• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga ner husbilen, my story!(short)

F

F.d. 50230

Guest
Hej

Tror faktiskt detta är mitt första inlägg här, trots att jag spenderar en del tid här.

Lång historia kort, vi ville väga ner vår husbil som är reggad för 6personer med en vikt på 3850Kg till 3500kg. Detta utav flera anledningar, vi är 2 vuxna och 2 barn (8mån och 5år) som reser, våran första husbil och vi vill se om detta är vår "grej" innan vi bestämmer oss ordentligt. Vidare har inte fru tagit körkört innan 92 och jag som hade det, åkte fast för fortkörning på mc för några år sedan ( dvs inte haft KK i oavbrutenföljd sedan 92). Så då fanns valet,båda ta ny KK eller vi sänker vikten på den. ( så båda kan köra om något händer)

Sagt och gjort, eftersom jag har en kompis som är bilmeck så har han bra kontakter, så fick han göra grov arbete. Och jag måste säga att det var så mycket lättare än ALLT jag läst på alla forum.

Det vi behövde göra var:
* kontakta general importören ( i detta fall för Knaus/tabbert, vi har en Orbiter) och be om ett 3500Kg intyg från tillverkaren.
* kostade 5000:- och kom på mindre än en vecka.
* Byta ut det "klistemärket" i motorrummet mot det nya från tyskland.
* beställa regbesiktning ( tog ca 3dagar innan vi fick tid)
* Betala tror det var 1900kr för den besiktningen.

Klart

Vi kan fortfarande lasta mer än vad vi behöver, och det blir billigare att åka utomlands för oss, när och om vi vill.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Väga ner husbilen, my story!(short)

Hej!
Vad var den gamla tjänstevikten?

Monterade kompisen av något, och vad uppskattar du vikten av det?

Vad blev den nya tjänstevikten och nya totalvikten om de ändrades?
//Conny
 
Toppen