• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägkvaliten i Sverige 2018 enligt M-undersökning

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Ska man skratta eller gråta...!?!?
Vem i allsin dar kan tycka att 96-98% av våra Europa- och Riksvägar håller bra kvalité ???
 
F

F.d. 55374

Guest
Ok varför Är det sättet den är genomförd på eller något annat?

För det första är nog undersökningen gjord under sommaren när vägarna är som bäst, varför inte göra den under den tid som är nu då många norrländska vägar knappt är farbara.
För det andra ser jag att i vårt distrikt har en stor bred asfalterad europaväg (vissa sträckor) fått samma klassning som en länsväg på grus, som är så smal på vissa bitar att ett möte men en timmerbil är svårt.
Tommy R
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
För det första är nog undersökningen gjord under sommaren när vägarna är som bäst, varför inte göra den under den tid som är nu då många norrländska vägar knappt är farbara.
För det andra ser jag att i vårt distrikt har en stor bred asfalterad europaväg (vissa sträckor) fått samma klassning som en länsväg på grus, som är så smal på vissa bitar att ett möte men en timmerbil är svårt.
Tommy R

Tolkar jag dig rätt så stämmer undersökning inte alls??

Jag tror sådana undersökningar ger en indikation på hur det är ställt på vägarna i Sverige.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, någon kvalite norr om Dalälven finns inte , titta på väg 301 norrut nygjord för något år sen ,tid igen att göra om, undrar om 08 folket hade gillat läget i sitt län.
 
F

F.d. 55374

Guest
Eftersom trafikverket hela tiden prioriterar södra halvan av landet så finns det nog inget hopp om våra vägar på norra halvan.
Tommy R
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det är väl inte lika många som utnyttjar vägarna norr om Dalarna Men håller med bedrövligt om vägarna får se ut sådär.
Men var är snön?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om man jämför svenska vägar (inte grusvägar) med vägarna på kontinenten får man vara ganska nöjd!
 
F

F.d. 55374

Guest
Det är väl inte lika många som utnyttjar vägarna norr om Dalarna Men håller med bedrövligt om vägarna får se ut sådär.
Men var är snön?

Klassningen gjordes under sommar månaderna, var tvungen att hitta en bild som är tagen under sommaren.
 
S

Sören-6830

Guest
En del av grusvägarna i Norrland är så glest trafikerade så man kan ha viss förståelse för att de inte underhålls på samma sätt som de mer trafikerade.
För en del år sedan körde jag på en smal väg mellan Pajala och Tärendö någonstans, på väg till Kiruna. Det var på vintern och på en raksträcka hade man plogat lite utanför kanten och min bil fortsatte lång sträcka rakt ut i naturen bland småtallar mm. Inga skador alls men där stod jag säkert, gick inte att rubba bilen.
Efter en bra stund kom en buss som stannade. För att kunna dra ut mig på vägen måste han vända bussen så vi fick åka någon halvmil innan det gick. Då sade chauffören att jag hade stor tur för på den vägen var det nästan bara trafik när gruvarbetarna skulle till och från hemmet i helgerna, annars i det närmaste noll trafik. När vi fick upp bilen på vägen igen och jag körde vidare kokade motorn rätt snabbt. Kollade och fick se att motorrummet var fullt med snö som frusit till is.
Fläktremmen var det bara rester av. Körde en liten bit i taget, så småningom låg det ett rött hus vid sidan av vägen, stannade där och knackade på och frågade om de hade någon aning om var man kunde få tag på en fläktrem. De sade då på sin tryggaste norrländska att titta i garaget, sonen hade haft en bilverkstad. När jag öppnade dörren fanns nästan ingen verkstad kvar, endast fläktremmar i en lång rad på tre av väggarna, otroligt, mitt ute i skogen!
Blev lite lång berättelse apropå lågt trafikerade vägar i Norrland.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Varför vill du inte ta med grusvägarna över 20% av vårt allmänna vägnät är grusväg.
Därför att grusvägar ofta är tjälskadade och sällan eller aldrig används av husbilar.
Det första man gör är att avaktivera grusvägar i navigeringsappen!
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej Oxie, vad för bensinpris hade dom, hade våra skatter från bil hamnat på väg då hade vi haft motorväg överallt
 
Toppen