• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägning vid registreringsbesiktning

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej ska rega in vår argos 2019 på torsdag. Har tagit hem ett antal bilar och de har aldrig vägt dem den senaste tog vi hem var 2017 de har alltid gått efter vikterna i coc.

Hur är det nu för tiden några ändringar på detta eller någon som blivit vägd nyligen vid besiktning.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Det kan nog variera beroende på beroende på besiktningsföretag. Inför min reg.besiktning juni -19 kollade jag med Bilprovningen och Dekra. Beskedet från dem var: Bilprovningen vägning, Dekra ingen vägning. Valde Dekra som tog siffrorna från CoC.
 
S

Sören-6830

Guest
På Bilprovningen i Trelleborg vägdes vår bil. Visste inte att de skulle väga så hade inte tömt/plockat ur allt onödigt, cyklar, möbler mm så tjänstevikten blev onödigt hög. Blev 500 kg i lastvikt
 
Senast redigerad av en moderator:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Besiktigade min bil i mars 2018 och Bilprovningen gick på CoC-intyget med kommentaren att Dethleffs siffror brukar stämma. Då tyckte jag att det blev hög tjänstevikt, men när vi sedan började fylla tankar och last i bilen så stämde det bra. Bilens CoC speglade väl bil med fyllda tankar.
En positiv del med hög tjänstevikt var den tidpunkten att bilen i och med hög tjänstevikt blev att betrakta som miljöbil, vilket eliminerade skatten under 5 år. :)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
2 vägningar och 2 utan genom åren. Senaste gången var hösten 2016 på Besikta Kristianstad. Blev vägning vilket jag inte räknat med då jag året innan inte blivit vägd på samma station så var inte tömd, men då jag samtidigt vägde upp den från 4000kg till 4500kg så var det ändå god marginal på vikten.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Antar att det är lite vilda västern här också de verkar ju göra som de vill...får väl ta ur mina grejer är ju onödigt det hamnar på tjänstevikt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blir nog stor skillnad på hur lätt en bil är att sälja beroende på om den har 500 kg eller 1000 kg lastvikt.
Jag antar att många med mig tittar i bilregistret som första åtgärd vid köp av begagnad husbil.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Mycket märkligt att en verksamhet som är Swedacstyrd kan göra på så olika sätt. Jag behövde inte väga vid reggning av vår bil som va ny. Allt gick på coc intyget
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Regbesiktigade på bilprovningen i Skara, det var ingen vägning, vid fråga svarade de att det är ett direkt fel med vägning, det är bilens handlingar som gäller. Är däremot Husbilen på något sätt ombyggd ska den vägas.
 
Toppen