frankrike, men det var før vi fikk husbil, og vi var på tur i en citroên Berlingo, hvor all baggasjen ble stjålet mens vi var på besøk i middelalderbyen Citè. Dette til tross for at parkeringsplassen hadde vakt og sikkerhetssystemer.

Dette er en risk som vi er nødt til å leve med, men vi har lært oss å ikke ta med saker på reisen som er uerstattelige, og å ha reiseforsikringen i orden. Samtidig har vi en egen verdiforsikring for verdisaker som PC, kamera, mobiltelefon, gps etc, som kan hende ikke dekkes fullt ut av en reiseforsikring. OG KOM I HÅG!!! Fjern alle disse pryler fra frontruten når du parkerer. Sørg for at INGEN verdigjenstander er synlig. Gjem bort vesker, bagger etc. Det er tipset som vi har fått fra vår forsikringsagent, som også kjører husbil, og som oftest også fricamper.

Utover det så har vi et uttrykk i Norge som sier at "Det er lov å bruke hodet"!!
Se dere om når dere parkerer, gå ut av bilen og titt litt rundt omkring etc. Parker der det er lys fremfor å stå i mørket. Vi parkerer av og til på store rasteplasser, men velger alltid en med en 24 t åpen bensinstasjon. Vi ville aldri overnattet på den omtalte plassen Spekeröd ved Stenungsund, hvor rasteplassen er adskilt fra bensinstasjonen.
En heldøgnsåpen stasjon betyr lys, og folk og biler i bevegelse, noe de fleste tjuver misliker.

100% kan vi aldri sikre oss, men det kan vi jo ikke hjemme heller! Så vi nyter våre reiser i husbilen, og trivs best med fricamping.

God tur til alle!
:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

...Har selv opplevd et ran med CS gas på en metrostasjon i Paris, da personen ved siden av meg ble sprayet i øynene med denne. Han kunne overhodet ikke se på 15 - 20 min, og det var veldig smertefullt. Fikk også noe av gassen på meg selv som sto ved siden av, og det var veldig ubehagelig...

Där tror jag du slog huvudet på spiken. Just detta är den stora faran med alla fiffiga vapen. De går alltid att använda åt två håll. Angriparen kan nyttja det lika bra, eller förmodligen bättre än den angripne. Ju mer pepparspray och och sågar och elpistoler som sprider sig hos de som befarar att bli angripna, desto mer beväpnar sig buset. Hur många ungdomar är det inte som springer omkring med kniv? Varför? Jo, de måste ha den för att försvara sig. Mot vem? Jo, andra ungdomar som springer omkring med kniv. Att då glorifiera sina innehav av dylika tingestar synes vara mycket kortsiktigt. Historiskt sett leder det bara till en upptrappning av våldsanvändningen.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vägpirater

Någon skrev här tidigare att "det är därför värdetransporterna fortfarande kör obeväpnade". Jag skulle vilja ändra det "numera kör obeväpnade". Jag var i den branschen för cirka 15 år sedan och just för att slippa shoot-outs i publik miljö, föreslog vi till Rikspolisstyrelsen att möjligheten att beväpna värdetransportörerna skulle tas bort. Så skedde också. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Michael, rån, och andra kriminella handlingar är självfallet oerhört allvarligt.
Ingen av oss som "glorifierar" bär inte omkring på fogsvansar, hagelgevär, etc.
På denna webplats i allmänhet och under markisen i synnerhet skall det väl för fasen var tillåtet att skämta.
Ett gott skratt förlänger som bekant käften...

ds
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Vi har hårspray och ett basebollträ för vårt försvar i bilen.
För inbrott har vi en plastad kedja mellan dörrhandtagen som går genom ratten.
Vid försök att öppna dörren ljuder signalhornet.
Vid bodelsdörren har vi en billig rörelsedeckare inköpt på Teknikmagasinet.

Eva och Kjell
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vägpirater

Hej.

Jag sitter och läser om husbilsplatser runt Örebro eftersom vi ska dit nästa vecka.
Där hittar jag Sickelsta utanför Kumla. Jag undrar är det sådana platser en del varnar för i den här tråden. Jag tänkte nog att det var meningen att man kunde övernatta på de angivna platserna.
Vad har ni för tankar om detta?
Curt.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Hej Curtax

Som du ser så är benämningen "Rastplats" på Sickelsta, sen är det ju upp till var och en om man vill övernatta på en rastplats.
Jag själv har inte övernattat på just denna rastplats men vi väljer ofta en rastplats för övernattning.
Använd sunt förnuft när det är dags för "Bingen" så sover du tryggt.
Det finns ju andra platser runt Kumla som duger gott till övernattning.
Prova på Kvarntorpshögen så blir det en upplevelse som heter duga.
Sen är det ju inte så långt till Askersund som har ett par fina platser.

Ha de
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Jag brukar alltid stå på Eurostop, vid Örebro. På parkeringen vid den nattöppna macken.
Har alltid varit lungt där.

ds
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Förlåt! om jag har skrämt vissa att inte övernatta på rastplatser, men man kan väl ta det lite lugnt på rastplatser efter E6;an i södra delen av landet, typ upp till Falkenberg, och runt Jönköping, som tydligen haft ett antal "vägpirater" under sommaren. Men nu kommer vintern och "alla" vägpirater har förhoppningsvis dragit söder ut!!! likt flyttfåglar? Och då kan vi stanna där det synes lugnt, men en och annan mopedist som gör nattsömnen lite orolig.
Om det dessutom står några andra HBK;are i närheten kan vi sova extra lugnt, ety dessa har säkert fogsvansar, sprayer, avsågade ärtbössor och inte att förglömma en styrled under sätet, som försvar. Med andra ord; sov lugnt när du är med i denna eminenta club!
Fredrik
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

....
Om det dessutom står några andra HBK;are i närheten kan vi sova extra lugnt, ety dessa har säkert fogsvansar, sprayer, avsågade ärtbössor och inte att förglömma en styrled under sätet, som försvar. Med andra ord; sov lugnt när du är med i denna eminenta club!
Fredrik

Nu har denna tråd blivit så lång att jag inte orkar kontrollera detta mitt påstående: var det inte förslag om högspänningsförande dörrhandtag också? Alltså, glöm inte spänningsförande dörrar!:) :D :twitcy:

Med detta sätter jag personligen punkt i denna tråd, jag kan nog inte tillföra så mycket mer (om jag nu tillfört något över huvud taget).
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Fredrik, du behöver inte be om ursäkt, för mig har du inte skrämt med platser i södra Sverige och Europa, som speciellt farliga.
Jag tog dig inte på allvar....
Man bör ha mycket på fötterna, och gedigen erfarenhet o statistik innan.....

ds
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Vägpirater

Jag är vädligt intresserad i hur det funkar med dina rörelsesensorer. Vad är det för slag och hur reagerar de på mänsklig närhet? Har du lyckats lösa att det när några som fredligt passerar förbi där bilen står uppställd inte uppstår larm?

Mvh
PeterA

Nu har det hänt igen Fem tyska husbilar fick besök av vägpirater på en rastplats utanför Stenungsund "Spekeröd" natten till söndagen. Tyskarna blev bestulna på kontanter, gps-utrustning och andra föremål. Trots att det fanns övervakningskameror på rastplatsen avskräcktes inte tjuvarna.
Nä nu har de "skitit i det blå skåpet" Utöver den där klumpen som vi storfiskare slår 15 kilosgäddorna med har jag monterat rörelsesensorer på båda sidor vid dörrarna, som väcker mig om någon går närmare än 1,5 meter se bild:
Visa bilaga 3981

Sen om de är ytterligare påstridiga så lämnar jag plånboken frivilligt med dessa fejkade pengar 2 500:- som i hastigheten lurar ögat men är långt ifrån förfalskning, halva sedlarnas nederkanter är blanka men det syns inte vid första titten i plånboken och kontokort samt bensinkort allt fejkat med andra nummer, tex. körkortet med Frankenstein som chafför och utfärdat 1894. Kanske skall man skicka med en "Hongkong Rolex" så de får mer att glädjas över, men sen det är nog bäst att åka innan de räknar pengarna samt läser på körkortet och namnen på bensinkorten det är inte smickrande för dem. Campingkortet gäller i Albanien, Afganistan, Bulgarien mm, se flaggorna
Visa bilaga 3982
 
Toppen