• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistans

gusoe

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7050
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat/ADRIA MATRIX 680 årsmodell 2010.
10 april i år är bilern 2 år och Fiat tar sin hand ifrån oss när vägassistansen och
garantin går ut.
Nu funderar jag på att teckna vägassistans i någon form. Jag vet att Falck har vägassistans men någon av Er kanske har tips på andra alternativ.

Jag läser Under Markisen i stort sett varje dag och har under det dryga år jag varit medlem fått många bra tips på olika funderingar såsom resor, träffar, tekniska
frågor mm.
Det är en stort nöje att vara med i Husbilsklubben.
Med bästa hälsning
Ove Gustafsson
(gusoe)
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Tänkte tipsa om OKQ8:as "vägassistansen" alternativ, ser ganska vettigt ut! 60/mån för en tilläggsförsäkring som tar hand om dina självrisker, kolla nätet och läs. Lycka till!
Men det kommer säkert fler förslag?

2727 :mcride:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Hej gusoe !
Är ungefär i samma läge som du + 2mån.
Jag är klen på Italienska & Engelska men vi har haft tur!
Ju fler Försäkringsbolag man kontaktar ju mer snurrar det, men när man kommer till slut resultat så skiljer det inte så mycket.

Fast "Woooops" lite utanför ämnet när där står på försäkringsbeviset "glas" 200 Kr + 20%, & man ställer frågan till bolaget 20% på en miljon. då snnurrar det i huvudet på försäkringskillen ( kvinnan).
jag menar att dom har gått "många" år i skolan & för det kan man inte ta allt för givit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frågade verkstads chefen på ett etablerat försäljningställe av Fiat H-bil
men något exat pris kunde jag inte få för att byta en framruta på en Fiat halvintrigrerad, då är det enkelt för försäkringsbolaget att skriva 200+ 20%!!!!
Mvh.
 
M

Majja

Guest
Sv: Vägassistans

Tycker att vägassistans är en väldigt viktig försäkring framförallt när man är ute på vägarna i Europa. Men det gäller att välja rätt försäkring.
Ta bara en sån sak som att reservhjul saknas på många nya husbilar.
Hur gäller min assistansförsäkring om reservhjul saknas????
Många försäkringsbolag har vissa inskränkningar om reservhjulet saknas.
Kan vara ide att kolla upp detta innan man åker iväg med tanke på att en punktering kan alla förr eller senare råka ut för, ofta på en mycket olämplig plats i dåligt väder.

Ses på vägarna i sommar

Majja:spinny:
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Några tankar från oss, som har haft anledning att utnyttja assistansförsäkringen på husbilen flera gånger!
Motormännens försäkring är bra och prisvärd - i Sverige! Den gäller 2 ggr/år. Tänk också på att när ni kommer utanför Sveriges gräns (t ex i Norge!) så kommer hjälpen via SOS i Köpenhamn, fungerade sådär för oss. Fick ringa flera samtal för att komma rätt och få hjälp.
Däremot är Falcks att rekommendera enligt oss. De har egen organisation i hela Europa, det är lätt att kommunicera, eftersom det är färre led att passera - och kortare ledtider! Helt fantastiskt! Vi fick hjälp inom 90 minuter (2 gånger!) och kunde kommunicera med larmcentralen, så att vi kunde få rätt hjälp snabbare.
Vi har haft Falcks via Bürstner nu i 3 år och tänker teckna den i fortsättningen.
De extra 100-lapparna är väl investerade när det gäller och om man klarar sig utan hjälp (vilket vi hoppas i fortsättningen!) så är det en billig försäkringspremie!

Nu närmar sig våren och påställning av pärlan!

Vi önskar alla därute en härlig husbilssäsong!

IngalilloLeif:spinny:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vägassistans

Har i förberedande syfte kollat lite med IF om en eventuell husbil, och frågade då om vägassistans. Han sa att det ingick redan i halvförsäkringen, men bara bärgning. dvs även om jag skulle ha ett reservhjul så byter inte assistansen på plats så man kommer vidare, utan man ska hamna på en verkstad. Nu kan det ha varit en oerfaren kille jag pratade med, men är det vanligt att assistansen ser ut så?
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Vägassistans

Vi har husbilen försäkrad och väghjälp via Motormännen till i jämförelse bra pris.
Det känns smidigt att ha dessa tjänster i samma bolag.
Vi fick krångel i sydtyskland ( Nördlingen) och servicebilen kom efter 20 minuter.
Det finns också ett direktnummer till svensktalande om man behöver detta.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vägassistans

Hej på er. Varför inte kolla avtalet vi har med Midland oil. Servar ni era bilar via Midlands oljor så har ni bla. assistans plus maskinskada m.m. Mvh. Olle.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Fiats egen assistansförsäkring kan förlängas efter den i köpet ingående 2-åriga, under förutsättning att husbilen inte har totalvikt över 3500 kg. Kolla Fiat Camper.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Hej på er. Varför inte kolla avtalet vi har med Midland oil. Servar ni era bilar via Midlands oljor så har ni bla. assistans plus maskinskada m.m. Mvh. Olle.


Detta har ju varit uppe ett par gånger förut men för att undvika missförstånd kan det vara bra att förtydliga att Midland inte har någon Assistansförsäkring. De ersätter endast självrisken på den assistansförsäkring man måste se till att ha på annat håll.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Midlands maskinförsäkring ersätter bara skada som beror på deras olja.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vägassistans

Har i förberedande syfte kollat lite med IF om en eventuell husbil, och frågade då om vägassistans. Han sa att det ingick redan i halvförsäkringen, men bara bärgning. dvs även om jag skulle ha ett reservhjul så byter inte assistansen på plats så man kommer vidare, utan man ska hamna på en verkstad. Nu kan det ha varit en oerfaren kille jag pratade med, men är det vanligt att assistansen ser ut så?

Det du troligen redan har i halvförsäkringen är "bilräddning" dvs om du får stopp kommer det en bärgare och ser till att du kommer till en verkstad.
Självrisken brukar ligga på 1200:- till 1500:-.
En "riktig " assistansförsäkring fixar t.ex. en punktering på plats och kostar ingenting utöver det som redan är betalt.
 
F

F.d. 13353

Guest
Sv: Vägassistans

Detta har ju varit uppe ett par gånger förut men för att undvika missförstånd kan det vara bra att förtydliga att Midland inte har någon Assistansförsäkring. De ersätter endast självrisken på den assistansförsäkring man måste se till att ha på annat håll.

Hej igen!
Roger67 har helt rätt (Midland ersätter endast självrisken vid driftstopp och betalar inte för hyrbilar, hotell och hemresor. Sjävrisken ligger normalt kring 1200-1500 kronor beroende på försäkringsbolag). Å andra sidan debiteras ingen premie eftersom Midland inte erbjuder någon försäkring. Premierna för vägassistans pendlar mellan 99-600 kronor per år och många av dem har begränsningar i omfattning, geografi, fordonsvikt o.s.v. så Midland rekommenderar att kolla upp detaljerna i dessa försäkringar noggrannt.

En bra nyhet till alla husbilsägare är att de flesta försäkringsbolag inklusive Caravanklubben nu erbjuder maskinskadeförsäkringar (tidigare erbjöd endast Folksam det). Förutom ett ökad skydd för en tidigare eftersatt fordonsgrupp, så kan en hel del husbilsägare ha noterat att Midlands motorgaranti ökat i värde. Med gällande maskinskadeförsäkring och årliga servicar/ oljebyten med Midland olja så gäller Motorgarantin solklart - ett ökad skydd genom dels maskinskadeförsäkringen (självriskeliminering via Midland) och 100% ersättning för arbete och material (oljerelaterade motordelar) efter det att maskinskadeförsäkringen upphört att gälla till 10 år eller 50 000 mil, vilket som kommer först.
Roger, håller du med mig om att garantin nu blir lite tydligare och lättare att förstå, när skillnaden i försäkringsskydd mellan personbil och husbil inte längre är särskilt stor?

Glad Påsk och trevliga husbilshälsningar från Midland!
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Vägassistans

Vi har bilarna försäkrade genom Swedbank i Tre Kronor och har deras + försäkring då ingår ass.försäkring med upp till 3 händelser per år.

MVH Bjarne
:mh4:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägassistans

Hej Jonas!
Long time no see
Jo, det har faktiskt blivit tydligare gällande motorgarantin.Glad applåd.gif Men fortfarande marknadsför ni tjänsten ”vägassistans” som just vägassistans trots att ni inte har någon som helst vägassistans.Leende pikande.gif

Det blir en stor stjärna i boken när även det är ”fixat”.:D

Ha en riktigt trevlig påsk
/Lill-Sverker
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vägassistans

Jag har Folksam assistanse i min HBK försäkring. I år har jag nyttjat den två gånger.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vägassistans

Jag är i samma situation. När nya försäkringsbrevet kom i veckan från Länsförsäkringar, fanns räddning med i min försäkring. Jag ringde upp och frågade hur det låg till, på grund av att jag inte kunnat få det tidigare, på grund av totalvikten på fem ton på vår bil.

Detta är borta nu och du behöver inte ha någon mer assistansförsäkring, fick jag till svar. Skulle en större olycka trots allt hända, tar din hemförsäkring vid för eventuell hemtransport.
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Vägassistans

Tyvärr så går det inte att teckna OKQ8,as Back upförsäkring för Husbilar.
endast möjlig för personbilar.
Kolla på WWW.okq8.se
Jag har husbilen försäkrad i Folksam med tillägg assistansförsäkring.
betalar för tiden jag använder den 18/3 - 29/9 1767:- då jag ställer av den ty då
nakas Älgjakten.
Hälsningar HBK 5081
 
Toppen