• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägarbeten o "stau" i Tyskland

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Vi ska åka från Dalarna till Makarska i Kroartien sista veckan i juli. Tänkte ta färjan Trelleborg - Rostock. Väg 19 o 24 mot Berlin. Hade tänkt fortsätta på A9 ner till Nurnberg. Men funderar hur vägarbetena är och vilken väg från Nurnberg och ner? har inte så stora krav annat än att slippa vägarbeten och köer.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi kör flera Europaresor varje år. För många år sedan lyssnade vi på de olika radiokanalerna för att undvika Stau. Men sedan kom ju navigatorerna med utmärkt trafikinformation. Sedan något år använder vi CoPilot med Active Traffic. Där visas tydligt de ev verkliga trafikhinder som finns utefter vår rutt. Det ger oss möjlighet att stanna för fika eller köra runt. Så kolla din navigator, kanske har den en motsvarande funktion.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Körde av i från Rostock i måndags sedan mot Schwerin och Wolfsburg och nu står vi 10 mil från Ingolstadt.
Det har varit några vägarbeten men aldrig att det stått still utan rullat i 60km/h förbi dom.
Vi körde då på vid Leipzig.
Snart kör vi vidare mot München och Innsbruck
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Om jag fattar dig rätt Bengt-Åke så körde ni från Rostock via Schwerin och Wolfsburg till Leipzig och vidare ner mot München. Blir inte det en omväg? Vi hade tänkt ta A9 ner till Nürnberg. Körde ni småvägarna från Schwerin till Wolfsburg?
 
S

Sören-6830

Guest
Verkar inte finnas till Apple, har testat olika stavningsvarianter men inte funnit den?
 
S

Sören-6830

Guest
På min iPhone fungerar inte den adressen, däremot gick det bra med Traffic info germany, Tack Clas!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Körde från Kiel till Trier, en hel del vägarbeten, de flesta relativt bekväma att passera. Det var dock några där de klämde in tre filer i samma riktning, 2x2,1m och en lastbilsfil på kanske knappt 3 meter plus att de satte upp halvmeter höga metallbarriärer på högersidan.Då det var hög trafik så gick det inte att snylta av filen bredvid. Lite obehagligt att köra i 80 kmh 25 cm från en metallbarriär, som möjligen hade en liten fot så att personbilar märker om de kör för nära, för lastbilar blir det hjulen som berör barriären, men för husbilar blir det karossen som får ta stöten eftersom hjulen oftast sitter en bit in. Längre syd, på B51 var det också vägarbeten med väldigt smala körfält och metallbarriär på högersidan. Trodde vid flera tillfällen att mötande lastbilars backspeglar skulle träffa mina, men det gick bra.

Jag förundras över att det finns fina motorvägar där man kan slappa och glida fram, sedan helt plötsligt blir det trångt och det ställs krav på skicklighet för att inte skada sin bil eller mötande. När det blåser byig sidvind så vill min bil hoppa åt sidan och man måste aktivt styra emot för att hålla kursen.

Har kört vanlig personbil ganska mycket i USA och där är det ytterst sällan som man ställs för situationer där man behöver visa hur skicklig man är.

Hoppas självkörande bilar blir verklighet snart, då kan man ju minska bredden på körfälten ännu mer, 5 cm marginal är väl mycket...

Bara ett långt sätt att säga att en del vägarbetsområden var otrevliga att passera och krävde att man skärpte sig...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De siste årene jeg reiste gjennom Tyskland så jeg ingen Stau - benyttet Bundesstrasse nesten alltid :D OK, ikke samme høye fart, men hadde alltid god tid og foretrakk å se landskapet. Greit med maks 80 kmh for tung husbil, stoppet en del ganger for å slippe frem en rad p-biler.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
De siste årene jeg reiste gjennom Tyskland så jeg ingen Stau - benyttet Bundesstrasse nesten alltid :D OK, ikke samme høye fart, men hadde alltid god tid og foretrakk å se landskapet. Greit med maks 80 kmh for tung husbil, stoppet en del ganger for å slippe frem en rad p-biler.
Håller med!
Vill man se annat än ett motorvägsdike med otaliga Stau är Bundestrasse optimalt, med lätt husbil är begränsningen oftast 100 km/h som dock kräver körskicklighet liknande Fittipaldis. Om nu någon minns fartfantomen från 70-talet?
 
Toppen