• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistansförsäkring

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har fått erbjudande om:

"Vägassistans för husbil
Trygg på vägen? Kör säkert med Solid Vägassistans.
Det kan hända mycket på vägen. Med Solid Vägassistans får du hjälp om husbilen stannar och du inte kan köra vidare p g a motorstopp, bensinstopp, punktering, förlust eller inlåsning av startnyckel m.m. Vägassistansen gäller i hela Europa, dygnet runt, året om. Priset är 295 kr per år."

Jag undrar om någon har erfarenhet av detta bolag?

PS! Jag ser nu att det finns en annan tråd i samma ämne.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vägassistansförsäkring

Men, här är det tydligen något som inte tycks stämma.
Vägassistansförsäkringen kostar 547 kr/år på deras hemsida?
Försäkringen är begränsad till husbilar med en totalvikt på högst 3,5 ton.
V-backen :confused:
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistansförsäkring

Hejsan!
Fick också detta erbjudande. När vi precis bestämt att vi inte ska ta någon assistansförsäkring. Typiskt...
Mycket finstilt att läsa, fick ta på dom starka läsglasen!

"Observera att tjänsten är begränsad till maximalt två skadetillfällen per fordon och år och att ersättningen per skadetillfälle är maximerad till 5000kr inkl. moms"

Lite att fundera på. Vi har ju som sagt inte studerat andra a-försäkringar så noga eftersom vanliga bilförsäkringen täcker väldigt mycket.
Det skulle i så fall vara att man låst in nyckeln eller inte känner för att byta ett punkterat däck.
Kanske lägger vi 295:- för ett år på denna försäkring bara för den skull!?

Om någon vill överbevisa oss är vi tacksamma!

Brogu, i full färd med Spanienplanering
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vägassistansförsäkring

Fick ett liknande erbjodande av Solid i fjol våras, men vill minnas att den kostade strax över 500 kr. Nåväl, jag tecknade på ett år men fick gudskelov inte tillfälle testa den.
Det märkliga var att jag aldrig fick något erbjudande om förlängning när året var till enda.
Har nu Falcks Vägassistans till ungefär samma pris, men till bättre villkor, vilka du säkert kan jämföra på nätet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägassistansförsäkring

Falcks motsvarande försäkring kostar betydligt mer enligt:
 

Bilagor

  • falck.jpg
    falck.jpg
    179 KB · Visningar: 92
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vägassistansförsäkring

Jag har fått erbjudande om:

"Vägassistans för husbil
Trygg på vägen? Kör säkert med Solid Vägassistans.
Det kan hända mycket på vägen. Med Solid Vägassistans får du hjälp om husbilen stannar och du inte kan köra vidare p g a motorstopp, bensinstopp, punktering, förlust eller inlåsning av startnyckel m.m. Vägassistansen gäller i hela Europa, dygnet runt, året om. Priset är 295 kr per år."

Jag undrar om någon har erfarenhet av detta bolag?

PS! Jag ser nu att det finns en annan tråd i samma ämne.

Motormännens försäkring administreras av Solid. Kostnad 195:-/år.
Har nyttjat dem 2 ggr och det har funkat bra.
 
F

F.d. 50028

Guest
Sv: Vägassistansförsäkring

Men, här är det tydligen något som inte tycks stämma.
Vägassistansförsäkringen kostar 547 kr/år på deras hemsida?
Försäkringen är begränsad till husbilar med en totalvikt på högst 3,5 ton.
V-backen :confused:


:confused: Mit Inbet står det 395kr för en Frankia 840GD 2008.
På baksidan i det finstilta står det gäller ej husbil.:rolleyes:

Är man solid?????????
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägassistansförsäkring

Jag har gratis vägassistans via Midland Oil, enda kravet är att man använder deras olja vid service. Gäller även husbilar upp till 5 ton. Kolla deras hemsida under "Garantier"

Gunnar /medlem
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vägassistansförsäkring

:confused: Mit Inbet står det 395kr för en Frankia 840GD 2008. På baksidan i det finstilta står det gäller ej husbil.:rolleyes:
Är man solid?????????

Lite svårt att svara på din fråga, men jag tror att du gör klokt i att betala in mellanskillnaden till bolaget eftersom du har en försäkring som enbart gäller för personbilar. Kolla på deras hemsida.
Förutsatt att din hb inte väger över 3,5 ton.
I annat fall riskerar du står där med lång näsa om något händer.
V-backen ;)
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägassistansförsäkring

Jag "nappade" på SCR erbjudande av gratis vägassisatns förra året och nu i höst fick jag förfrågan om att ha hela bilförsäkringen hos dem, men jag valde att endast ha vägassistansen kvar eftersom jag har allt övrigt i annat bolag med rabatt men de har ej vägassistans att erbjuda.
Däremot såg jag att en kompis som har vägassistans hos CC har samma telefonnummer att ringa när man behöver hjälp, kan ju vara så att bolagen köper tjänsten att förmedla bärgare hos samma operatör.Jag betalar hos SCR 390:- i år hos dem, men jag kan erkänna att jag inte inte läst deras regler så noga, såg att det fanns en begränsning att använda den max tre gånger per år därefter blir det självrisk på 1500:-.
Nåväl den fungerade fast den var gratis första året, så därför kände jag mig lite moraliskt tvingad att ha den ytterligare ett år, sen får man väl se efter vilket alternativ som är bäst i framtiden.

bärgning.jpg

Här bärgas Posten med ett "exploderat" urtrampningslager en vacker sommardag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägassistansförsäkring

Jag har kontaktat Solid och dom säger så här:

Vi har beslutat följande gällande utskick med villkoret SAA03. Så länge ålder och miltalsbegränsningen uppfylls täcker försäkringen även om vikten är högre. Egenligen har vi en begränsning på 3500kg gällande vår husbilsassistans.

Man kan säga så här för din del hade försäkringen gällt oavsett då husbilen ej överstiger 3.5ton som är maxgränsen vad en normal bärgare kan bärga. Gällande de som fått samma utskick med villkoret SAA03 och uppfyller mil/ålder på husbilen men husbilen väger mer täcker Solids försäkring.

Observera att detta Enbart gäller utskick med villkoret SAA03.
Hoppas det ger dig och Husbilsklubben klarhet i det hela.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vägassistansförsäkring

Märkligt samma bolag har viktgränsen 4500 kg när avtalet träffas via Motormännen. Se nedan från hemsidan http://www.motormannen.se/mm1/site/05_Medlem/M_Tjaenster/vaghjalp/villkor_vaghjalp.pdf
Du som tecknar medlemskap i Motormännens Riksförbund och äger en i Sverige räddningsförsäkrad personbil, lätt lastbil, husbil (max 4 500 kg totalvikt) eller motorcykel som ej används i yrkesmässig trafik, kan mot särskild avgift enligt nedanstående villkor teckna M Väghjälp.
Försäkringsgivare: SOLID Försäkringar, Box 22068, Helsingborg


 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vägassistansförsäkring

Jag har gratis vägassistans via Midland Oil, enda kravet är att man använder deras olja vid service. Gäller även husbilar upp till 5 ton. Kolla deras hemsida under "Garantier"
Gunnar /medlem

Hej Gunnar,
jag kommer också att satsa på vägassistans genom att använda oljeprodukter från Midland Oil som verkar vara en helt ok olja och då blir det ju också oljebyte varje år.
Såg i en annan tråd att du tidigare nyttjade Bosch Service Assistans, funkade det inte bra med den årliga servicen från Boschverkstaden eller fanns det inget behov?
V-backen ;)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägassistansförsäkring

Boschassistans fungerade jättebra men de tar max 3,5 ton och vår nya husbil är på 5,0 ton. Detta var enda anledningen till bytet och det är samma verkstad som jag anlitar för den årliga servicen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vägassistansförsäkring

Tala gärna om för en novis vad mitt försäkringsbolag, som säger sig ha vägassistans, inte har sett till en tilläggsförsäkring. Dom påstår att det ingår i min husbilsförsäkring. (IF)

Mats
 
Senast ändrad:
Toppen